Пазарът на индустриални площи: Голямо търсене на складови и логистични площи
Раздвиждането на икономиката и индустриите води и до ръст на пазара на индустриални площи. Индустриалните и логистичните хъбове, икономическите клъстери, развитието на аутсорсинга и автомобилната индустрия рефлектират върху имотния пазар. Какво е развитието на икономическите зони коментира Валери Андреев, член на Управителния съвет на БТПП, консултант в областта на индустриалните проекти. От кои сектори са компаниите в Топ 100, какви приходи осигуряват, какъв е пазарът на индустриални площи коментира Симеон Митев,управител на Aгенция ШАНС-96 и собственик на платформата БГСКЛАД.
Кой върви по стъпките на Пловдив и "Тракия икономическа зона" като индустриален хъб? Как развитието на бизнеса влияе върху пазара на индустриални площи? Отговори - в панел 5 на Balrec 2016.
Темите - Ще отговори ли обемът площи, които новоизградените проекти ще предоставят, на търсенето на пазара? Кои са основните критерии при търсенето на модерни индустриални и логистични площи? - Как развитието на инфраструктурните проекти промени индустриалната карта на страната? Кои са другите градове/райони, които могат да постигнат успеха на Пловдив/Тракия икономическа зона като индустриален хъб? - Предизвикателството квалифициран човешки ресурс – ключов фактор за бъдещия успех на индустриалните зони. Кои са другите предизвикателства пред индустриалните инвеститори? |
Юлиян Михов, директор Бизнес развитие, EY: Развитието е на логистиката и на автомобилната индустрия
Това, което очаква България, зависи от състоянието на публичния сектор.
2016-а година беше добра година за привличане на интереса. Появиха се компании за производство или им трябват комплексни решение - логистични, индустриални и офиси. Има пренасищане на интереса, воден само от евтина ръка и ниски данъци. Като дойдат в България, чуждестранните инвестиции се затрудняват при набиране на брой и нива на квалифицирани специалисти. Добре е да се помисли за нивото на кадрите.
Логистика и международен транспорт са големите бизнес територии. Автомобилната индустрия е много актуална и индустриите покрай нея. Стъпят ли големи играчи, те въвличат втора вълна индустрии. Както стана някога с Амеракан Стандарт в Севлиево.
Валери Андреев, член на Управителния съвет на БТПП, консултант в областта на индустриалните проекти: Индустриална зона Божурище се очертава с голям капацитет, датската "Юск" разработва логистичен център
В последните години има възвръщане на интереса на инвеститори към зоната около София. Важно е партньорството с ВУЗ и научните институти. Така е не само в софия, но и в Шумен, Пловдив и Русе. В Русе - традиционно атрактивен за фирмите от автомобилния бранш, има 5 такива компании са базирани там. Има и компании, свързани с транспортта и логистиката заради връзката с река Дунав.
8 зони развива Национална компания "Индустриални зони" - Видин, Русе, Свиленград са собственост на компанията и се преобразуват в логистични центрове. Другите зони са в София, Пловдив, Суворово, Карлово и Бургас. Тяхното развитие и по-бавно, защото всички процедури по тях се основяват но ЗОП.
Индустриална зона "Божурище" с 2700 декара стартира през 2010 г. Актуални в момента са Мултивак, първа копка направихме наскоро, датската "Юск" - има желание да развива проект за изграждане на логистичен и дистрибуционен център, който да обслужва територия от Турция до Хърватска и от Молдова до Албания.
През лятото още две български компании влязоха в индустриалната зона Божурище. Това са "Дрийм транс" и "Вак Инвест", които инвестират в логистични бази. Те получиха и сертификат за "А" клас инвеститори. Така индустриалната зона "София - Божурище" още веднъж показва, че е динамична зона, а България - благоприятна инвестиционна дестинация в сферата на логистиката.
"Дрийм транс" ЕООД ще инвестира 3.86 млн. лв. в изграждането на логистичен център. За реализирането на проекта е купен терен от 50 дка в района на село Гурмазово, община Божурище. Плановете предвиждат да бъдат изградени закрити складове с площ от 2000 кв. м, открити складове с площ от 25 000 кв. м и офис-сграда от 500 кв. м. 1.6 млн. лв. в складова база инвестира "Вак Инвест" ООД предвижда изграждане на комплексен логистичен център за складиране и съхраняване на товари в индустриалната зона в Божурище в района на село Гурмазово.
"Вак Инвест" получи сертификат за инвестиция клас "Б".
Даниела Бойчева, мениджър "Ключови клиенти", Офиси и индустриални площи, Colliers International: Има голям капацитет в развитието на автомобилния сектор.
Има заявки при нас от големи компании, които разсъждават за откриване на големи логистични площи до края на тази или началото на 2017 г.
България става все по привлекателна дестинация на картата на Европа. Но България следва да се позиционира по правилния начин. Няма маркетинг и гъвкавост от страна на институциите - за да се привличат правилните играчи на нашия пазар.
С арх. Станиславов проучихме автомобилната индустрия, която се развива в България и да й дадем повече гласност. Нашият доклад излезе тази година. От 100 компании 75% са посветени на този сектор - шасита, окабеляване, интериор за Ауди, Бе BLW, Порше, Мерцедес. Автомобилната индустрия в страната съставя 3-5 %" от БВП, работят повече от 30 хил. души и дава 1.55 млрд. приходи евро при над 550 млн. евро инвестиции. Зоните са 2 - в София, Пловдив, но и Пазардиж и Стара Загора. Има голрям капазцитет в автомобилната индустрия, нужна е политика.
По отношение на нидвижимите имоти - бързо се наемат площи, площи, които могат да се преориентират бързо. Пазарът не отговаря на това. Все повече компании искат да се строят свои площи, 50% са реновирани бази. Тенденцията е - все повече нови бази, построени по поръчка.
Владимир Гюрджиев, мениджър индустриални площи, Forton: Всички модерни бази край София бяха отдадени преди акт 16. 20-40 хил. кв.м логистични площи годишно може да консумира София. Още толкова ще се строят през 2017 година
Не можем да се оплачем от това, което се случва в нашия сектор. Разделям индустриалните от логистичните площи. Индустриалните имат по-висока степен на устойчовост. Запитванията за логистични площи растат.
Индустриалните в София не са от най-търсените.
Всички модерни бази край София бяха отдадени преди акт 16. 20-40 хил. кв.м. логистични площи годишно може да консумира София. Още толкова ще се строят през 2017 година
В момента в България има търсене на индустриална площ, каквото няма на изток от Германия - за високотехнологично производство. Предстои и доста голяма сделка в София в сектора на лотигистичните имоти.
Всички проекти, които бяха изградени през 2015-2016, бяха отдадени преди да бъдат завършени. Цените се качиха на над 4 евро за 1 кв. м склад без специфични изисквания.
Арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор и член на управляващия борд, Automotive Cluster Bulgaria: Нужни са още 5-6 зони за развитие на автомобилна индустрия
Глобално инвестициите в България намаляват, а в автомабилната индустрия се увеличават, дори са се удвоили.Но това носи 4% от БВП. Словакия е зависима от автомобилната индустрия 60% от БВП се формира от нея. Но в България липсва политика по отношение на стимулите, които компаниите искат да получат, тази индустрия се нуждае от специфична инфраструктура. Два са центровете за тази индустрия - Ботевград и Пловдив. Нужни са още 5-6 такива зони. Нужни са и квалифицирани инженери. Центровете за компетентност се нуждаят от този тип специалисти.
Професията на бъдещето е инженер.
Проучване на Colliers:
64% от компаниите автомобилния сектор очакват ръст на приходите през 2016 г.
Нов закон ще насърчава R&D инвестициите в България. Класация посочва България като най-атрактивна дестинация за изнасяне на автомобилостроително предприятие, следвана от Румъния, Унгария, Полша, Чехия, Испания, Великобритания, Италия, Франция и Германия
64% от компаниите от автомобилно-машиностроителния сектор в проучването на Colliers ще се разширят в настоящата си локация.
Възможности за приспадане на разходите за научно-практическа и развойна дейност предвижда подготвяният от работна група Проектозакон за насърчаване на R&D инвестициите в България, съобщи преди временейният председател зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева по време на специална кръгла маса по темата, организирана съвместно с Automotive Cluster Bulgaria.
64% от компаниите - участници в проучването, очакват ръст на приходите през 2016 г., 64% ще се разширят в настоящата си локация, 59% предвиждат закупуване и инсталиране на оборудване, 27% планират увеличаване на инвестициите в недвижими имоти.
Сред основните проблеми компаниите в сектора цитират недостига на квалифицирана работна ръка, бюрокрацията, недостатъците на правната рамка.
Симеон Митев, управител на Aгенция ШАНС-96 и собственик на платформата БГСКЛАД: Търсят се складови и логистични площи, особено от по-малките
Най-голяма тежест в приходите има секторите на търговията (40%) и преработващата промишленост (20), следвани от сектора на ел.енергията и горивата (7%) и строителството (6%). Операциите с недвижими имоти на този фон съставляват 1 %.
Прави впечатление обаче, че компаниите в Топ 100 са от секторите горива ( 22.95%), енергетика (20.99%), метали (12.52%), търговия (11.79%). Следват фармация, машини и оборудване, телекомуникации, транспорт, храни и напитки, селско стопанско и едва тогава строителството (1.29%).
Симеон Митев представи два логистични поректа - във Варна и в Стара Загора.
Търсят се индустриални и логистични площи. Голямо е търсенето на складови и логистични площи. Новите модерни складови площи с височина 7-12 м са с ценообразуване 3 - 5.5 евро на кв.м.
Голяма е фунията в 300 кв. м - малко предлагане и голямо търсене, при 150-300 квадрата много бързо се реализира наличното. От 300 - 700 квадрата - намалява предлагането, над 1000 кв. м има голямо търсене, равновесието тук между търсете и предлагане тук беше характерно за 2015 г.