Ако не започнем да строим АМ "Струма" през Кресненското дефиле през 2018 г. ще загубим европейското финансиране
Нов пътен възел при Симитли ще изведе тежкия трафик и ще улесни движението към Банско, Гоце Делев и Разлог.



Ако не започнем строителството на АМ "Струма" през Кресненското дефиле най-късно през 2018 г. рискуваме да загубим цялото безвъзмездно европейско финансиране за проекта. За това алармира министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова на форума "Региони в растеж", който се провежда в Благоевград.
Министърът подчерта, че в момента се работи по 4 варианта на проект за преминаване на аутобана в дефилето. Предстои оценка на вариантите, обществено обсъждане и Оценка на въздействие на околната среда /ОВОС/. На тази основа ще започне и проектирането на отсечката и избор на изпълнител.
Компромисният вариант е алтернативно трасе, заобикалящо дефилето в посока Кулата – Благоевград
Павлова подчерта, че българската страна, а не Европейската комисия избира трасето, което трябва да отговаря на определени критерии – технически, екологически, финансови и др.
Според нея има компромисно решение, което удовлетворява изисквания на всички страни участници в процеса, като същевременно е безопасно за строителство, експлоатация и щадящо околната среда. Това е вариантът с изграждане на алтернативно трасе, което заобикаля дефилето за движещите се по посока Кулата – Благоевград и запазване на съществуващия път за пътуващите в обратна посока.
"Това е най-оптималният вариант за преминаване. Съществуващият път ще бъде запазен, като същевременно се направят инвестиции в подобряване на инфраструктурата за изправяне на завои и разширяване, включително и допълнителни мерки за предпазване на животните по трасето. За целта се планира модерна екологична система за преминаване на животински видове, включваща система от тунели и стени, които да отвеждат животните под пътя. Една част от тях вече се строят и до края на месец ноември ще са изградени", уточни Павлова. Специалните съоръжения ще отвеждат видовете далеч от пътя.
Пътен възел при Симитли ще изведе тежкия трафик
По проект ще се изгради и нов пътен възел при Симитли, обходен път на града, който ще изведе тежкия трафик и ще улесни движението към Банско, Гоце Делев и Разлог. В края на Симитли ще има тунел, от който трафикът ще поема в източна посока и така ще има два скоростни пътя за движение в една посока с проектна скорост от минимум 90 км. в час. Според министър Павлова изграждането на т.нар. източен обход през Стара Кресна ще е сложно начинание, заради релефа и голямата денивелация. За преодоляването ще се построят най-малко 7 виадукта и няколко тунела. Трасето ще заобикаля местообитания и хабитати, които се намират в планината. Министър Павлова информира, че този вариант на преминаване е получил одобрение на последния комитет за наблюдение на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-202- г., като 25 от всички 27 екологични и неправителствени организации са го подкрепили.
"Надявам се, че до края на годината ще имаме готов анализ за съответствието на екологичните изисквания. Ще направим обществени обсъждания с бизнеса, гражданите, всички за които тази магистрала е важна, за да получим нужното разрешеше, за да стартираме процедурите за изграждане. Не го ли направим риска да не изпълним проекта е много голям, заради сложния релеф, а това значи, че ще загубим наличното европейско финансиране", категорична бе Павлова.
Единственият проект, за който стигат финансите по оперативната програма 2014-2020, е довършването на магистралата. Целият бюджет от 670 млн.лв. евро ще ни стигне единствено да завършим успешно проекта. Затова трябва да се обединим и да намерим най-доброто техническо и икономически балансирано решение за трасе през Кресненското дефиле", призова Павлова.
По думите казусът се превръща в 16 годишна битка. "Не започнем ли да строим участъка в Кресненското дефиле, най-късно през 2018 г., която чука на вратата ни, защото 2017 г. трябва да имаме проект, ОВОС, консенсус за избрания маршрут, ще загубим тези средства, с които да ги изградим", категорична бе тя.
За отсечката между Благоевград и Крупник, има избран изпълнител.
До края на годината се очаква да приключат процедурите по отчуждаване на частните терени, археологическите проучвания и техническото проектиране на конкретните части от обекта.
"Очакваме през 2017 г. да започне активно строителство на магистралата и максимално бързо да се изгради", увери Павлова.
Предстои изграждане и на тунел "Желеница" (2,5 км), който ще е най-дългият в България. Все още се избира строител и се очаква до края на годината да се избере фирма изпълнител.
Реално сега се строи участъкът от Кресна до Сандански. Там са приключени по-голямата част от отчужденията и по 24-километровата отсечка се работи активно.