Фриз или килим от павета по "Дондуков" в София
"ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА", БР. 6
Обновяването на бул. "Княз Александър Дондуков" беше на път да започне след избора на изпълнители през април 2015 г., но ренесансът на паветата включи проекта във вълната на обществените обсъждания. Направени бяха три варианта за ремонт на трасето, като проектът за реконструкция на столичния булевард не променя неговия характер и запазва габарита на пътното платно от 18 м с два тротоара по 5 м, които заедно с уличното осветление и отводняването ще бъдат напълно обновени, като е предвидено и изпълнение на мерките за достъпна среда.
Бул."Княз Ал. Дондуков" е част от първостепенната улична мрежа, трети клас районна артерия. Улицата е и трасе на трамваен градски транспорт между ул."Веслец" и ул. "Кракра". Съществуващата пътна настилка е от среден паваж между ул. "Средец" и 40 м преди кръстовището с бул. "Васил Левски" и асфалтова от бул. "Васил Левски" до ул. "Кракра" - и в двата участъка състоянието й е лошо. Предишната реконструкция на релсовия път по бул. "Княз Ал. Дондуков" е от 1992 г.
Трите варианта на ремонта на "Дондуков" зависят от съотношението между асфалта и паветата по трасето на булеварда.
Вариант №1 предвижда павирана настилка на пътните платна и при трамвайните трасета.
Вариант №2 предлага асфалтова настилка на активните пътни платна и павирана настилка при трамвайните трасета и зоната за паркиране.
Вариант №3 е асфалтова настилка при активните пътни платна, трамвайните трасета и по паркоместата.
През септември Столичната община стартира анкета на сайта си, за да проучи мнението на гражданите. Паралелно с изследването се правят и обществени обсъждания.
Какво ще включи ремонтът
Ще бъде реконструиран трамвайният релсов път (2357 м), пътните платна и контактно-кабелната мрежа между ул. "Кракра" и бул. "Янко Сакъзов" - 2500 метра. Пероните на трамвайните спирки ще бъдат подменени. Асфалтовите работи и пренареждането на паветата зависят от избрания вариант. Гранитните бордюри ще се пренаредят според новата нивелета, която да запази съществуващата инженерна инфраструктура, и ще се направи нова настилка от унипаваж на прилежащите тротоари.
За релсовия път е предвидено ново отводняване, като за цялостното отводняване на пътните платна и тротоарите се прави удвояване на съществуващите оттоци. Капаците на ревизионните шахти ще бъдат сменени, като трябва да се "настроят" според проектните нива. За да се намали шумът от трамвайното движение, се предвижда монтиране на шумо- и виброизолационни елементи.
На трамвайните спирки ще се направят перони с дължина 50 м и ширина 2.40 м, като остава една активна пътна лента с ширина 3.50 м (пътното платно между първа/четвърта релса и бордюрните линии е 6.63 м). Проектирани са по два перона на всяко от кръстовищата бул. "Княз Ал. Дондуков" – ул. "Георги Раковски" и бул. "Княз Ал. Дондуков" - бул. "Васил Левски". Пероните са обособени до пешеходните пътеки на кръстовищата, за да могат гражданите да използват за пресичане фазата на светофарите.
Проект: Реконструкция на трамваен релсов път, пътни платна и контактно-кабелна мрежа на бул. "Княз Александър Дондуков" в участъка от ул. "Кракра" до Младежкия театър
Възложител: Столична община
Проектант: ОП "София Проект"
Изпълнител: "Трейс Груп Холд"
Строителен надзор: Консултантска инженерна група
Стойност: 8 291 092 лв. с ДДС.
Евгени Крусев, заместник кмет по транспорт и транспортна инфраструктура на Столичната община: "Бул. "Дондуков" се очертава да бъде един от сложните обекти от гледна точка на организацията на движение на трафика. Все още не е избран вариант за настилката на неговия ремонт. Правят се обществени обсъждания. Обновяването му е предвидено за 2017 г. Предвидени са три варианта. Според единия вариант булевардът е с изцяло асфалтирани платна, вторият вариант е с асфалтирани платна и павирана настилка около трамвайните линии и третият вариант е изцяло запазване на паважната настилка. От началото на септември е активна анкета на сайта на Столичната община за бъдещето на бул. "Дондуков". Колкото повече мнения се чуят, толкова по-добре. Тротоарите си остават по 5 м и се обновяват, габаритът на платното се запазва, уличното осветление се сменя при всички варианти, на трамвайните спирки се изграждат обособени с навеси и тръбно-решетъчни ограждения перони, за да не слизат пасажерите на пътното платно. По линия 22 на трамвая вече пуснахме реновираните чешки мотриси, догодина идва редът на инфраструктурата." |