Климент Иванов, "Станилов": Работата по софийското метро ни дава възможност за принос към градската инфраструктура



Климент Иванов, началник група обекти в "Станилов"ЕООД, участва във ФОРУМ ГРАДЪТ 2016: Бъдещето на българските градове. Той представи особеностите и трудностите при изграждане на станция 10-ІІІ при НДК, където трети метродиаметър прави връзка с втора линия.
От Трети метродиаметър изпълняваме МС 10 НДК-2, под бул. "Патриарх Евтимий" между "Цар Асен 1" и бул."Витоша". Тя ще прави връзка в втори метродиаметър в съществуващия подлез на бул. "Витоша". Освен двата входа там ще има и още два входа в градинката пред църквата "Св. Георги".
Общата дължина на МС10-ІІІ при НДК е120 м, а с входните части - 215 м, ширината й е 19.3 м. Преминаването на новото трасе под втората линия на метрото обуславя значителна дълбочина - общо на изкопните работи до 26 м под нивото на съществуващия терен.
МС 10-ІІІ се състои от шлицови стени, миланска и покривна плоча, които съставят външната конструкция на станцията, тя ще сработи с вътрешната, състояща се от втора миланска плоча, дънна плоча, вътрешни стени и перонни плочи, както и съоръжения за вертикална комуникация – ескалатори, асансьори и стълбища.
Метростанцията ще се състои от 4 нива, първото е техническо ниво с 2 вентилационни уредби, вестибюл, перонно и подперонно нива.
Основните затруднения
се обуславят от местоположението на станцията - в центъра на София.
Дърветата по бул. "Патриарх Евтимий" трябваше в максимална степен да бъдат запазени. Това предопредели изместване на трасето така, че южният тротоар да не бъде засегнат, а от северната страна преместихме няколко дървета, като ги извадихме и отново ги засадихме.
В самото начало предприехме мерки, които да облекчат трафика. В първите месеци се изпълниха няколко различни организации на движение, за да се стигне до май 2016 г., когато движението по бул. "Патриарх Евтимий", бул. "В. Левски", "Фритьов Нансен" и тунело на "Скобелев" беше напълно преустроено.
Ограничено е пространството на площадките, но се налагаше да работят по два комплекта машини заради късите срокове.
В зоната на центъра минават много подземни комуникации – кабели средно напрежение водопроводи, канализация. Преди започване на строителството те се устройват по временни трасета, дори направихме пасарелка за кабелите високо напрежение над обекта.
Изпълнението на шлицовите стени с дълбочина 27 м трябваше да стартира от изкоп 4 м и това наложи допълнително укрепване на изкопа с берлинска стена.
Берлинската стена се състои от стоманени профили, двойни Т- профили с дължина 8 м и 24 см сечение. Над 200 такива профила бяха разположени около метростанцията. От 8-те метра дължина 4 м бяха бетонирани в земята – горните 4 м служат за укрепване на изкопа. Изпълнената обшивка не позволява вредно въздействие върху околните сгради и съоръжения. Те са защитени от това укрепване.
Самите шлицови стени са 80 см и са дълбоки 27 м. Има армировъчен скелет.
Високото ниво на подпочвените води наложи шлицовите стени да бъдат с водоспираща лента и фугова греда
Кабелите средно напрежение са над обекта в пасарелка - това също затруднява работата, особено на машините.
Заради стабилностна на околните сгради предварително беше направено обследване, но сега ежемесечно се проверява чрез репери и марки по сградите – за да се гарантира сигурността на сградите.
Въпреки трудностите работата по такива проекти като софийското метро, ни дава възможност за принос към градската инфраструктура на столицата.
В периода от 2006 г. "Станилов"ЕООД участва в редица обекти от изграждането на метрото. Сред тях са метростанция "Мусагеница", разширението на депото в "Обеля", ротационната шахта за тунелопробивната машина за първи метродиаметър, намираща се между "Шератон" и ЦУМ, МС"Хан Кубрат", МС"Дружба", участъкът между "Младост І" и бул. "Ал. Малинов" и завършилото през тази година продължение на втория метродиаметър от "Джеймс Баучер" до метростанция "Витоша". В момента фирмата, като част от обединение ДЗЗД "Метро Билд Център", с "Джи Пи Груп", "Интер про", и "БИАС-М"ЕООД, участва в изграждането на позиция 2 от етап 1 на трети метродиаметър, която вкючва изграждането на метростанции 9, 10 и 11. |