От градове за автомобилите към градове за хората
Транспорт и мобилност, градска транспортна инфраструктура е една от темите на Форум ГРАДЪТ 2016. Повече информация на http://thecityforum.bg

Градът се задъхва. В системата има шум от автомобили и по-малко клаксони от велосипедисти. Пешеходците се борят за своето пространство. Метрото обаче приема една трета от всички, които използват градския транспорт и стига от центъра до периферията на столицата за 15-20 минути.
Каква е ситуацията в "Градове за хората" на световно известния датски урбанист Ян Геел? Той, както стана ясно, ще консултира изработването на дългосрочната визия за развитие на София като зелен град. За да се превърне от град за автомобилите в град за пешеходците. Това обаче не означава, че градът ще остане без транспорт. Напротив, идеята е върху улиците основно да се разположи градският обществен транспорт, велосипедистите да станат част от трафика, пешеходците да извоюват своите територии, хората с намалени двигателни способности да имат достъп до всички зони, а автомобилите не само да летят из града, но и да остават повече в паркингите, като запазят конските си сили за извънградските пътувания.
Какво е и какво ще бъде в сферата на транспорта и градската мобилност? Каква е и каква ще бъде градската транспортна инфраструктура?
Отговорите ще дадат представителите на местната власт, проектантите, строителите и консултантите, които ще участват във ФОРУМ ГРАДАТ 2016: "Бъдещето на българските градове".
Заместник-кметът по транспорт и транспортна инфраструктура Евгени Крусев познава проектите на София за развитие на инфраструктурата и за интелигентното управление на града. Според него големите проекти на столицата са Околовръстният път и метрото. Важните са всички останали – обновяването на улиците, включително и кварталните, а заедно с тях създаване на привлекателна градска среда, интелигентното управление на трафика, тикет системата. Последните две са от приоритетите на Центъра за градска мобилност, чийто директор Християн Петров ще ги развие в дълбочина: управление на трафика и взаимодействието му с останалите участници в движението.
Инж. Ангел Янев, и.д. директор на ОП "Софпроект – общ устойствен план" познава и работи по софийските проекти: трасето от Софийския околовръстен път в частта от "Младост ІV" до АМ"Тракия", участъкът от "Бъкстон" до АМ"Люлин" на СОП с идеен проект от ОП "София Проект", релсовите трасета на трамваите.
Софийските кръстовища отдавна са изчерпали своя капацитет – възможно ли е пропускателната им способност по главните булеварди да се увеличи? Какви са шансовете за паркиране в централната градска част на София? Има ли възможност да се изградят нови вътрешни градски рингове? Инж. Антон Янев, управител на "Рикат" предлага решения.
Трети метродиаметър - последният лъч от софийското метро. Сега се строят 7 метростанции и 7 км трасе, започва изграждането на още 630 км тунел и още една метростанция, В началото на 2017 стартира прокопаването на 4 км подземна железница и 4 метростанции в кв. "Овча купел", която ще "стъпи" на околовръстното и на жп линията София – Перник, с жп спирка. Подробностите и предизвикателствата – от проф. д-р инж. Стоян Братоев, който на 6 октомври се завърна от Германия, където "се запозна" с новата тунелопробивна машина с тегло 1600 тона. Тя вече е разглобена и през ноември ще пристигне в Лом по река Дунав, а оттам – на платформи до София. Нейният поход под центъра на София започва през март 2017 година.
Сега се строят метростанциите – какво предизвикателство е това, ще разкажат от "Джи Пи Груп", "Станилов", "Евро Алианс Инженеринг".
Щом бъде достигната проектната якост на дънната плоча, тогава се очаква през метростанцията да премине тунелопробивната машина.
Метрото е гръбнакът на градския транспорт, заедно с това се превръща в градоустройствен фактор и мотор за обновяване на градската среда. Тезата засягат и отстояват комуникаторите.
инж. Ивайло Деков от "Евро Алианс Инженеринг" ще представи предизвикателствата при проектиране и изграждане на метростанции 6 и 8 от третия метродиаметър.
Инж. Карло Манкузо, собственик на софтуерната компания I.T.Svil , ще представи технологичната платформа myCicero, проектирана да опростява достъпа до различни регионални услуги. С нейна помощ се осъществява връзката между клучови изграчи на пазара за услуги, като същевременно се интегрират услугите, създадани от всеки от тях.
Достъпът до форума е безплатен за членове на КАБ, САБ, КИИП, БАВ, БААИК и студенти, като е нужно да се регистрират на имейл events@thecitymedia.bg
ФОРУМ ГРАДЪТ се организира от ГРАДЪТ Медиа Груп за пета поредна година. Целта на форума е да даде публичност на визията на градските лидери за приоритетите при реализиране на потенциала на градовете и да предостави платформа на бизнеса за популяризиране на постиженията и иновациите в областта на управлението, планирането и реализирането на ключовите градски системи.