93% от ремонта на Централна жп гара са завършени
Интервю с инж. Ивайло Дженев, ръководител в НКЖИ


"Завършени са 93-94% от ремонта на Централна жп гара София. Акт 15 се очаква да получим до края на март." Това каза инж. Ивайло Дженев, ръководител в НК "Железопътна инфраструктура", пред "Градът Медиа Груп".
"Жп гара Бургас получи акт 15 през януари т.г. и е с разрешение за временно ползване. Тъй като е паметник на културата, документно процедурите са малко по-тромави, каза още инж. Дженев."
Инж. Дженев, до каква степен е завършено строителството на Централна жп гара София?
Завършени са 93-94% от ремонта на гарата. Очакваме в края на март да получим акт 15. Тази седмица приключва работа по ВиК, по инсталациите за алтернативна енергия, по слаботоковите и силнотоковите системи, доставката и монтажа на ескалатори, асансьори и други.
Обектът е голям, разгънатата му застроена площ е 42 декара, разположен е на три нива и освен по приемното здание ремонти се извършват по пероните, перонните настилки и перонните покрития.
Активно се работи и по подмяна на контактната мрежа.Сега се полагат окачени тавани в блок А (в западната част) и в блок В (с часовника). В тях основно се наложи допълнително укрепване. Веднага щом се демонтира скелето, ще се сложи подовата настилка от термолющен китайски гранит с коефициент на грапавост Р9, за да не бъде хлъзгав при намокряне. Колкото по-грапава е настилката на един под, толкова по-устойчово ходят хората по него. Заедно с това обаче от архитектурна гледна точка намаляват достойнствата му, защото става по-хигроскопичен. Затова се търси баланс между грапавост и естетика.
Какви конструктивни промени са извършени, докъде е стигнала работата по конструкцията?
Допълнителното укрепване вече завърши. Наложиха са промени в конструкцията поради разлика между техническия паспорт и това, което се откри при разкриване на конструкцията. Оказа се, че фермите на покривната конструкция не прехвърлят натоварванията така, както пише в техническия паспорт. Затова трябваше да се разтовари част от покривната конструкция, което стана чрез вантова конструкция. Тя олекоти натоварванията, като предаде усилията от покрива в серия от колони по ос И, които бяха допълнително укрепени. Вече завърши 100% от конструктивното укрепване. Вантите са на покрива и прехвърлят усилията от покрива на колоните по ос И.
Ос И е по цялата дължина на гарата в посока изток-запад. Вантовите конструкции са една до друга, като във всяко поле има вантова конструкция. Фермите са перпендикулярни на оста И.
Гарата е разделена на 5 блока с приблизително еднакви размери – А,B,C,D, E, като допълнителното укрепване беше във всички блокове.
Наляха се нови шайби, направиха се нови асансьорни шахти, те повлияха на конструкцията. Усилиха се фундаментите, това се наложи след изчисленията на земната основа на всичките фундаменти особено по ос И – по нея се изляха около 6 км пилоти и микропилоти.
Завършено ли е полагането на безнаставов железен път в гара заради хидроизолациите?
Все още се полагат хидроизолации, процесът на полагане на безнаставов железен път е към своя край. Не беше предвидена тази технология, но след разкриването на подлеза баластовата призма на места беше между 7-12 см, а по норматив тя трябва да бъде минимум 33 см. Затова вместо стандартния железен път се мина към безнаставов железен път.
Технологията е следната: разкрива се конструкцията на подлеза, слага се подложен бетон, бетон за изравняване, изолация, бетон за наклон и конструкцията на безнаставовия път. Този процес засяга всички коловози и перони, под които минава, т.е. 13 коловоза и 6 перона.
В експлоатация вече са 2-ри, 3-ти, 4-ти, 5-и и 6-и перони.
Кои са мерките за енергийната ефективност?
Сменена е дограмата и е поставен трислоен пакет с висок показател на енергийна ефективност. Санирани са всички околни повърхнини на сградата, добавен е изолационен окачен таван, а височината на отопляемия обем е намалена с 2 метра. На покритията на перони 2, 3 и 4 са монтирани фотоволтаици за производство на алтернативна енергия.
Върху половината покрив на сградата има поставении соларни колектори за топла вода.
Смята се, че с тези мерки ще намалим енергийните разходи на гарата с 30%.
Променен ли е архитектурният облик на сградата? Какво е вътрешното разпределение на приемното здание?
Общият облик на сградата от архитектурна гледна точка не е променен или нарушен. Поради конструктивното укрепване Х-образните колони са увеличени с 10 см от всяка страна, сложена е и нова подсилваща армировка заради изискванията на еврокодовете – конструктивният модел показа, че и тези колони трябва да бъдат усилени.
Отвътре залата е коренно различна, голямата чакалня вече я няма. Появи се допълнителното пространство, което ще бъде многофункционална зала.
Зданието е на три нива.
Касите са на нива -1 и 0, за да са удобни и за пътникопотока, който идва от метрото.
Оформя се ново, трето ниво, върху което са изградени две заведения за хранене и един относително голям ресторант.
Има и втори сутерен – линеен проход за автомобили, в който се влиза по рампи от изток, при паркинга.
Какво представлява многофункционалната зала, която е отделена в източния край на сградата?
Сградата е с размели 48 м дължина, 30 м ширина и 12 м височина.
Настилката е дървена спортна настилна "Боен Паркет", Германия, модел "Сингъл флекс атлетик". Монтирана е върху двойна кръстосана скара. На тавана има предпазен ефирен екран, за да се запазят осветителните тела. Залата може да се използва за спортни игри, концерти, базари, шоурум... Пригодена е за баскетбол, волейбол, тенис и футбол на малки вратички. Акустичен проект не е правен.
Открита ли е жп гара Бургас? Завърши ли ремонтът й?
Предвидили сме откриването на жп гара Бургас през март, когато следва да завърши целият проект за рехабилитация на жп гари. Ремонтът на гарата в Бургас завърши през януари с акт 15. Пусната е във временна екстплоатация, но няма акт 16 и не работят поднадзорните съоръжения, каквито са ескалаторите, асансьорите. Тъй като е паметник на културата, документно процедурите са малко по-тромави. След одобрение от Министерството на културата ще внесем документацията в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за процедура по акт 16.
Интервюто взе
Милена Василева
Проект: Рехабилитация на Централна жп гара София Възложител: НКЖИ Изпълнител: ДЗЗД "Обединение ГБС – Централна гара София" Стойност на договора за строителство: 55 962 874 лв. без ДДС Строителен надзор: ДЗЗД "Обединение ТРТ" Стойност на договора за строителен надзор:1 045 000 лв. без ДДС Технически ръководител на обекта: Инж. Патър петров Срок за изпълнение: 23 месеца и 17 дни ЗП: 11 000 кв.м Многофункционална зала в рамките на приемното здание с параметри: |