Възможни ли са безконфликтни кръстовища и скоростен трамвай по бул. "България"



"ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА", БР. 6
Проектът за кръстовища на две нива в София замря с нереализирането на кръгово на второ ниво със скъпа вантова конструкция на булевардите "Гешов" и "България". Инж. Антон Янев предлага да се свали трамваят в подлезите и на трите кръстовища по бул. "България" - с "Гешов", "Гоце Делчев" и "Тодор Каблешков", като на "Гешов" и "България" на ниво терен остава кръгово без светофар. Как?
Инж. Антон Янев*
Определено трябва да се приветстват усилията на Столичната община за развитие и модернизация на градския транспорт, както и за облекчаване условията на движение на автомобилите в София. Само преди година и половина беше пуснато в експлоатация продължението на първи метродиаметър до аерогарата, а преди няколко месеца и продължението на втори метродиаметър до "Хладилника". Усилено върви и строителството на новия трети метродиаметър. Закупуват се нови автобуси и трамвайни мотриси. Ремонтират се трасетата за движение на тролейбусния и трамвайния транспорт (по бул. "Цар Борис III" от ухо "Княжево" до ухо "Съдебна палата"). Разширяват се булеварди ("Черни връх"), строят се кръстовища на две нива (бул. "Княз Борис ІІІ" и бул. "Гоце Делчев"). Софиянци разбират това и търпеливо приемат всички несгоди в транспорта (особено в централната градска част заради трети метродиаметър), тъй като ползата е за всички нас.
Успоредно с това се търсят решения за реконструкция на големите кръстовища в София с цел увеличаване на пропускателния им капацитет. Едно от обсъжданите и прието от общинските органи предложение е за кръстовището на бул. "България" и бул. "Акад. Иван Гешов". Идейният проект предвижда едно малко претенциозно от конструктивна гледна точка решение за кръстовище на две нива. На горно ниво над терена се организира кръгово движение на кръстовището, основно за обезпечаване на "левите" завои. Това става чрез едно определено скъпо инженерно съоръжение – "Вантова конструкция". На ниво терен остават трамваят, правото движение (при условие че сте дисциплиниран шофьор) и "десните" завои по двата булеварда. И... регулиране със светофар, т.е. и скъпо мостово съоръжение за кръговото движение, и светофар. Ефектът вече сме го гледали на "Лъвов мост".
Какво е положението в момента?
След десния завой от бул. "Витоша" трамвай №7 навлиза в разделителната ивица на бул. "България" и така достига до обръщалото в кв. "Малинова долина" близо до околовръстния път. Спирките му са на основните кръстовища на бул. "България" с булевардите "Ив. Гешов", "Гоце Делчев" и "Тодор Каблешков". Между тях има още две спирки, обслужвани от пешеходни подлези под бул. "България". Всички спирки по бул. "България" не отговорят на изискванията на чл. 169 от ЗУТ (респективно НАРЕДБА №4/1.07.2009) за "достъпност на средата", т.е. поради липса на асансьори или поне рампи няма начин инвалиди или майки с детски колички да ползват трамвайния транспорт. Наред с това на кръстовищата с изброените по-горе булеварди трамваят е зависим от трафика, съответно от светофарните уредби, независимо дали са "умни" светофари или са на режим РУ (ръчно управление). Очевидно това сериозно намалява средната му скорост и увеличава времето за пътуване. Дали това не е една от причините трамвайните мотриси да не са пълни и жителите на кварталите "Малинова долина", "Гоце Делчев", "Стрелбище", източно "Борово", да търсят алтернативи, вместо да достигат бързо с трамвая до НДК и оттам на метрото?
Какво предлагаме?
Вместо да караме пътниците да слизат в подлезите и оттам по тесни стълби да ги връщаме на спирките на ниво терен, да свалим трамвая в подлезите и на трите кръстовища.
Как би изглеждало това ви представяме конкретно за споменатото по-горе кръстовище на бул. "България" и бул. "Акад. Иван Гешов".
- Чрез рампи в сегашния сервитут сваляме трамвая на нивото на подлеза. Наклонът на рампите е около 5%, като дължината на югозападната рампа е по-голяма – 155 м. Това налага да се промени трасето на корекцията на река Перловска в участък с дължина около 105 м. Никакъв технически проблем!
- Преустройва се съществуващият подлез, където се организират спирки за трамвая. Трамвайните релси пресичат пътя на пешеходците, преминаващи под платната на бул. "България". Конфликтът се решава чрез разпределяне на пешеходния поток в две зони, оборудвани със съответните автоматични системи за пропускане, звукови сигнали и др. (моля, спомнете си, как вече 35 години функционират спирките на тролея и трамвая под НДК в транспортния тунел под бул. "Скобелев").
- Изпълняват се две независими една от друга леки, мостови конструкции над кръстовището. Те осигуряват директното движение по бул. "България". Всяка от конструкциите е с една еднопосочна лента за движение с широчина 5.50 – 6.0 метра.
- Изпълняват се двете платна за кръгово движение на ниво терен. Възможна е частична реконструкция на северозападния вход на подлеза, който и без това ще се ремонтира поради връзката му с новата метростанция. При необходимост от увеличаване на радиуса на вътрешния кръг ще се извършат и частични, малки по обем реконструкции и на останалите входове.
- Частта от покривната конструкция на сегашния подлез, очертана от вътрешния кръг на кръстовището, се демонтира (тя вече не е необходима). Така подлезът около спирките получава естествено осветление и приветлив вид (дори може да се озелени). Отводнява се както досега.
- Монтаж на асансьори на четирите входа на подлеза.
Какво постигаме с всичко това
- Независимост на трамвайния транспорт от трафика в кръстовището, което ще увеличи неговата средна скорост.
- Осигуряване на "достъпност на средата" до спирките на инвалиди, хора с двигателни проблеми, майки с детски колички и др.
- Кръстовище без светофар, със значително увеличена пропускателна способност (особено за правото движение по бул. "България").
От направените финансови сравнения стойността по окрупнени показатели на представения вариант за транспортно-комуникационно решение на кръстовището е малко над два пъти по-ниска от варианта "Вантова конструкция". Това значи, че с този бюджет може да реконструираме по този начин и още едно от кръстовищата – с бул. "Гоце Делчев" или с бул. "Тодор Каблешков". Дори ще е по-евтино, защото няма нужда от нова корекция на река.
След реконструкция на трите кръстовища на принципа, представен по-горе, значително ще се увеличи пропускателната им способност. Чрез свалянето на трамвая в подлезите практически са налице всички условия за функциониране на "скоростен трамвай" от кръстовището на бул. Витоша" с бул. "П. Славейков" (регулирано със сфетофарна уредба) до кв. "Малинова долина" – около 4. 5 километра. Към това може да прибавим и възможността за пробив през южната стена на конструкцията на транспортния тунел по бул. "Скобелев". По този начин трамвай №7, идвайки от бул. "Хр. Ботев", през транспортния тунел ще завие по трасето си по бул. "Витоша". Спирката се разполага на същото място, само че на подземно ниво (нивото на сегашния подлез). Дължината на "скоростното трасе" се увеличава на 5.5 километра само с един светофар. Но как да стане това е друга тема.
Няма да е коректно, ако не обърнем внимание на недостатъците и проблемите, които ще възникнат при реализирането на такива реконструкции.
Не може дълго да се отлагат изборът и реализацията на вариант за реконструкция на кръстовищата по бул. "България". В пиковите часове движението там е почти парализирано. Не вярвам, че експертите на Столичната община ще предпочетат вариант, който временно да "закърпи" положението (защото ще е най-евтин), без да има перспектива за поне 15 – 20 години. И все пак, какъвто и вариант да бъде избран, проблем ще бъде значително затрудненото движение по време на строителство. Това значи трисменен режим на работа! Но това е до време.
Ако все пак реконструираме и трите кръстовища, с което рязко ще увеличим пропускателната им способност, и спрем дотук, ще се изправим пред нов особено сериозен проблем. Ще предизвикаме огромни "тапи" на кръстовището на бул. "България" с ул. "Фр. Нансен", което на практика ще го блокира. Ако решим проблема само на това кръстовище (има как), веднага ще го прехвърлим на следващото – бул. "Евл. и Хр. Георгиеви" и ул. "Граф Игнатиев". И така по редичката...
Това налага успоредно с реконструкцията на трите кръстовища по бул. "България" усилено да се работи и да се приемат решения за останалите кръстовища по "канала" та чак до "Театър зад канала".
*Авторът е управител на "Рикат" ООД