На 20 юли откриват МС "Витоша" - последната метростанция от Линия 2






На 20 юли откриват метростанция "Витоша". Засега тя е последната метростанция от Линия 2 в посока към Драгалевци и планината Витоша. Това е най-дългата метростанция в София. Заедно с тунелния участък е и най-бързо изградената и най-евтината. Срокът за построяването на обекта е само 23 месеца. Цената на участъка е 42.370 млн. лв.
Метростанция 12-ІІ "Витоша‘‘
е разположена под булевард "Черни връх" между ул. "Сребърна" и ул. "Филип Кутев" в квартал "Хладилника", пред "Парадайз Молл"
Станцията е изцяло подземна и се състои от две нива, изградени по "милански" метод. Дължината й е 171,2 м, широчината - 17,8 м. Височината й е 10.75м от кота проектен терен до кота дъно на метростанция. Станцията е със странични перони. Широчината им варира от 4.0 до 5.0 м. На първо подземно ниво са разположени вестибюлите и подлезите. На второто ниво се намират пероните и техническите помещения. На кръстовището с ул. "Сребърна" са разположени четири входа, а на това с ул. "Филип Кутев" - два входа. Достъпът до метростанцията на хора в неравностойно положение е осигурен посредством асансьори и ескалатори.
Архитектурно станцията е решена с три преливащи се нюанса на зеленото по стените като идеята е те да изобразяват планински пейзаж. Настилката на перона е от гранитни плочи, а облицовките по стените са комбинация от гранит и гранитогрес.
Проектът беше разделен на две фази
и е първият проект с така нареченото обратно фазиране – първата фаза влезе в Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013, а втората – в Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020.
Фаза 1 включи всички дейности, свързани с подготовката и организацията на изпълнението, реконструкцията на инженерните мрежи, изграждането на основните конструкции на тунелите и метростанцията и пътните работи над тях, за да бъдат възстановени всички засегнати от строителството пътни артерии. В резултат на изпълнението на тази фаза, движението над новоизградената конструкция на станцията – по бул "Черни връх", беше възстановено на 31 август 2015 г. Стойността на тази фаза е 10.5 млн. евро по ОПТ 2007-2013. Тя приключи на 30 октомври 2015 г.
Фаза 2 се финансира по ОПТТИ 2014-2020 г. и с местно съфинансиране и включи всички довършителни работи и въвеждането на обекта в експлоатация:
- изграждане на конструкцията на тунела за промяна посоката на движението в частта му след кръстовището на бул. "Черни връх" и бул. "Тодор Каблешков" цялостно архитектурно оформяне на МС "Витоша"
-релсов път и контактна релса с дължина 1.3 км
-системи за управление
-система за радиовръзка
-система за електроснабдяване
-системи за автоматика на движението и регулиране на скоростта на влаковете
-комплексни аудиовизуални системи и слаботокови система за функциониране на метрото за трасе с дължина 1,3 км и др.
Държавната приемателна комисия влезе в тази част от втори метродиаметър в началото на юли.
Стойността на Фаза 2 също е 10. 5 млн.евро.
Стефан Тотев, управител на "Джи Пи Груп":
При строежи от този мащаб няма място за грешки и несигурност
Като цяло е голямо предизвикателство да си част от изграждането на метрото - най-големият инфраструктурен проект на София, чието въвеждане в експлоатация промени отношението на столичани и гостите на града към градския транспорт. Очаква се тази метростанция да обслужва по 20 хиляди души дневно, като след нейното пускане вече ще имаменад 40 км метролинии. При строежи от този мащаб няма място за грешки и несигурност, защото от успешното приключване на обекта зависи много повече от доброто име на строителя, който го извършва. Смятам, че се справихме успешно и с това предизвикателство, благодарение на създадената добра координация и организация на работа, коректните отношения и опитните специалисти, с които разполагаме. Работихме с водещи компании и доставчици на оборудване, като опитът от участието ни в изграждането на предишните части от метрото не само ни помогна, но и ни мотивира за проучване и прилагане на иновативни методи на строителство. Подобни проекти не трябва да служат само като ключови моменти от портфолиото на дадена фирма, колкото и добра реклама да представляват, а е важно да се използват като поле за прилагане на различни технически решения и да предизвикват възможностите и креативността на изпълнителите – това е истинският професионализъм. Мисля, че "Джи Пи" за пореден път се вписа успешно в това мое виждане, като крайната дума, разбира се, ще бъде на жителите и гостите на столицата.
Инж. Иван Илиев, главен инженер в "Станилов" ЕООД:
Мобилизирахме допълнителни ресурси и завършихме в срок
В резултат на проведените инженерно-геоложки проучвания по трасето се установиха следните хидрогеоложки условия: подземни води поров тип, безнапорни до частично напорни, образуващи един общ водоносен хоризонт. Те се подхранват от инфилтрация на повърхностни води в по-горните части на склона. Посоката на филтрация на потока основно е от юг на север. За водопонижението на водите се изработи филтрационен 3D модел. Този вариант се оказа оптимален за изграждане и експлоатация на водопонижителна система, която включва 16 сондажни кладенеца с дълбочина до 35 м и диаметър на сондажния ствол 270 мм. По дъното на метротрасето се изгради дренажна система с множество дренажни шахти.
Въпреки всички предварително предвидени действия за водопонижение в един от участъците на тунела от южното направление се навлезе в силно оводнени пясъци с подхранващи води от външни конструкции - топлопровод, канални и водопроводни инсталации.
За предотвратяването на тези усложняващи пробива на тунела фактори се наложи в участък от 35 м да приложим специализирани укрепителни инженерни действия - изпреварващо инжектиране, анкериране с дълги IBO анкери и усилване на конструкцията. Това забави темпото на работа за около 45 дни, но резултатът от взетите решения беше изключително положителен.
Съществуваше съмнение, че това забавяне ще повлияе на крайния срок на строителството, но това не се случи. Фирма "Станилов" ЕООД мобилизира допълнителни ресурси и тунелните работи бяха завършени в срок.