Изследване на "Фортън": Освободените от CARREFOUR и PICCADILLY площи маркираха пазара на търговски площи
Липсата на новозавършени проекти задържа общите обеми на нивото от 718 000 кв.м

Пазарът на търговски площи през третото тримесечие бе движен от стремежа на търговските центрове да подобрят микса си от наематели. Нови обекти бяха открити в Paradise Center, Sofia Ring Mall, както и в Park Center (новото име на City Center Sofia), където освен Reserved врати отвориха също мултибранд концепцията Scandal и The North Face. Търговският център работи с нова концепция от средата на септември при 90% заетост на площите. Като ексклузивен агент по отдаване под наем Forton/Cushman&Wakefield посредничи при сделки за над 5 600 кв. м. Сред новите ключови наематели в Park Center са Reserved, Sport Depot, детският център Capella Play.
Липсата на новозавършени проекти задържа общите обеми на нивото от 718 000 кв.м. Така в страната на 1000 жители се падат 100 кв.м площи, а в София на същия брой хора - 276 кв.м търговска площ.
Лек спад на заетостта в софийските молове заради освободените от Carrefour и Piccadilly площи регистрира през последните тримесечия консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield за България и Македония. През третото тримесечие на 2016 г. тя намаля до 90% при средни нива 93-95% година по-рано. Спадът е само временен и очакванията са освободените пространства сравнително бързо да бъдат заети от нови наематели, коментира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton/Cushman&Wakefield.
Сред примерите в тази посока от консултантската компания посочиха влизането на Lidl в Sofia Ring Mall и обявеното намерение на Billa да заеме мястото на Piccadilly в Serdika Center. Piccadilly от своя страна се очаква да влезе на освободената от Carrefour площ в Paradise Center. Все още няма яснота какви наематели ще влязат на мястото на Carrfour в The Mall.
Очаква се основните показатели на пазара да се променят в следващите години с планираното отваряне на големи мултифункционални проекти в София, в които се планират и търговски зони. Турският инвеститор Garanti Koza анонсира две подобни концепции – Grand Canyon и Sofia Square, всяка от които ще включва по 35 000 кв. м ритейл част. Приключването на проектите се планира съответно за 2019 и 2020 година.
Като най-голяма сделка в сегмента за годината се очертава предстоящото откриване на хипермаркет на веригата Jumbo в Park Mall в Стара Загора. Очаква се той да отвори в края на ноември на 11 600 кв. м на партерния етаж на търговския център.
На пазара на търговски улици бул. "Витоша" остава във фокуса на наемателите, въпреки липсата на подходящи свободни площи. Модните марки и тези в health & beauty сегмента също търсят възможности за разширяване. Устойчивият интерес задържа наемите на 46 евро на кв. м месечно за магазин с площ 100-150 кв. м. Делът на незаетите площи на булеварда остава по-малко от 5%.
Наемите на топ местата в търговските центрове в София остават стабилни – 28 евро/кв. м месечно с потенциал за ръст. На второстепенните пазари нивата се движат между 12 и 16 евро/кв. м месечно.
Придобиването на бившия магазин на Carrefour в The Mall в София за 17 млн. евро от Unicredit Bulbank беше единствената по-значима транзакция за периода. Интересът към първокласни проекти обаче остава силен, особено в София.