Западна дъга на Софийския околовръстен път, участък 2


Брой 5, " Градът Инфраструктура"
Западната дъга на Софийския околовръстен път е на кръстопът. Тя се свързва със Северната скоростна тангента, по която трафикът отива към магистрала "Хемус". На югозапад трасето опира в магистрала "Люлин", през която пък стига чрез АМ "Струма" към ГКПП "Кулата" и Гърция. На запад пътят носи трафика към пътя София – Калотина, който се очаква да се превърне в магистрала с бюджетно, заемно и финансиране от Механизма за свързана Европа. Западната дъга на Софийския околовръстен път е част от единственият паневропейски коридор, който минава през страната - "Ориент/Източно Средиземноморие", който на територията на България започва от Видин и в основния си ръкав се свързва с Кулата.
Първият участък от Западната дъга беше завършен през октомври 2015 година, а вторият – открит на 13 септември 2016 година.
---
Началото на участък 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път (СОП) отстои на 70 м от пресичането на трасето на река Какач – там е краят на участък 1 от Западната дъга. Двете отсечки съставляват лот 1 от магистрала София – Калотина, която още включва Северната скоростна тангента (завършена) и магистралата София – Калотина (с надежда за изграждане).
Трасето на участък 2 е с дължина 5.528 км и предлага голямо разнообразие от съоръжения: три пътни възела, две напречни пресичания на второ ниво и пет големи съоръжения.
В първия километър трасето преминава последователно над две съществуващи жп линии с надлез, като под отвора на съоръжението е разположен бъдещият бул. "Стефансон". Той е кръстен на Уилялмур Стефансон, полярен канадски арктически изследовател, който е роден в семейство на исландци, и е живял през миналия век. Алюзията за студ не е основателна, като изключим изненадите, които поднася буйната река Какач. По своя тип пътен възел "Стефансон" е полудетелина.
На км 3.176 трасето пресича пътя за Лом, където се намира пътен възел "Ломско шосе". Той представлява кръгово кръстовище с директни връзки на долно ниво, а околовръстното е на второ ниво.
Оттам пътят се насочва към отклонението за село Мрамор при км 3.996, където проектантите са предложили напречно преминаване на две нива за село Мрамор.
Трасето продължава към км 5.109, където се включва в Северната скоростна тангента, преминаваща на второ ниво. Пътният възел там се нарича Северна скоростна тангента и е тип "пълна детелина".
---
Участък 2 от Западната дъга на СОП беше открит на 13 септември, като беше отворен за движение в следобедните часове на същия ден. Получи висока оценка от възложителите. Финансирането е по две оперативни програми - "Транспорт" 2007 - 2013 и "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020, след много усилия от страна на целия екип, участващ в неговото програмиране, анонсиране, защита пред Европейската комисия, управление, проектиране, търгуване, изпълнение, надзираване.
Обект: АМ Калотина – София, лот 1 Западна дъга на СОП, участък 2 Строител: ДЗЗД "Европейски пътища", с участници в обединението: "Джи Пи Груп" ООД, "Автомагистрали – Черно море" АД, "Пътстройинженеринг" АД Стойност на договора за строителство: 101 999 866.65 лв.с ДДС Срок за изпълнение: 10 месеца Строителен надзор: Сдружение "София Запад 2013", с участници в обединението: "Пътконсулт 2000" ЕООД, "Рутекс" ООД, "Трансконсулт БГ" ООД, "ИРД инженеринг С.р.л." Стойност на договора за строителен надзор: 719 040.00 лв. с ДДС Проектант на идейния проект: "Виаплан" Проектант на техническия проект: "Ню ИТ и Инженеринг" Авторски надзор по време на строителството: "Алве Консулт" Финансиране: Оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 и оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020, държавен бюджет. |
Технически параметри на обекта: Обща дължина: 5.528 км Директно трасе: - от км 0.780 до км 1.050 – габарит 46.00 м - 6 ленти за движение, 2 локални платна и 2 тротоара; - от км 1.050 до км 6.308.17 – габарит 26.50 м – 6 ленти за движение. Проектна скорост: 80 км/h Три пътни възела - п.в. "Стефансон" - тип "полудетелина" - п.в. "Ломско шосе" - възел с кръгово кръстовище и директни връзки на долно ниво. - п.в. "Северна скоростна тангента" - тип "пълна детелина" Пет големи съоръжения: - Естакада от км 1.290 до км 1+ 634 - Подлез при км 0.227 при бул. "Стефансон" - Естакада при км 3.177 над бул. "Ломско шосе" при п.в. "Ловско шосе" - Надлез за с. Мрамор" над СОП при км 3.996 - Надзел над СОП при км 5.108 по Северната скоростна тангента |