Стефан Тотев: В пиковите моменти на Западната дъга на СОП работеха 300 души и 420 машини

Брой 5, "Градът Инфраструктура"
Срокът за изпълнение на Западната дъга на Софийския околовръстен път, участък 2, беше едно от предизвикателствата пред нас. Решението на проблема "срок" дойде с направата на подробен график, в който детайлно бяха засегнати всички етапи от строителството. Ежедневно се правеха отчети за напредъка и се коригираха на мига възможните забавяния. Създадохме организация, ресурсът от хора и техника беше съобразен така, че да се работи едновременно на всички възможни подобекти, като в пиковете броят хора на строителните площадки достигаше 300 души, а строителната механизация на обекта - до 420 машини.
Трите пътни възела и съоръженията към тях сами по себе си също бяха предизвикателства. На първо място е пътен възел "Ломско шосе", за чието строителство бяха направени седем различни организации на движението в различните етапи на строителството. Сложността на възела се обуславя от факта, че всички връзки, както и директното трасе, бяха предвидени за направа с армонасипна конструкция поради ограничената площ за строителство, съобразена със сервитутните линии. Предизвикателството на това съоръжение, защото реално целият възел е едно съоръжение, беше краткият срок, малката площ за изпълнение на технологичната последователност на строителството и работата при непрекъснато автомобилно движение.
Не трябва обаче да омаловажаваме и другите два възела.
Възелът при Северната скоростна тангента се характеризира с огромните си размери и обемите земни работи, които формираха 50% от общото количество на земните работи за целия обект. Предизвикателството тук беше свързано с това да се набавят необходимите инертни материали и след това да се положат в определения кратък срок на изпълнението съгласно всички норми и изисквания.
Съоръжението над бул. "Стефансон" бе предизвикателство в трети аспект – сложност при изпълнението и пресичането на многобройни препятствия – две жп трасета, два топлопровода, водопровод, канал и два пътя (бул. "Стефансон" и ул. "Гара Волуяк"). Изпълнението се разграничи в два етапа - лява и дясна половина, при непрекъснатост на движението по околовръстния път. Първо се построи лявата половина, след което се пренасочи движението през нея, разруши се старият околовръстен път и на негово място се изгради дясната половина на съоръжението. И всичко това в рамките на осем месеца.
Като цяло за осъществяване на проекта имахме доста предизвикателства от различни аспекти.
Зная, че в общественото пространство няколко пъти се постави въпросът за най-добрата връзка до Мрамор и "Обеля".Такъв тип проблеми се решават на проектно ниво при заданията за проектиране, но сами разбирате, че ощетени откъм удобство винаги ще има. Няма как да се направят пътни възли през 500 м за всяко пресичане с път.
Всеки тип строителство е съпътствано с немалко затруднения. Понякога освен чисто строителните дейности изпълнителят има нелеката задача да направи и технически проект на база идеен проект. Тоест на по-ранен етап да изработи техническо решение, което да удовлетворява редица условия – например отчуждаване на терени или завършване на археологически проучвания - което често означава множество трудности и изненади. Важно е основните моменти от изграждането на проекта да работят като единен механизъм - изборът на доставчици и подизпълнители, стиковането на графици и доставки, достъпът до отделни части от обекта и т.н. Работата по различните проекти може и да изглежда различаваща се по характер, етапност и сложност, но за успешен завършек се иска винаги едно и също - перфектна организация и логистика и ефективно използване на ресурси. Няма значение дали ще копаеш под земята, или ще издигаш над нея – винаги съществува рискът от непредвидени обстоятелства, които няма как да бъдат предотвратени. Но това е цената на придобиването на опит, предизвикателствата не ни плашат. Най-голямото удовлетворение е да видиш, че накрая хората са доволни.
За всеки, работещ в строителния бизнес, най-голямото признание е да види, че съграденото от него наистина е от полза, че си е струвало усилията. Успехът ни не е случаен или постигнат с нечия помощ, той е резултат от упорита и системна работа и затова сме благодарни за признанията. При стартирането на всеки нов проект сме наясно с риска, който поемаме, но и имаме амбицията да се развиваме, така че сме готови да посрещнем и преодолеем предизвикателствата. Имаме поводи да сме горди, но несъмнено ни предстои още много работа, но гледаме към бъдещето с надежда и сигурност, защото вярваме в себе си, във всеотдайността на екипа и във възможностите си.