Аспаруховият мост на 40 години






"ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА", БР.6
Аспаруховият мост свързва кварталите "Аспарухово" и "Галата" с централната част на град Варна, като представлява единствената връзка през плавателния канал между Варненското езеро и Черно море. Той е част от магистрала "Черно море" и европейски път Е87. Построен е за 8 месеца и е открит през 1976 г. Проектанти са покойният проф. д-р инж. Димитър Димитров (1923-2009 г.) и проф. д-р инж. Петър Стайков. Изпълнители на конструкцията са МСК, проекта управлява проф. д-р инж. Милчо Брайков, тогава ръководител на катедра "Метални конструкции". Проектант на стоманобетонната конструкция е "Пътпроект".
Старият мост е изграждан в периода 1937-1939 година и от него тръгва името "Аспарухов мост".
Предишният на това място е каменен, както сочи и името му "Таш Кюпрю"
През ноември 2016 г. катедра "Метални, дървени и пластмасови конструкции" на Строителния факултет в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София и "Монтаж строителни конструкции" АД (МСК) организираха честването на 40-годишнината от построяването на Аспарухов мост. За него разказа един от проектантите – проф. Петър Стайков, инж. Чавдар Михайлов от МСК описа изграждането му, а историята на съоръжението представи Николай Рангелов, ръководител на катедра "Метални, дървени и пластмасови конструкции".
Проф. д-р инж. Петър Стайков, проектант на Аспаруховия мост:
За проекта на новия Аспарухов мост |
Проф. д-р инж. Николай Рангелов, ръководител на катедра "Метални, дървени и пластмасови конструкции":
Историята на Аспарухов мост За стария Аспарухов мост През 1939 г. влиза в експлоатация мостът, който свързва двата бряга на канала "море-езеро", който е наречен Аспарухов мост. Той е с подвижна част, наречена клапа, която се повдига, когато по канала трябва да премине кораб с по-голяма височина. Основите на моста били на 12 м дълбочина върху опора от кварцов пясък. Самият мост бил проектиран за канал с широчина 100 м, със среден отвор 30 м. Подвижната част, система "Шерцер" изработена от германската фирма МАН се отваряла само за две минути и половина. За най-стария мост "Таш Кюпрю" Най-старият мост на това място е от средата на ХVІІІ век – той е сводов, каменен и обликът му е запазен чрез гравюрите на Феликс Каниц. Носи турското име "Таш кюпрю", което означава каменен мост. Първите сигурни свидетелства за съществуването му са от годините на турското робство от средата на XVIII век, когато на мястото на днешната Сточна гара, покрай южната част на крепостната стена на града, през река Девня е бил построен здрав каменен мост - "Таш кюпрю". Според братя Шкорпил на моста имало надпис на арабски език, а самият надпис показва, че той е бил построен на мястото на по-стар дървен или каменен мост. |