Арх. Емилия Агайна: В Родопите човешката намеса е трудна и отговорна
Арх. Емилия Агайна, главен проектант на ГКПП Рудозем - Ксанти

Брой 6 на Списание Градът ИНФРАСТРУКТУРА
Арх. Агайна, какви са предизвикателствата при проектирането на ГКПП Рудозем - Ксанти предвид неговото местоположение и специфики?
- Работата по този обект има предистория, с която съм свързанане само професионално, но и емоционално. Преди години обявеният национален архитектурен конкурс за проектиране на ГКПП "Елидже4, сега Рудозем - Ксанти, беше спечелен и възложен на "ПАНАРХ" СД с ръководител арх. Кирил Пандурски.
Годините минаха, всичко се променяше... някои от нас вече ги няма. Като съавтор на проекта заедно с останалите колеги бяхме длъжни да направим опит да продължим и съхраним максимално идеите и направеното от Кирил и да го доведем до успешен край. За мен това беше една много силна мотивация да работя. Той беше архитект с оригинална индивидуалност, с убеждения и свободен дух, надарен със сила и талантда упражнява тази творческа професия без компромиси. Впечатляващо започваше всяка задача с много въображение и задълбочено вникване в същността й, мащабно и с много финес.
От друга страна, за всеки от нас е силно преживяване да работи обект, разположен в Родопите. Тази мистична планина е истинско съкровище с магическата си природа и забележителности – природни феномени и паметници на културата.
В един от планинските проходи – "Елидже", свързващ Тракия с Беломорието, от векове наричан от местното население "римски път", е теренът, отреден за бъдещия граничен пункт.
Почти до средата на миналия век този проход активно е използван за превоз на хора и животни, стоки и товари. С изграждането на ГКПП Рудозем - Ксанти пътят на този древен маршрут ще се възстанови, а с него и старата българско-гръцка връзка.
Идеята за пътя, свързван с поток от линии на движение, е залегнала в подчертано линейната композиция на архитектурното решение още в конкурсния проект. Обтекаемото островно обемно-пространствено решение е в унисон с преобладаващите транзитни функции на комплекса.
В Родопите, тази вълшебна "приказка", човешката намеса е трудна и отговорна. Първата стъпка беше да се направи предварително археологическо обследване на терена, отреден за изграждане на граничния контролно-пропускателен пункт, за да не бъдат засегнати или унищожени исторически и културни ценности в процеса на изграждането му. Предизвикателство е такъв обект, със строга функционална последователност, изискващ терен с големи размери и минимален наклон, да се подчини и ненатрапчиво да се включи в уникалната природна среда. Основните ползватели на обекта освен хората са и всички видове автомобили, налагащи с присъствието си своя мащаб и изисквания.
Пестеливото и разумно ситуационно решение, щадящо доколкото е възможно природата, рационалното симетричното разполагане на компактните архитектурни обеми, използването на стоманени конструкции, осигуряващи екологично безопасно строителство, търсените възможно по-меки линии на голямото метално покритие, недвусмислено изявено като композиционен център, са част от нашите отговори при проектиране на ГКПП Рудозем - Ксанти.
Какво е значението на този граничен преход за региона Смолян и ще окаже ли влияние върху инвестиционната активност там?
- Присъединяването на България към Европейския съюз създаде геополитически и геоикономически условия, необходими за развитието й. Благоприятното географско положение на страната ни дава възможност отново тя да стане връзка между Европа и Азия, Севера и Юга. В тази връзка разкриването на ГКПП Рудозем - Ксанти е от ключово значение за областта. С отварянето му и изграждането от гръцка страна на нов път се очаква част от транзитния транспортен трафик от близките егейски пристанища Дедеагач и Кавала да се пренасочи по по-краткия път Ксанти – Чепинци – Рудозем – Смолян – Пловдив, а това е благоприятна предпоставка за цялостното развитие на района. Отварянето на така необходимата нова пътна връзка с Гърция ще доведе до оживление в икономиката, ще стимулира развитието на производства и дейности, свързани с обслужване на пътникопотока, движението на капитали, товари и услуги. Очаква се увеличаване на заетостта, което е условие за подобряване доходите на населението в района. Новият пункт ще допринесе за по-интензивното усвояване на културно-туристическия потенциал на района със своите възможности за развитие на планински, селски, ловен, риболовен и екотуризъм.
В това отношение Централните Родопи са истинско находище –"природна лечебница" и съкровищница от природа и забележителности.
Туризмът мощно се развива с увеличаване на свободното време, повишаване продължителността на живота и растящата мобилност. Без да се намалява значението на природно-рекреационните ресурси, все повече нараства ролята на културно-историческите дадености, определящи една нова туристическа мотивация.
Активизирането на местните туристически ресурси – дива природа, биологично земеделие, екотуризъм, богато културно-историческо наследство, превърнати във високоефективни форми на вътрешния и международния туризъм, ще бъдат едни от основните цели на регионалната икономическа политика за развитие.
Много силна е мотивацията на ръководството на Областнаадминистрация - Смолян, общинските ръководства и местните обществени организации за реализиране на този изключително важен за региона обект, включващ и доизграждане на пътя от Рудозем до гръцката граница. Огромните им усилия и амбиции заслужават пълно доверие, подкрепа и аплодисменти. Пътят е труден, но не се колебаят и ще го извървят в името на благополучието на местните хора, което ще промени животаим, ще оцвети ежедневието им и ще съхрани богатството на духа им.