Девета национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие на УАСГ, катедра "Пътища":


Брой 5, "Градът Инфраструктура"
Деветата национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие се проведе в периода 6 - 8 октомври 2016 г. Организирана е от Университета по архитектура, строителство и геодезия с основен организационен принос на катедра "Пътища", УАСГ, и под патронажа на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. В нея участваха представители на 13 страни – България, Сърбия, Македония, Румъния, Германия, Полша, Словакия, Чехия, Унгария, Русия, Австрия, Франция и Испания, като българските лектори бяха 28, а чуждестранните – 5.
Деветата национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), катедра "Пътища", представи приоритетите в транспортния сектор, постави акцент върху нормите за проектиране на пътища и нормите за проектиране на транспортните комуникации в урбанизираните територии, даде трибуна на младите в науката от УАСГ, показа добри практики в проектирането на пътища, даде възможност за изява на търговските фирми в транспортно-строителния сектор и препоръча теми за юбилейната десета конференция.
Възложи ли сме на Университета по архитектура, строителство и геодезия да разработи нови норми за проектиране на републиканските пътища. Съществуващите са на достойна възраст и не позволяват проектирането на съвременни пътища и използване на нови материали, каза председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров.
Проф. д-р инж. Николай Михайлов, ръководител на катедра "Пътища" и изпълнителен директор на Деветата национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, напомни: "За да имаме качествена инфраструктура, трябва да има бизнес, който да я реализира, а това означава да има проектиране и строителство. Трябва да има и държавна администрация, която да възлага съответните поръчки, но трябва да има и наука, която да прави нормативната уредба. Нашата инфраструктура ще стигне световните равнища, когато имаме адекватната нормативна уредба."
Промените следва да бъдат одобрени от експертния съвет на МРРБ, за да може още в началото на 2017 г. АПИ и кметовете да възлагат обектите по новата модерна нормативна уредба. Обновената Наредба 1 беше презентирана от проф. д-р Румен Миланов.
Паралелно се разработва и Наредба 2 за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии. Арх. Петър Диков представи документа, като очерта насоките: градове за пешеходците и достъпни за хората в риск и с намалена подвижност велоалеи като част от трафика, по-тесни ленти на платното за движение, които да го "успокояват", общо намаляване на скоростта на движение в градовете, предимство и приоритет на обществения градски транспорт.
По време на заключителната сесия на конференцията експертите предложиха и теми за десетото издание на форума – сред тях са отводняването на пътищата, новата транспортна стратегия на България, ефективността на големите инфраструктурни проекти.