MBL|CBRE: Откриването на Мол Марково тепе увеличи с 20 хил. кв. м обема на търговските площи
Международните супермаркети внедряват нови глобални концепции



Събитието в сектора на търговските площи през четвъртото тримесечие на 2016 г. беше откриването на Mall Markovo Tepe в Пловдив, който добави около 20 хил. кв. м търговски площи. Процентът на свободни площи в търговските центрове в цялата страна се е понижил до 17%. При моловете извън столицата спадът е от 20% на 16% в резултат на откриването на магазин Jumbo в Park Mall Stara Zagora на площ от 11 700 кв. м. В София динамиката се дължи най-вече на репозициониране на наемателите в някои търговски центрове. Това се казва в анализ на консултантската компания MBL|CBRE.
Billa продължава да бъде най-активният участник сред веригите супермаркети със 110 локации в цялата страна. Международните супермаркети очертават като тенденция внедряването на новите си глобални концепции - по-висока ефективност на сградата или помещението, автоматично регулиране на осветление, температура и др., допълнителни удобства за посетителите - повече простор и по-функционално разпределение на търговските помещенията. Lidl отвори своя пръв магазин от ново поколение извън София, Kaufland обяви строеж на първия си обект във Велико Търново с нова концепция.
При търговските центрове се наблюдава насочване на усилията към поддържане на по-добър микс от наематели, търсещ постигането на висока удовлетвореност у клиента. Ниското ниво на свободни площи в добре управляваните търговски центрове дава възможност за постигане на оптимални наемни нива.
Запазва се тенденцията за изместване на модните брандове от търговските улици от страна на заведения, аптеки и обекти от сектора на услугите. Средните наемни нива за търговски помещения с добра характеристика откъм локация и разпределение на площите се запазват в диапазона между 40-45 евро на кв.м.