Димчо Андонов: Контролната кула в Бургас стана съвременна високотехнологична сграда
ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА, БР.6
Кулата е изградена през 1963 г. и оттогава са осъществявани само "козметични ремонти". Започнахме реконструкция и укрепване на съществуващата, като преди това беше установено състоянието на сградите и съоръженията с определящо значение за дейността на ДП РВД. В края на 2008 г. Центърът за научни изследвания и проектиране на УАСГ изготви експертна оценка за състоянието на носещата конструкция на "Технически блок с Летищна контролна кула" на Летищния център за обслужвана въздушното движение – Бургас.
Това разказва Димчо Андонов, директор, Летищен център за обслужване на въздушното движение, Бургас.
Според нея кулата се нуждаеше от реконструкция, която да обхване: укрепване и усилване на конструкцията, подобряване на показателите за енергийна ефективност на сградата, съобразени с последните нормативни промени, както и цялостното повишаване на експлоатационните свойства на сградата. Според документация по част "Архитектура" и след направеното допълнително заснемане и проучване бе установено, че съществуващата стълба на сградата не осигурява своевременна и безпрепятствена евакуация на хората, тъй като не са спазени минималните технически изисквания за размерите на стълбищното рамо и стъпалата (според наредбата за норми и правила за осигуряване на безопасност при пожар). Липсата на асансьор предизвиква неудобства и затруднявана работата в сградата. Кулата е 7-етажна, а според изискванията на Наредба №2 (от 8 юни 2009 г. "За избор и проектиране на асансьорни уредби в жилищни и обществено обслужващи сгради") при жилищни сгради с пет и повече етажа задължително се проектират асансьори. Затова монтирахме асансьор на "Шиндлер". Отпадането на съществуващата стълба и изискванията за безопасност наложиха при преустройството да бъде изградена и нова стълбищна клетка, която да отговаря на сега действащите нормативни документи.
Инвестицията е на ДП РВД, като общата стойност на проекта "Реконструкция на Технически блок и Летищна контролна кула в ЛЦ за ОВД Бургас" е 2 678 776 лв. без ДДС. От тази сума за проектни и предпроектни работи са дадени 55 752 лв. без ДДС, за авторски надзор, консултантски услуги и държавни такси – 61 125 лв. без ДДС, а останалите са за строително-монтажните работи.
Предимствата са много, но на първо място сградата е с модерна визия и осигурява много по-комфортна обстановка за нормалното протичане на работния процес. Все пак оттук се обслужва въздушното движение в контролирания район на летище Бургас и е важно хората, отговорни за това, да работят при безопасни и здравословни условия на труд. Кулата "може" същото, което е "могла" и преди обновяването, но е безопасна за експлоатация и съответства на новите норми. Най-голямата полза според мен е привеждането на Техническия блок и летищната контролна кула на Бургас в съвременна високотехнологична сграда, която отговаря на всички нормативни изисквания в България и предоставя прекрасни условия за работещите там. Разрешението за ползване е от 17 октомври 2016 г.
При конструктивното изграждане на заложените в проекта пристройка и надстройка не бе прекъснато обслужването на въздушното движение. При изпълнение на архитектурно-довършителните работи и окачените фасади строителите работеха, като се съобразяват с "времевите прозорци" между излитащи и кацащи самолети, съгласувано с ръководителите на полети. Системите за управление на въздушното движение не прекъснаха работата си по време на строителството благодарение на инженерно-техническия персонал, отговорен за поддръжката на оперативните системи. Всички дейности бяха предварително съгласувани с ръководството на центъра и строителите, за да се избегнат затруднения при осигуряване на безопасността на полетите. ДП РВД постоянно обновява оборудването си, така че инсталирането на новото оборудване вървеше паралелно със строителството. Строителният процес бе непрекъснат.