След 17 години работа по жп проекта Пловдив – Свиленград линията е в експлоатация

На 8 декември на жп гара Симеоновград, официално беше прерязана лентата за завършване на жп проекта Димитровград – Харманли. Той е позиция 1 от проект "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2: Първомай - Свиленград". На събитието присъстваха генералният директор на ДП НКЖИ инж. Милчо Ламбрев, представители на Управляващия орган на ОП "Транспорт" и на областната и местната администрация. Това беше последният незавършен участък, с който приключва изпълнението на целия проект за реконструкция на жп участък Първомай – Свиленград.
С модернизацията дължината на трасето е съкратена от 71.15 км на 69.12 км. Монтирани са шумозащитни ограждания. С реализирането му се премахват всички пресичания на железопътната линия на едно ниво с друг вид наземен транспорт, с което значително се подобрява безопасността на движение. Премахнати са 17 прелези по трасето и са изградени 10 нови пътни надлези, 7 пешеходни надлези и 3 пешеходни подлези. Ремонтирани са общо 11 гари по маршрута, сред които са Катуница, Поповица, Първомай, Димитровград, Нова Надежда, Симеоновград, Харманли, Любимец, Свиленград.
Реализираният проект "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2: Първомай - Свиленград" обхваща реконструкция и частично удвояване на приблизително 150 км железен път, изграждане на контактна мрежа, тягови подстанции, системи за сигнализация, телекомуникации и радиоуправление, малки и големи съоръжения, които да позволяват бъдещо удвояване на цялата линия. С рехабилитацията на железопътния участък е постигната една от основните цели на проекта - подобряване на железопътната инфраструктура с оглед повишаване на скоростта за движение на пътнически влакове до 160/200 км/ч, а на товарните - до 120 км/ч.
Началото му е в периода на предприсъединителните фондове и затова е най-старият цял жп проект. По програма ИСПА беше времето на консултантите – направено беше проучаване на Парсънс енд Бренкерхоф (Parsons Brinckerhoff), след което започна разделянето на трасето с намерение то да бъде построено по программа ИСПА. Но това не беше възможно. «Терна» спечели търга за първата фаза на проекта от Крумово (Пловдив) до Първомай, с което натрупа опит в жп строителството. Проектът успя да прекрачи границата между ИСПА и ОП "Транспорт" и беше завършен. Като първи голям проект той мина през поредица от обжалвания, преди да стартира, а за да бъде завършен, прекрачи границата между ИСПА и ОП"Транспорт". В първия програмен период със средства на ОПТ ОХЛ ЖС беше завършено жп трасето от Свиленград до границата. За втория програмен период остана втората фаза на Пловдив – Свиленград – трасето от Първомай до Свиленград. Позиция 2 от него беше завършена през 2015 година, голяма част от отсечките във позиция 1 бяха пуснати в експлоатация през тази година, а най-сложният участък в района на Симеоновград остана за края на 2016 г.
"Трудностите там бяха свързани с отчуждителни процедури, с откриване на археологически обекти, както и с високите нива на водите на река Марица. Линията е построена 1873 г., а последната й реконструкция е през 1970 г. Експлоатационната й скорост до момента беше 70 км/ч с постоянно намаляване на скоростта при прелези и други съоръжения, каза Милчо Ламбрев, генерален директор на НК "Железопътна инфраструктура". Успешното реализиране на този проект стана възможно благодарение на много хора, от инженери до обикновени работници. Днес ние се доближаваме с голяма крачка до нашия приоритет - до 2020-2022 да приключим направлението от сръбско-българската граница през София и Пловдив до Бургас и до турска и гръцка граници. Това ще бъде първият завършен високоскоростен коридор", заяви инж. Милчо Ламбрев, генерален директор на НК ЖИ, по време на събитието.
"Пътуването от Димитровград до Симеоновград с влак вече отнема само 12 минути. Това е една изключително удобна и евтина възможност за хората от градовете по тази жп линия. Този транспорт ще даде възможност за работа в съседните градове, за безпроблемно пътуване на студенти и ученици", подчерта областният управител на Хасково Станислав Дечев.
Проект: Позиция 1 "Димитровград – Харманли", част от Проект "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив-Свиленград по коридори IV и IX, Фаза 2: Участък Първомай-Свиленград" Стойност: 136 млн. лева без ДДС. Изпълнител: "Терна АД" Възложител - Национална компания "Железопътна инфраструтура". Целият проект: "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив-Свиленград по коридори IV и IX, Фаза 2: Участък Първомай-Свиленград" с финансиране от Кохезионния фонд, чрез Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. и на обща стойност 663 316 861, 61 лева без ДДС. Вложените средства за изграждане на цялото направление от Пловдив до границите с Турция и Гърция са около 867 млн. лв. |