Проучване на Colliers: 64% от компаниите автомобилния сектор очакват ръст на приходите през 2016 г.
Нов закон ще насърчава R&D инвестициите в България
Възможности за приспадане на разходите за научно-практическа и развойна дейност предвижда подготвяният от работна група Проектозакон за насърчаване на R&D инвестициитев България. Това съобщи нейният председател зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева по време на специална кръгла маса по темата, организирана съвместно с Automotive Cluster Bulgaria. Тази практика е добре използвана в Европа като процентът на приспадане на разходите достига до 300%, коментира Милен Райков от E&Y.
Девет са сертифицираните проекти в автомобилния сектор за 310 млн. лв. и 6500 нови работни места като Индустриална зона "Тракия" е най-голямото клъстерно образование. Преговори се водят с 6 нови инвеститори плюс един голям приоритетен проект, информира Стамен Янев, директор на Българската агенция за инвестиции.
50% от компаниите инвеститори в сектора за производство на автомобилни компоненти отдават на първо място значение на наличието на квалифицирана работна сила с конкурентно заплащане - заплащането на работната сила в България е 14 пъти по-ниско отколкото в Германия. 45% са привлечени от членството на България в ЕС, 35% - от данъчната среда и плоския данък, 14% от цената на еленергията. Изследване на автомобилно-машиностроителен бранш в България представиха Георги Киров и Даниела Бойчева от "Колиърс Интернешънъл". Над 100 големи компании произвеждат части за почти всяка марка автомобили по света. В сектора са заети 33 хил. души и се формира 3.5% от БВП за 2015 г.
64% от компаниите - участници в проучването, очакват ръст на приходите през 2016 г., 64% ще се разширят в настоящата си локация, 59% предвиждат закупуване и инсталиране на оборудване, 27% планират увеличаване на инвестициите в недвижими имоти.
Сред основните проблеми компаниите в сектора цитират недостига на квалифицирана работна ръка, бюрокрацията, недостатъците на правната рамка.
Класация посочва България като най-атрактивна дестинация за изнасяне на автомобилостроително предприятие, следвана от Румъния, Унгария, Полша, Чехия, Испания, Великобритания, Италия, Франция и Германия.