2015: интелигентни проекти модернизират инфраструктурата на големите градове
През 2015 г. София започна изграждането на Център за управление на трафика
Центърът за управление на трафика на София включва 160 най-натоварени кръстовища, завършването му е предвидено за края на 2016 г. На кръстовищата се монтират различни видове детектори и електромагнитни датчици, чрез които се получава информация за натовареността на дадено направление. Системата отчита най-натовареното направление и то получава предимство за движение. По този начин превозните средства на градския транспорт стават по-редовни и ще спазват своите разписания. Предимство в системата получават и колите на бърза помощ и пожарната.
Изпълнител на центъра за управление на трафика: Дружество по ЗЗД "Консорциум Ю Ти Ай Груп - Иновативни трафик системи"
Стойност на проекта: 10 мил. евро
Кръстовища в обхвата: Всички кръстовища в - "Широк център" и входно изходните артерии на града - бул. "Цар Борис III", бул. "Сливница",бул. "Царица Йоана", бул. "Т.Александров", бул. "Ботевградско шосе", бул. "Цариградско шосе", бул. "Владимир Вазов", бул. "Симеоновско шосе", бул. "Черни връх", бул. "Мария Луиза" и др.
В проекта за контролираните кръстовища попадат 20-те от Интегриран градски транспорт на София – пред завършване на интеграция на системата за приоритетизация на превозни средства от мрежата на обществен градски транспорт.
Проектът е "Доставка, монтаж и интегриране на интелигентна система за управление на трафика" по ИГТ София
Стойността му е 7 979 000 лв. без ДДС.
Изпълнител е "Телелинк" ЕАД.
От проекта за ИГТ на София остана обновяването на трамвая. То ще бъде завършено заедно с кръстовището на две нива на бул. "Иван Евст. Гешов" и бул. "България" и строителството на трети метродиаметър. Това е етап ІІ на "Реконструкция на трамваен релсов път, контактна и кабелна мрежа по бул. "България" от бул. "Витоша" до ухо "Борово" с изпълнител "СК-13".
Проектът в Русе изцяло модернизира инфраструктурата на града
През последните две години община Русе реализира проект "Интегрирана система за градски транспорт на град Русе", чрез който инфраструктурата на града изцяло се модернизира. Проектът се реализира с финансовата подкрепа на оперативна програма "Регионално развитие"
Резултатите са свързани с: изграждането на един подлез за ОГТ, пешеходци и велосипедисти, реконструирани пешеходни подлези и надлези с условия за хора с увреждания, с което се отчита 3% увеличение на използване на масовия градски и обществен транспорт (включително хора с увреждания) и 1600 привлечени пътници от леките автомобили дневно, с което се намаляват емисиите парникови газове (СО2 и еквивалентни ) с 8 т/год.
На 100 спирки на обществения градски транспорт са с монтирани електронни информационни табла, с което спестеното време за пътуване е над 390 хил. часа. Обособена е 1.2 км бус лента, изградени са 14 км велоалеи.
По проекта са реализирани: електронна система за таксуване на пътниците; система за контрол и управление на обществения транспорт и електронни информационни табла, базирана на GPS; улеснен е достъпът на обществения градски транспорт (ОГТ) по бул. "Цар Освободител"; изграден е подлез при жп линията за свързване на кв. "Родина" с центъра на града; подобрена е достъпността до обществения градски транспорт (ОГТ) в кв. "Чародейка"; извършена е рехабилитация на тролейбусната инфраструктура – стълбове и контактна мрежа; подобрени са достъпът до спирките на ОГТ и
безопасността за пешеходци и велосипедисти на бул. "България".
Общата стойност на проекта е 29 256 115,47 лв., от които финансирането по Оперативна програма "Регионално развитие" е 26 007 509,51 лв., собственият принос на Община Русе - 3 248 605,96 лв.
Изпълнението на един от ключовите обекти по проекта - инженеринга за реконструкция на кръговото двежение при бул. "Липник" е на "Монолитпътконсулт Груп", в състава на което са: "Пътинженеринг" АД, Русе, "Джи Ти Ер Груп" ЕООД и "Инжконсултпроект" ООД и "Монолит" АД Хасково.
Електронното таксуване в градския транспорт на Пловдив стартира през април догодина
Дейностите по трите компонента на транспортния проект в Пловдив, в който се инвестират 44 306 947,25 лв. от ОП "Регионално развитие", ще бъдат приключени до 31 декември. Неговото реализиране променя основно системата за управление на градския транспорта и на трафика в града, а с изграждането на 48 км велоалеи се осигурява възможност за алтернативно предвижване, подчерта кметът Иван Тотев.
За 1 април 2016 г. се предвижда стартът на системата за електронно таксуване в масовия градски транспорт. В момента активно се работи върху наредбата, която да унифицира превозните документи – билетите, смарт картите, уточняват се отстъпките. На 354 спирки се извършва монтаж на информационни модули, които в реално време ще показват движението на автобусите. Целият инженеринг на системата за електронно таксуване и информация за пътниците се изпълнява от испанската фирма "Индра Системас" С.А. с подизпълнител СРИ България ЕАД. Договорът е на стойност 19 570 062 лв. с ДДС
На финал е изграждането на Системата за контрол и управление на трафика. Проектът, на стойност 6 223 620 лв., включва подмяна на светофарните системи и изграждане на видеонаблюдение на 50 кръстовища, както и доставка на сървъри и видеостена за Центъра за управление на трафика, разположен в новата административна сграда на бул. "Шести септември". В момента се извършва и окончателното окомплектоване на автобусите с GPS устройства. Изпълнител е Консорциум "Пловдив Интелигентни Транспортни Системи (ПИТС), в който участват "Телелинк" ЕАД и немската "Шлотхауер&Вауер", с подизпълнители "Анди БГ" ООД и "Транспортни системи" ООД.
Стара Загора с изцяло обновен тролейбусен и автобусен транспорт
С 14 нови тролеи и 50 нови автобуси се сдоби община Стара Загора по проект "Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт", реализиран по ОП "Регионално развитие".
Модерните тролеи са с нисък под, климатизирани, с гласова и светлинна сигнализация, с информационна система, осведомяваща пътниците за спирки, време, температура на въздуха и т.н. Те струват 12 650 299 лв. и са доставени от полската компания-производител "Соларис Бъс&Коуч С.А". В изпълнение на транспортния проект в Стара Загора за първи път от 1987 г. насам е извършена рехабилитация на съществуващата въздушно-контактна мрежа (ВКМ) и изградена нова такава - общо над 19 км. Извършен е ремонт и рехабилитация на тролейбусното депо в Стара Загора, доставено е ново оборудване за него, и специализиран автомобил за ремонт и поддръжка на контактната мрежа. Изградени са 8 км велоалеи, които свързват местата за рекреация и зелените площи в града, и са поставени на всички 119 спирки информационни табла с визуална и гласова информация за пътниците в реално време. Общата стойност на транспортния проект е 28 903 503 лв. С анекс към договора община Стара Загора получи от ОПРР още 30 млн. лв. за закупуване на 55 нови дизелови автобуси, произведени в Полша и Чехия.
Предстои откриване на модернизираната Автогара Юг в Бургас
Пред завършване са последните обекти, включени в мащабния проект "Интегриран градски транспорт на Бургас, който се финансира по ОП "Регионално развитие" и е на обща стойност 67 071 840 евро.
Изградена е изцяло нова сграда, на два етажа, в която има чакалня за пътниците и съответните обслужващи помещения. Към самата автогара са оформени и шест места за тръгване на автобусите, както и прилежащ паркинг. В района на автогарата са изградени и две платформи със спиркови заслони, които ще обслужват Бързата автобусна линия. Изпълнител на проекта, на стойност 6 858 490 лв. е "Трейс Груп Холд" АД чрез дъщерното си дружество "Трейс Бургас" ЕАД. Проектът е на "Проектантска организация" ЕАД – Бургас.
Пред завършване са и четирите пешеходни надлеза, част от компонент, по който е изградено и кръгово кръстовище "Трапезица".
В ход е строителството на Бързата автобусна линия – тече ремонт на трасетата по които ще се движи, ремонт на сфетофарите, които ще и осигуряват приоритет, изграждане на спиркови платформи. Изграждането на BRT линията е разделено на два лота, за всеки от който "МОТТ Макдоналд лимитид" ООД е разработил отделен инвестиционен проект.
,Изпълнител е "Автомагистрали - Черно море" АД.
Изградена и функционираща е Централна автобусна спирка, разположена по трасето на бързата автобусна линия (BRT) по бул. "Сан Стефано", в близост до пресечката на булеварда с главната улица "Александровска". Изграждането и е ключов момент в интегрирането на системата за бърз автобусен транспорт в градоустройствената схема на Бургас. Изпълнител на строителството е "Щрабаг" ЕАД, гр. София.
Едновременно с изграждането на трасето на Бързата автобусна линия, община Бургас стартира кампания по обсъждане и въвеждане на нова транспортна схема. Ще бъде въведена интегрирана система, която ще работи с електронни карти. Съществуващите в момента 19 автобусни линии ще бъдат редуцирани до 12 и ще покриват 90 процента съществуващите маршрути.
Във Варна кипи трескава работа по редица компоненти от проекта за интегриран градски транспорт
До 9 януари 2016 г. трябва да приключат всички дейности по компонентите на проекта за интегриран градски транспорт на Варна, който се финансира по ОП "Регионално развитие". Общият бюджет на проекта е 114 млн. лв., като дейностите по него са разпределени в 10 компонента, голяма част от които са в процес на изпълнение в момента.
В ход е изграждането на системата за информация на пътниците в реално време. Електронни табла за информация ще бъдат инсталирани на всяка спирка по трасето на Бързата автобусна линия.
В процес на изграждане е и трасето на Бързата автобусна линия (BRT). В рамките на компонента се извършва рехабилитация на пътното платно и изграждане на 60 нови спирки по трасето. Паралелно с тях се извършват и мероприятия за подобряване на достъпността – понижаване на тротоари, полагане на настилки срещу заледяване и др. Голяма част от спирките вече са оборудвани с машини за продажба на билети, част от електронната автоматизирана билетна система. Допълнително 24 машини за продажба на билети ще бъдат монтирани на стратегически места в града.
Ще бъдат доставени и 150 000 броя смарт-карти, които ще служат за зареждане на различни тарифни планове и ще се предоставят безвъзмездно на ползвателите.
Предстои инсталирането на система за автоматизирано управление на светофарните уредби, която да осигури предимство на автобусите на кръстовищата на Бързата автобусна линия.
В процес на изграждане са и новите велоалеи - три основни трасета с обща дължина 14.5 км, както и две връзки със съществуващите алеи от 1,8 км и 16 км велоалеи. Предвижда се поставянето на 50 съоръжения за безплатно паркиране на велосипеди, всяко с 8 до 12 места, както и указателни табла, показващи маршрута на велоалеята.
Изпълнител на четири компонента от проекта, свързани с въвеждане на интелигентни транспортни системи – автоматизирана билетна система, инсталиране на система за осигуряване на предимство на МГОТ на кръстовищата, изгражданена система за информация на пътниците в реално време и на център за управление на масовия градскитранспорт е ДЗЗД "Обединение модерен транспорт" гр. София. В обединението влизат "Балистик сел" ЕООД, "Бонима" ЕООД, "Интрасофт интернешънъл България" ЕООД, "Ериксон телекомуникейшън България" ЕООД и "Ериксон" ЕООД, Белград.
Изпълнител на други три компонента на проекта – изграждане на ВRT линията, велоалеите и подобряване на мерките за достъпност е "Арма" ДЗЗД, обединение на Хидрострой" АД и "Инжстройинженеринг" ЕООД.
Приключват строителните дейности по проекта в Плевен
До 31 декември се очаква да приключат строителните работи по изграждането на новото тролейбусно депо и по обновяването и разширяването на въздушно-контактната тролейбусна мрежа в Плевен, които се изпълняват по проекта "Интегриран градски транспорт на Плевен".
Изградени са четири нови участъка от тролейбусната мрежа с обща дължина 7400 м и шест нови спиркоместа на обществения транспорт, поставени са 443 бр. нови стълбове, носещи контактната мрежа; изградени са 3900 м подземни кабелни трасета; монтиран е нов контактен проводник с обща дължина 27 414 м.
Приключва изпълнението на: компонент 1 "Система за управление и контрол на масов градски обществен транспорт", на компонент 6 "Интелигентна транспортна система", компонент 7 "Облагородяване на спирките на градски транспорт" и компонент 8 "Изграждане на велоалеи". Изградени са осем маршрута от велоалейната мрежа с обща дължина 10 499 метра.
Изпълнители на двата най-мащабни компонента по проекта са: за депото - софийското обединение "Стройдепо - Плевен", в състава на което са "Инфраструктурно строителство" ЕООД – водещ партньор и унгарското дружество "КЕЛЕТ-УТ Епитьоипари, Берухазо еш Салитманозо Корлатолт Фелельошегю Таршашаг", за обновяването и разширяването на въздушно-контактната тролейбусна мрежа - ДЗЗД "Обединение Електротранспорт – Плевен", в състава на което са "Строймонтаж" ЕООД, Пазарджик, и "Келет УТ" – Унгария.
Партньор на община Плевен в реализацията на проекта е "Тролейбусен транспорт" ЕООД. Началото му е през юли 2012, изпълнението е 43 месеца, като се очаква се проектът да приключи през февруари 2016 г. Общата стойност на проекта е 20 631 484.41 лв.