Инж. Петко Николов: Лот 2 на "Струма" е най-дългият и най-сложен за изграждане участък през последните 25 години
Сп. ГРАДЪТ, бр. 4, август-септември 2016

Сп. ГРАДЪТ, бр. 4, август-септември 2016
Инж. Николов, как се работи в партньорство на голям инфраструктурен обект, който се изгражда на инженеринг?
Лот 2 от АМ "Струма" е първият пътен участък, чиято реализация се осъществява на принципа на така наречения инженеринг. Тоест освен за чисто строителните дейности изпълнителят има отговорната задача да направи и технически проект на база идеен проект, предоставен от възложителя. Това означава да се съобрази с необходимите отчуждения и избор на трасе от възложителя (АПИ) на по-ранен етап, без да има възможност да получи допълнителни средства и да изработи техническо решение, което да удовлетвори тези условия.
Това е съпътствано с множество трудности и изненади. Чрез създаването на консорциум от фирми с традиции и опит в пътното строителство всички трудности бяха преодолени. По този проект – лот 2 на АМ "Струма", ние, дружествата изпълнители, успяхме да преодолеем екипните различия и започнахме да работим в синхрон, създадохме едно стабилно партньорство, което да оцелее на пазара и продължава своята работа и до момента.
При работа в партньорство има и немалко затруднения. За нас основните бяха изборът на доставчици и подизпълнители, стиковането на графици и доставки, достъпът до различни части от обекта, съответно преминаването през строителните площадки на партньора и не на последно място - постигането на разбирателство по отношение на физическото разделяне на обекта на подучастъци и договарянето на финансовите ангажименти на всеки от партньорите. Целият този механизъм заработи като един екип благодарение на опита и експертизата на всички специалисти от дружествата в консорциум "Струма 2".
По време на строителството се наложиха допълнителни отчуждения заради стабилитетни изчисления за устойчивост на откосите и необходимост от преоткосирането им. Как този факт се отрази на работата ви?
Във връзка с промяната на трасето - заради невъзможност то да бъде изградено по първоначалното трасе се наложиха допълнителни действия по отчуждения, препроектиране и промяна на организацията за изпълнение. Съществен проблем се оказа дали ще успеем да изпълним строителните дейности в първоначално определения от възложителя срок по договора. Въпреки забавянето от около 3 месеца заради разкопките и допълнителните разходи за това препроектиране, както и неосигуреното допълнително финансиране успяхме да преодолеем трудностите, свързани с археологическите дейности на обекта.
Археологическите разкопки са оказаха хит в изграждането на лот 2 на АМ "Струма". Как те промениха технологично-строителната програма и графика за изпълнение?
По време на работата по трасето строителите разкриха 14 археологически обекта, някои от които със значителна научна стойност. Спасителните разкопки на най-важните от тях продължиха успоредно с работата по магистралния участък почти през цялото време. Археологическите разкопки създадоха различни затруднения. Например поради връщане на персонал и механизация отново в подучастъка след приключване на археологическите проучвания имаше промяна на графици за изпълнение и оскъпяване на строителството. Отделно имаше усложнения при достъпа до отделните части на обекта и се наложи изпълнение, промяна и съгласуване на други пътища за достъп до обекта с цел избягване на пресичания с археологическите обекти. За да спазим крайния срок, въведохме дву- и трисменен режим на работа, максимална мобилизация на допълнителен персонал и техника като мерки за компенсиране на забавянето в участъците с археология.
Какъв опит натрупахте при изграждането на най-дългия и най-сложния лот на "Струма" от построените досега?
Лот 2 на АМ "Струма" е с един от най-дългите и сложни за изграждане участъци на магистрала в новата история на България. Дължината му е 37.5 км и свързва градовете Дупница с Благоевград. Този пътен участък е с най-много инженерни съоръжения от изгражданите през последните 25 години - 42 броя мостове и виадукти.
Едно от големите съоръжения по трасето е изграденият виадукт над река Струма с дължина 950 м.
Сред предвидените и изградени по проект инженерни съоръжения са и два пътни тунела с по две тръби всеки. Тунел 1 с дължина 380 м и Тунел 2 с дължина 355 м.
Пуснат бе в експлоатация един наистина труден за изпълнение участък от АМ "Струма". Всяко строителство на такъв значим обект крие своите предизвикателства. По време на строително-монтажните работи имаше известни изненади най-вече от геологията, тъй като е доста разнообразна. На определени места имаше изключително меки почви, но въпреки това "Пътстрой-92" АД се справи с предизвикателството. Друг съществен фактор бе и река Струма, която на моменти повишаваше нивото си с повече от метър над обичайното, което затрудняваше строителството, но и за това бе намерено решение.
Редно е да се сподели и за скалните участъци, на които се натъкнахме при строежа и които първоначално не са били предвидени. Нямаше възможност да се използват контролирани взривове, с които теренът да бъде разчистен. В тази връзка бе възможно да си служим само с наличната ударна техника. Нашите служители положиха максимални усилия и прецизност и се справиха перфектно с работата.
По трасето бяха ангажирани над 400 наши работници, а партньорите ни от "ГБС – Инфраструктурно строителство" също осигуриха значителен ресурс от хора. Този огромен обем работна ръка бе необходим, защото това е едно от най-сложните конструирани някога трасета в страната. На участъка са разположени 7 виадукта с дължина от 50 до 950 м. Това наложи построяването и на редица временни спомагателни съоръжения като кахони, водостоци, мостови съоръжения. Те бяха направени според съвременните изисквания на ЕС.
По трасето бяха изградени и 4 сложни пътни възела без спиране на движението дори и за момент. Това предполагаше изготвянето на стриктни графици, логистика в доставките на материали, прецизност в строителния процес и непрекъснато променяща се временна организация на движението.
Строително-монтажните работи на отделните участъци представляваха комплекс от различни по характер, етапност и сложност производствени процеси и дейности, които изискваха перфектна организация и логистика и ефективно използване на ресурси. Но предизвикателствата за нас са и полза, защото обогатихме опита си.