Туристическата индустрия в Европа 2015: Рекордни обороти и инвестиционни сделки за 21 млрд. евро
Анализ на PWC European cities hotel forecast for 2016 and 2017 разглежда европейската хотелска индустрия до 2017 г.

Въпреки глобалните икономически проблеми туристическата индустрия отчита, че 2015 e година на изключително силни пътувания, рекордни инвестиционни хотелски сделки и двуцифрени RevPAR, а прогнозите за 2016-2017 остават подобни. В повечето европейски дестинации се очаква ръст на среднодневната цена на хотелска нощувка (ADR). Слабото евро, спадът на цените на петрола и на авиобилетите и по-малкият брой на нови хотели в проект и строеж подкрепят тренда. Действат и специфични външни фактори - несигурността в Близкия изток, напливът на емигранти и терористичните атаки в Истанбул, Париж и Брюксел пренасочват пътуващите към по-сигурни дестинации. Нови и все по-актуални заплахи в сектора са киберсигурността и кражбата на данни на клиенти. Това посочва анализът на PWC European cities hotel forecast for 2016 and 2017.
Градските екскурзии са основен сегмент в туристическите пътувания в Европа и силното търсене при слаб ръст на новите проекти означава добра заетост на съществуващата база. Въпреки това хотелските приходи остават с 5% по-ниски от годините преди рецесията.
Прогнозите за растеж на RevPAR за 2016 са оптимистични - води Рим с +19.2%, Дъблин +9.1%, Прага +6.6%, Мадрид +5.8% и Лисабон +5.7%. Въпреки терористичните атаки Париж и Брюксел очакват бързо възстановяване до 2017 г.
Ръстът се движи и от продължаващото икономическо възстановяване в Европа, като хотелската и туристическа индустрия леко ще изпреварва общия тренд. Сред ключови за сектора събития са европейското първенство по футбол във Франция, 2016 - поклонническа година за Рим, а олимпиадата в Бразилия ще отклони малко вниманието от Европа.
4.4% е глобалният ръст на туристите
Броят на туристическите международни пътувания в цял свят е нараснал с 4.4% през 2015 г. до 1.184 милиарда. В Европа пристигналите чужди туристи са 609 млн. души, или с 29 млн. души повече от 2014 г. като в Централна и Източна Европа ръстът е +6%, в Южна Европа +5% въпреки терористичните атаки в региона. От 2004 г. насам Китай регистрира ежегоден двуцифрен туристически ръст в посока на Япония, Тайланд, САЩ и Европа. За сметка на вътрешния туризъм намаляват международните пътувания от Русия и Бразилия в резултат на вътрешните икономически проблеми и обезценяване на двете валути.
Сериозен принос за резултатите на градските хотели има конгресният туризъм. Париж е на първо място сред 10-те топ дестинации в сектора, през 2015 г. тук се състоя международната конференция по климатичните промени. Световната купа по ръгби във Великобритания засили позициите на хотелите в градовете домакини на стадионите за проявите. Ключови събития са конгресът на GSMA Mobile World в Барселона с повече от 87 000 посетители, Web Summit в Лисабон и Pride Parade в Мадрид.
Фактори за растеж остават откриването на нови въздушни маршрути или например годишните програми на големи панаирни центрове в Германия.
Брюксел и Париж регистрираха по-слаби резултати поради терористичните атаки, Цюрих и Женева - поради скъпия франк. Милано отбеляза 30% ръст на RevPAR поради успешното ЕКСПО, а Дъблин - 23% като липсата на достатъчен капацитет е причина за увеличаване на средната цена на нощувка.
Някои дестинации обаче дори се оказват прекалено успешни - администрацията на Барселона заговори за "точка на насищане" и въведе мораториум върху изграждане на нови хотели.
Прогнози 2016-2017
Официалните прогнози на Световната организация за туризъм UNWTO са за ръст на туризма в Европа от 4% през 2016 г. Перспективите за туристическия сектор през 2016-2017 включват малко по-слаби очаквания в сравнение с 2015 г., основно ръст на средногодишната дневна цена на стая. Москва очаква 4% ръст благодарение на отклоненото търсене към вътрешен и азиатски туризъм. Барселона, Берлин, Амстердам, Единбург, Франкфурт, Лондон и Виена очакват RevPAR от 2-3%, Женева страда от силния франк. През 2016 г. най-голяма ще бъде заетостта в Лондон, Дъблин и Единбург, Амстердам и Рим, Берлин, Париж и Прага. През 2017 г. най-силно се очаква да нараства увеличение на средната цена на нощувка в Дъблин - с 8.1%, Лисабон - 4.7%, Рим - 5.3%, Мадрид - 4.7%, Барселона, Прага.
Исторически ниските нива на цените на петрола се отразяват положително на държавите нетни вносители като европейските страни и върху енергоемките производства. Въздухоплавателната индустрия има ключова роля за туризма и хотелския сектор, а цената на горивото формира една трета от нейните разходи. Намаляването на цената на авиобилетите в САЩ е 15% за 2015 г., 5% средно в света и едва 4% в Европа.
1152 хотела в проект и строеж в Европа
В Европа ръстът на търсенето (3.1%) продължава да изпреварва предлагането (0.8%), което продължава да осигурява добрите финансови резултати. Градовете с най-много проекти в строеж са Лондон, Истанбул, Москва и Берлин. Амстердам и Барселона се опитват да подобрят качеството на съществуващия микс, Дъблин има нужда от още стаи.
Според изследване на STR Global на етап проект и в строеж към януари 2016 в Европа има 1152 хотела с 167 251 стаи, което е ръст от 15.8% в сравнение с януари 2015 г., или 6.3% на годишна база. През 2015 г. е започнало строителството на 460 хотела с 62 205 стаи, 19% от които в икономичния сегмент. Например в Германия са отворили 120 нови хотела през 2015 г., 193 с 23 300 стаи са планирани за 2016 г., увеличава се процентът на големите брандирани хотели. Германия формира 20% от европейската туристическа индустрия и е атрактивен инвестиционен пазар и място за разширяване на веригите като Hilton, Motel One, Whitbread, IHG.
Към края на 2015 г. най-силно представените вериги в Европа са Hampton Inn (10 500 стаи), ibis, ibis styles, Hilton Garden Inn, Holiday Inn и Holiday Inn Express, Premier Inn, ibis budget, MOXY and Novotel. В същото време нараства конкуренцията от споделеното настаняване като Airbnb и обслужените апартаменти.
Инвестиционни сделки за 21 млрд. евро в европейския хотелски сектор
Сделките с активи в хотелския сектор достигат 21 млрд. евро през 2015 г. с 28% годишен ръст, 60% от тях са във Великобритания, която доскоро се считаше от много международни инвеститори за убежище. Силен е интересът към пазари като Германия и Испания с ръст на RevPAR от 10.5%.
През 2015 г. портфолио сделките формират 64% от всички транзакции. През втората половина на 2015 г. е факт увеличение на активността на европейското портфолио на Hilton, създаването на BAY REIT от Hispania и Barcélo и продажбата с обратен лизинг на Leonardo Hotels в Германия.
Активността на инвеститори от Близкия изток и Азия продължава с търсене на знакови активи на традиционни пазари като Лондон и Париж и по принуда и в Мадрид, Милано и Рим. Американските частни инвестиционни фондове остават активни, особено с големи портфолиа, които предлагат възможност за репозициониране и повишаване на стойността. Европейските инвеститори придобиват допълващи активи за разширяване на съществуващи портфолиа.
Инвестиционни прогнози
През последните години е налице устойчив модел на освобождаване на хотелските компании от активи - продажба и обратно наемане, договори за управление или франчайзинг с цел намаляване на фиксираните разходи - крайната цел е фокус върху засилване на бранда и инвестиции в наличния фонд. Трендът продължи през 2015 г. с продажбата на Leonardo hotels и обратното наемане с Pandox, и създаването от Barcélo и Hispania на BAY REIT.
Виждат се все повече реструктурирания. HotelInvest, инвестиционното дружество на Accor Hotels, е похарчило около 1 млрд. евро през 2015 г. за обратно изкупуване на взети на лизинг хотелски активи. Някои хотелски собственици намалиха своите фиксирани разходи по съществуващи договори за управление в полза на франчайзинга - пример е продажбата на три транша от базираната във Великобритания LRG Group на 61 Holiday Inn и Crowne Plaza hotels. От Hilton Worldwide Holdings Inc. наскоро обявиха за предстоящо отделяне на имотите за отдаване под наем и таймшеър в отделно публично дружество - около 70 от общо 146 собствени и наети имоти, главно в САЩ, ще бъдат отделени в REIT.
Очакванията са да се види дали предстоят мегасливания от гиганти като IHG или Hyatt Hotels. През последното тримесечие на 2015 г. беше обявено, че Marriott International планира придобиване на Starwood Hotels and Resorts Worldwide и по този начин ще бъде създадена най-голямата хотелска компания с 1.1 млн. стаи в над 5500 хотела в 100 държави. Accor SA сключи споразумение за придобиване на FRHI Holdings, държател на брандовете Fairmont, Raffles и Swissotel.
Очакванията са портфолио транзакциите са доминират. 41% от участниците в проучването са декларирали готовност към алтернативни сектори в резултат на демографските промени и урбанизацията.
България резултати юни 2016 19% ръст на нощувките (3 583 521) спрямо юни 2015 22% ръст на приходите от нощувки (163 652 320) спрямо юни 2015 18% ръст на посещенията от чужденци (492 364) спрямо юни 2015 2 756 функциониращи хотели, мотели, къмпинги, хижи и др. Прогнози 2016 Приходи от нощувки 2015, лв. |