Интермодалният терминал в Русе ще увеличи трафика на комбинирани превози





Брой 5, сп. "Градът Инфраструктура"
Интермодалният терминал в Русе ще интегрира вътрешноводния транспорт по река Дунав с железопътния и автомобилния. Това ще доведе до повече потребители и оператори и по-голям национален и международен трафик на комбинирани превози. Разположен е в парцел с площ 6 хектара, на мястото на гара "Разпределителна" (избран "Вариант С1") в Русе, на 3 км от река Дунав и лесно може да поеме дела от товарите, който идва по вода - 10% от общите. Повечето стоки са по железница и затова достъпът до железен път е осигурен във всички посоки. Теренът е собственост на възложителя НКЖИ, земята в близост е общинска, което ще даде възможност за бързи отчуждения. Осигуряването на електрозахранване ще стане от близък източник. Обектът е включен в канализационната мрежа на намиращия се в близост индустриален район, което решава проблема с площадковото отводняване.
През интермодалния терминал преминават коловози и път, има място за маневриране, зони за разтоварване и претоварване, за съхранение и склад, кантари, места за сканиране на товарите, гара, административни сгради, зони за ремонт на контейнери, площадка за хладилни контейнери, паркинги за автомобили и камиони, електронна везна за вагони, митница. На самия вход на терминала има сканиращо устройство за влакове. Техните състави влизат в зоната, за да бъдат разтоварени или натоварени, маневрират и излизат от зоната. За камионите има отделна сканираща рамка и външен паркинг преди оградата на терминала. Сканиращите рамки събират информация за габаритите на превозното средство, товара, номера му, броя на вагоните, контейнерите, теглото му. След входния портал се намира административно обслужващата сграда, вътрешен паркинг за автомобили, митница, площадка за ремонт на механични средства, отделен автомобилен кантар, площадка за ремонт и почистване на контейнери, вътрешен паркинг за автомобилни влекачи.
Интермодалният терминал има 5 входни места - 2 за влизащи коли, 1 за излизащи и по 1 аварийно за влизане и излизане. Гарата приема и изпраща контейнерни блок-влакове за интермодалния терминал и е проектирана с 3 приемно-отправни коловоза с минимална дължина 750 м. Контейнерните влакове се състоят от специализирани вагони за контейнери. Складовата площ се предвижда за 3 реда контейнери и входен портал с административно обслужваща зона.
Интермодалният терминал ще работи 6 дни в седмицата - две смени по 8 часа до 2040 г., ще бъдат обработвани по 2 влака за денонощие.
Проект: Изграждане на Интермодален терминал Русе
Възложител: НКЖИ
Финансиране на изграждането: "Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020
Управление и експлоатация: ПЧП
Индикативна стойност: 21 792 543 евро, или около 43 млн. лева
Техническо проектиране: 6 месеца
Строителство: 12 месеца
Проектант на идейния проект: Обединение "Дунав", съставено от "Евротранспроект" и "Мигети"
Период на строителство: 2017 - 2018 г.
Обща площ на терминала: 6.8 ха
Дължина: 1960 м
Широчина: 150 м
Максимален капацитет: 115 200 TEU (twenty foot equivalent unit, контейнерни единици при 20-футов контейнер)
Обща дължина на железен път: 6688 м
Дължина на контейнерните влакове: 520 м
Дължина на товаро-разтоварния коловоз: 520 м
Функциониране
ИМТ Русе ще се управлява и експлоатира чрез публично-частно партньорство, т.е. от частен оператор. Изборът му зависи от :
- Товаро-разтоварни операции от и на жп транспорт
- Складиране на контейнери с възможност за обособяване на хладилна зона
- Ремонт и техническа поддръжка на контейнери
- Митнически пункт и митническа обработка на документи
- Офис зона за спедиторски и логистични фирми
- Обработка на документите.
Административна и обслужваща сграда
ЗП: 300 кв.м
Сграда за митнически пункт
Сграда за поддържане и ремонт
ЗП: 602 кв.м
Служебна сграда за приемно-отправен парк
ЗП: 248 кв.м