Инициативен комитет предлага промени в системата за градско планиране на София

Група от над 50 архитекти, урбанисти, юристи и граждански организации внесоха предложение за промяна на системата за градско планиране до кмета на Столичната община Йорданка Фандъкова, председателя на Столичния общински съвет Елен Герджиков, Малина Едрева, председател на Постоянна комисия по образование, култура, наука и културно многообразие и Силвия Христова, председател на Постоянната комисия по устройство на територията, архитектура и жилищна политика към Столичен общински съвет. Инициативният комитет предлага да сътрудничи на администрацията при подготовката на пакет от мерки за промени в системата на градско планиране на София.
Ето и пълният текст на писмото:
На 25 ноември 2015 г. адресирахме до Вас писмо, в което апелирахме оставката на Петър Диков от поста главен архитект на гр. София да бъде използвана като повод за едно по-широко и обстойно преосмисляне на системата за градско планиране на столицата, вследствие на което бяхме поканени на среща в Столичния общински съвет на 8 декември. На тази среща постигнахме договорка да направим последваща работна среща между представители на нашата инициативна група и на Общината, на която среща да бъде изложено от наша страна конкретно предложение за реформа в системата за градско планиране на София.
Съгласно гореизложеното, предоставяме на Вашето внимание документ, в който описваме идеята си за промяна в системата за градско планиране. Желанието ни е тази идея да бъде обсъдена с Вас на работна среща в най-близко бъдеще. Това, което Ви представяме, е само синтез от една продължителна задълбочена дискусия в нашата група, проведена в поредица срещи в рамките на последния месец и половина.
Предложението ни се базира на два основни принципа:
• Разграничаване на административните, визионерските и политическите функции в процеса на планирането и развитието на София. Това разграничаване постигаме основно чрез прегрупиране на съществуващи структури;
• Засилване и издигане на ролята на Общинския експертен съвет по устройство на територията (ОЕСУТ) като място за координация на процеси, съгласуване на предложения и стратегии, използване на външна експертиза и гражданско участие.
Вярваме, че предложението ни заслужава Вашето внимание, защото:
• е пример за синергия между различни организации по важен обществен въпрос;
• изразява ангажираност от страна на нашите организации за добронамерен и продуктивен диалог по теми и проблеми свързани с развитието на градската среда
на София;
• отразява множество гледни точки, граждански и професионални, изказани в немалък брой задълбочени дискусии;
• случва се в момент, в който очакваме да има политическа воля за реформи;
• предлага по-скоро пренареждане, отколкото замяна на системата, с цел подобряване на нейната ефективност и постигане на качествена среда на живот в съответствие с желанията на местната общност.
Периодът на смяна на главния архитект на София е добра възможност за прогресивна ценностна промяна на методите на планиране на града. Системата за планиране на София в дадения момент има следните позитивни и негативни страни, които трябва да бъдат адресирани от политическото управление на града:
• В правомощията на главния архитект на София се концентрира изключително много власт - постепенно с времето и с допълнително делегираните му права, той се превръща едновременно в едноличен иницииращ, проектиращ и одобряващ орган относно почти всички проекти, които засягат публичното пространство на града.
Тази прекалена концентрация на власт в една личност се отразява негативно върху ефектите от изграждането на публичното градско пространство.
• София разполага с обозрими бюджет и планови инструменти (напр. ОПР, ИПГВР), за да внесе осезаеми промени в публичното пространство и качеството на живот на гражданите си, но липсва ясен и прозрачен метод за разходването на публични средства в тази връзка и за прилагането на тези инструменти при развитието на публичната среда.
• Въпреки реализирането на редица проекти на публични пространства и транспортна инфраструктура, те не носят ценностното и идейното разбиране за съвременно качествено обитаване и алтернативни методи на придвижване. Липсва комуникация и обратна връзка с научни, експертни и граждански среди, които да обсъждат систематично новаторски методи за планиране и финансиране на намесите в публичното пространство и архитектурата на града
• Системата за планиране на София и нейните инструменти не отчитат динамиката на градското развитие от последните две десетилетия. Плановете на града успяват да изпълнят единствено регулативната си роля, но не са достатъчно гъвкави спрямо променящи се инвестиционни намерения, остават неразбираеми и затворени за голяма част от обществото, не успяват да привлекат публичен и инвестиционен интерес.
• Така структурираната система за планиране не предоставя достатъчно добри възможности за конкурентен сблъсък на идеи за бъдещето на София. Дебатът за града остава предимно в тесен експертен кръг, далеч от обществото и съответно е неспособен и да решава голяма част от проблемите на гражданите и градската среда.
Анализирайки тези ключови позиции от досегашния опит на София, настоящата инициативна група изработи в систематични срещи помежду си, както и с различни експерти и граждани, идейно предложение за промяна и стратегическо преструктуриране на основните институции в рамките на СО, отговарящи за системата за планиране на града.
Предлагаме функциите и правомощията по отношение градското развитие на София да бъдат преформулирани и ясно разпределени към следните три органа:
ОРГАН 1 (Политически): Столичен общински съвет и кмет.
Столичният общински съвет и кметът на общината определят политиката за развитие на територията на общината, съгласно предоставените им от закона компетенции.
ОРГАН 2 (Изпълнителен): Съставен орган, включващ заместник-кметовете по следните направления: "Инвестиции и строителство", "Транспорт и комуникации", "Зелена система, екология и опазване на околната среда".
Предлагаме преобразуване и преструктуриране на Направление "Архитектура и градоустройство" в дирекция, която да бъде включена в структурата на Направление
"Инвестиции и строителство". В рамките на новата структура главният архитект запазва административните си функции, определени със Закона за устройство на територията, но не инициира мероприятия за развитие на градската среда (вкл. градоустройствени и архитектурни конкурси и търгове, промяна на ОУП, ПУП с обхват над 3 квартала и др.). В други български градове длъжността "главен архитект" е подчинена на някой от заместник-кметовете, най-често по строителство и/или устройство на територията.
ОРГАН 3 (Визионерски): Звено по устойчиво градско развитие. Нов орган.
Предлагаме създаването на нов експертен административен орган, който проучва добри практики, събира данни, проучва и анализира развитието на отделните градски системи, инициира (предлага на СОС) мероприятия за развитие и намеса в градската среда (конкурси, търгове, промяна на ОУП, ПУП в обхват над 3 квартала), предлага на
СОС промени и допълнения в политиките за градско развитие. В състава на новото звено се предвижда включване (пренасочване) на ресурс и кадри от съществуващи общински структури (ОП Софпроект, ОП София-проект).
Ръководителят на звеното е пряко подчинен на кмета и се избира след конкурс. Към условията на конкурса се определят механизъм и условия за отзоваването от тази длъжност по инициатива на професионалната общност или обществена подкрепа за това.
Общински дирекции и институти за устойчиво градско развитие съществуват под различна форма в по-големите градове по света. Тези структури често се подпомагат от съвети или бордове, съставени частично или изцяло от външни за дадената община експерти в области, касаещи устойчивото градско развитие. Членовете им са канени
директно от кмета или съставяни на базата на граждански и експертни квоти.
ОРГАН 4 (Задължителен съгласувателен и съвещателен): Общински експертен съвет по устройство на територията. Съществуващ орган, предложение за преструктуриране.
Предлагаме ОЕСУТ да бъде изваден от структурата на НАГ и реформиран в орган, координиращ, контролиращ и съгласуващ дейностите на гореописаните органи 1, 2 и 3. Всички проекти, предложения и инициативи на органи 1, 2 и 3 задължително подлежат на разглеждане от ОЕСУТ преди внасяне в СОС. В състава на ОЕСУТ се предвиждат три квоти: общинска политическа (членове на комисии към СОС); общинска експертна (ръководителите на ОРГАНИ 1,2,3); външна (експерти от съсловните организации и граждани). За различните видове заседания на ОЕСУТ се предвиждат различни състави (пълен и непълен),. Предлагаме председател на ОЕСУТ да се избира на ротационен принцип от членовете за период от 1 година. Председателят на ОЕСУТ определя предварително и публично оповестява заседанията, като определя и техния дневен ред.
Есенцията в идеята за преструктуриране на този орган е свързана с духа и целите на закона (ЗУТ, чл. 5, ал.4 и чл. 6, ал. 2) - Общинският съвет по устройство на територията (ОЕСУТ) да бъде върнат на поставеното му от ЗУТ място, като един именно експертен, обществен и независим съгласувателен орган, функциониращ различно от досега (като помощен орган на главния архитект и подчинен на същия). Съгласно чл. 6, ал. 2 от ЗУТ съветът следва да бъде "експертен", в него могат да се включват "специалисти извън администрацията", следва да има представители на експертни съсловни организации (КАБ, САБ, КИИП по чл. 5, ал. 4 от ЗУТ, но предлагаме и други). Съветът не следва да бъде съставен преимуществено от общински служители. Напротив, представители на държавни и контролни органи са предвидени да влизат само по изключение в случаите по чл. 6, ал. 4 от ЗУТ. Целим постигане точно на тази законова функция на ОЕСУТ като независим и експертен съгласувателен орган чрез увеличаването на тежестта му, която в момента е значително намалена в резултат на подзаконови актове и практики. С промените също така избягваме тежкия конфликт на интереси в досегашната практика - мнозинството от членовете на ОЕСУТ да бъдат общински служители, пряко подчинени на главния архитект или зависими от него.
Предлагаме да бъдат предприети навременни действия за промяна на модела на управление и развитие на градската среда в София, започващи от м. януари, т.г., като при това ролята и функциите на главения архитект на Столична община да бъдат преосмислени, с оглед предстоящия конкурс за длъжността.
Критерии за конкурса за главен архитект:
В контекста на предложението ни за реформа в системата, предлагаме критериите за избор на главен архитект да са следните:
Предложения за критерии за професионалната квалификация, опит и качества на главния архитект:
• Професионален опит: минимум 5 години
• Административен и управленски опит: минимум 5 години
• Познания на нормативната уредба и на действащите стратегически и устройствени
документи на Столична община и гр. София
• Езикови познания
• Специализации в сферите градско планиране, градски дизайн, архитектура и/или
аналогични (предимство)
Предложения към състава на комисията (журито):
• Публично обявяване на комисията и описание на членовете
• Включване на обществено признати личности с добра репутация, с опит и отношение
към градската среда
• Състав на комисията от минимум 7 души (цели по-широко участие)
• Участие на представители на инициативния комитет, изготвил настоящото
предложение
• Интервю-събеседване с всеки от кандидатите
Предложения към процедурата за избор на главния архитект:
Създаване на онлайн платформа за представяне на концепциите (аргументите) на кандидатите
Предложения към описанието на дейността на главния архитект в конкурсната програма:
• Да се ограничи до изискванията на ЗУТ, без допълнителни правомощия
• Да не се очаква от тази позиция визия за града, а капацитет за изпълнението на визия (създадена от новия орган)
• Да се премахнат политическите функции на позицията на главния архитект и тя да се ограничи до чисто административните й функции по ЗУТ
Предложения към представените концепции, документи и стратегии от кандидатите за главен архитект:
• Да представи план за пълна дигитализация на дейността на ръководените от него процеси, както и лесен и постоянен онлайн достъп до базата данни, с които той работи
• Да представи визия за подобрение на дейностите в рамките на правомощията по ЗУТ
• Да представи визия за ускорение на сроковете по процедурите и подобряване на качеството и ефективността на администрацията и обслужването
• Да представи визия за участие на гл.архитект в процеса на координация на секторните политики
• Да представи визия за структурата и състава на ръководената от него служба/администрация/НАГ
• Да предложи форми за диалог между НАГ, НПО, граждани и бизнес