Facebook YouTube
Регистрация

Строителството на трети метродиаметър започва след Нова година. През януари 2016 г. търг за трасето от Малък градски театър "Зад канала" до бул. "Владимир Вазов".

  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
от 21.12.2015, Автор: Милена Василева
[6551 прочитания]
Завършват метрото до "Хладилника" през лятото на 2016 г.<br>

Завършват метрото до "Хладилника" през лятото на 2016 г.

Фотограф: Строителство Градът

2015 г. е втората знакова година за метрото след 2009 г. През пролетта завърши разширението на метрото етап 3 с два лота - до летището и до бизнес парка. През годината бяха избрани изпълнителите за четирите позиции от трети метродиаметър, чието строителство се отлага за след Нова година.  През януари 2016 г. обявяват новия търг от МС при Малък градски театър "Зад канала" до бул. "Владимир Вазов" пред хипермаркет "Билла".  При оптимистичната хипотеза търгът за метрото от "Красно село" до "Овча купел" ще стартира в края на януари. Разширението на втори метродиаметър от МС "Джеймс Баучер" до Хладилника продължава, проектът беше фазиран, т.е. финансирането му беше разделено на две - изграденото остава в ОПТ 2007-2013, а оборудването - в ОПТТИ 2014 - 2020.
---

Завършват втори метродиаметър до Хладилника през лятото на 2016 г.
Изграждането на метрото от МС 11-ІІ "Джеймс Баучер" до Хладилника при ул. "Сребърна" завършва през лятото на 2016 година. Проектът е фазиран така, че завършените вече строителни работи на стойност около 10 млн. лв. се включват в ОП "Транспорт" 2007 - 2013, а оборудването, което предстои на около 10-11 млн. лв. – в ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020. Метростанция "Витоша" е решена в пролетните цветове на планината. Вътрешното архитектурно оформление е на арх. Ирен Дерлипанска.
Стойност на участъка - 42.370 млн. лв.
Изпълнител е обединение "Метро Черни връх 2013", съставено от  "Станилов", Метропроект" - Прага, и "Джи Пи груп" с подизпълнител "Стартинженеринг".

От април 2015 г. София вече има метро до летището
На 2 април откриха метрото от бул. "Цариградско шосе до Летище София с две метростанции на естакада и две подземни. Завършеният лот 1 се финансира по ОП "Транспорт", стойността му е 75 млн. евро. Трасето и е с дължина 4.85 км и 4 метростанции. Подземната част е с дължина 2.8 км и 2 метростанции. На нивото на терена и предимно на естакади е частта в индустриалната зона и до летищния терминал 2 участъкът е с дължина 2.05 км и 2 метростанции. "Работоспособността" на подземната железница е 19 минути от аерогарата до центъра, 25 минути от летището до жп гарата и автогарата, 40 минути от летището до "Люлин"
Церемонията по откриването се проведе на метростанция 23 "Летище София", проектирана от покойния вече арх. Танко Серафимов и неговото Ателие "Серафимови Архитекти". Архитектурното оформлението на метростанцията пък е на Ирен Дерлипанска.
Изпълнители на метрото до летището, лот 1 от етап 3 на разширението на метрото, по позиции
Позиция №1 от бул. "Цариградско шосе" – ул. "Димитър Списаревски" в жк "Дружба", с дължина 0.95 км и 1 МС Обединение "Станилов – Метропроект" в състав "Станилов" ЕООД и "Метропроект Прага" А.С.;
Позиция №2 от ул. "Димитър Списаревски" – ул. "Неделчо Бончев", с дължина 1.8 км и 1МС Обединение "Метро Дружба", съставено от "Трейс Груп Холд" АД, "Мостконсулт" ООД и "Ар Джи Би" ЕООД
Позиция №3 от ул. "Неделчо Бончев" до летището с две надземни метростанции Обединение "Метро Сифер", съставено от "Сиенит" ООД и "Ателие Серафимов – Архитекти" ООД.
Строителен надзор и супервизия на трите позиции Обединение "Ен Ар – Рубикон" – "Ен Ар Консулт" ЕООД и "Рубикон Инженеринг" ООД.
Стойност  75 млн. евро.

През май 2015 г. откриха метрото до Бизнеспарка
На 8 май беше открит лот 2 от "Младост 1" до "Бизнес парк София" в "Младост 4". Трасето е с дължина 3.5 км и 3 метростанции. Така България вече има метро с дължина 39 км и 34 метростанции. Президентът Росен Плевнелиев подписа указа за награждаване на изпълнителния директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев с орден "Стара планина" – първа степен.
За изпълнители на обществената поръчка по обособени позиции са определени следните участници:
Изпълнители на лот 2 от етап 3 на разширението на метрото по позиции са:
Позиция №1 от МС13 (км 15+450 в Младост 1) до км 17+000, който е с дължина 1550 метра и две подземни метростанции Обединение "Метро Билд Младост", съставено от "Джи Пи Груп", "Станилов", "Инженеринг груп 04" и "БИАС-М".
Позиция №2 от км 17+000 до МС16 (Бизнес парк в Младост IV, км 18+070), който е с дължина 1070 метра и включва една метростанция и подземен паркинг, Обединение "Геометро Б.П.", съставено от "Геотехмин", "Геострой", "Метропроект България".
Строителен надзор и супервизия на двете позиции Обединение МИК, съставено от "Метроконсулт БГ" ЕООД и "Инфрапроект Консулт".


Пред старт е изграждането на Етап 1 от трети метродиаметър

Това са 7.2 км трасе със 7 метростанции под нивото на терена от Малък градски театър "Зад канала" до "Красно село" ( бул. "Цар Борис III") и депо "Земляне". Министерският съвет ще одобри финансиране за трети метродиаметър, което ще даде възможност за старт на строителството му. Участъкът е разделен на 4 обособени позиции. Изпълнителите станаха известни през юли 2015 г. Периодът на проектиране вече е в ход. Строителството ще започне след Нова година.

Изпълнител на позиция 1
от МС 12 при кръстовището на бул. "Гешов" и бул. "България" до МС 14 при Красно село е Обединение "Метро-3-2014" ДЗЗД, съставено от фирмите "Монолит София", "Балканстрой"АД и "Балканстрой София". Проектант на архитектурата и конструкциите е фирмата Рикат" с управител инж. Антон Янев, който разказва за особеностите на двете метростанции.

Метростанция 12 на трети метродиаметър с два входа
Метростанция 12 е с дължина 106.60 м, ширина 19.90 м и 16-17м дълбочина на изкопа.
Станцията е стандарта с 2 странични перона, всеки с дължина по 100 м, който е на долното подземно ниво.
На горното подземно ниво са разположени два вестибюла. Източният вестибюл излиза директно на нивото на съществуващия подлез на бул. "България и бул. "Гешов"
Западният излиза на 200 м от източния - в тротоара на бул. "България" от страната и в близост до площад "Ручей", на завоя на бул. "България"
Осигурени са ескалатори в двете посоки, асансьори.
Избраната технология за изграждането на МС 12 е милански способ за по-бързото възстановяване на автомобилното движение в северозападното локално платно на бул. "България". 
При работата по проекта на МС 12 се оказва, че в зоната има частни имоти, които малко ни изненадаха, каза инж. Антон Янев. Това наложи промяна на входовете и изходите. От югозападната страна се наложи нов вестибюл с нов изход. Служебните помещения са на нивото на вестибюлите. Така намаляваме дължината на станцията. Това беше особено важно, за да можем да вместим югозападния изход в рамките на свободните зони. Широчината на пероните е 5 м - едни от най-широките за този тип станции със странични перони.

Метростанция 14 на трети метродиаметър с 4 входа и на 3 нива
Идейният проект предвиждаше МС 14 да е разположена под цялото кръстовище на бул. "Борис ІІІ" с "Гоце Делчев" и "Житница". Точно на това място трасето на тунела е в крива. Ако я оставехме под цялото кръстовище, казва инж. Антон Янев, означаваше да блокираме "Борис ІІІ" за 2 години. Не можехме да си го позволим. Търсихме  варианти така, че МС 14 да не засегне основните платна на бул. "Борис ІІІ" и да можем да прекъснем движението за кратко  - за двата изхода от страната на бул. Гоце Делчев". Оставихме средата на  метростанцията на същото място, съкратихме излишни площи и обеми, които не вършеха работа по отношение на експлоатационните и технологичните връзки. Нашето решение създава възможност да се ползват връзките по четирите ъгъла на кръстовището като един подлез, като се минава през вестибюла на станцията. Тази станция беше предвидена на 4 нива и създаваше пълен хаос по отношение на ориентацията на пътниците. Сега е на 3 нива, като третото ниво е заради транспортния тунел, който ще копаем, за да свърже "Боце Делчев" със "Житница" и мине под бул. "Цар Борис ІІІ".
Нивото на пероните е първо подземно и най-дълбоко ниво - минус 23 м.
Второт подземно ниво е за вестибюла и от него са нагоре изходите от 4-те страни на кръстовището.
Третото ниво е транспортният тунел, който може да бъде построен, защото нивелетата е ниска – така или иначе копаем, тунелът може да облекчи натовареното кръстовище, уточнява инж. Антон Янев.
Пешеходните връзки максимално улесняват пътниците. Съоръжението е вход и изход на метрото и подлез на голямото кръстовище.
Технологията на изпълнение е различна за отделните участници на метростанцията. Като конструктивни ситуации двете съоръжения - тунел и метростанция са под ъгъл и това допълнително затруднява конструктивното решение.
МС 14 е с дължина 106.20 м, широчина 20 м в тясната част и 23.80 м в широката част, има джобове, в които се побират стълби и ескалатори. Така перонът остава със сравнително постоянна широчина.
Покритата част на тунела е 58 м и е част от проекта на метростанцията. рамките към тунела ще са обект на друг проект.
В близост до метростанцията е корекцията на река Владайска - тя определя дълбочината на МС 14.

Изпълнител на позиция 2 е ДЗЗД "МетроБилд Център", съставено от "Джи Пи Груп", "Станилов" ЕООД, "Интер Про" ООД и "БИАС-М" ЕООД, като за проектната част отговаря "БИАС-М" ЕООД. Проектирането се базира на идейния проект и техническите спецификации, предоставени от възложителя. Третият диаметър е предвиден да бъде с нов тип мотриси (с пантограф), автоматизация и мерки за безопасност. Това дава малък нюанс на обемно-планировъчните решения. Проектирането в работна фаза дава възможност за развитие на проекта, което е необходимо да бъде съгласувано с възложителя. Сега проектантите са на етап "изчистените и съгласувани станции". Описанието с параметрите на метростанциите от позиция 2 е подготвено от самите проектанти.

Метростанция бул."П. Евтимий" (Попа), №9
Метростанцията е разположена под бул. "П. Евтимий" между ул. "Хан Крум" и сградата на бившия нотариат. Има едно основно влизане от изток – към кръстовището, където са разположени три входа:
- Основният е пред сградата на нотариата – стълбите са до -3.5 м, има и асансьор
- Вторият е пред кино "Одеон" – стълбите са до -4.0 м
- Третият е пред сградата на "Булгартабак" – стълбите са до -4.5 м, има ескалатор и асансьор.
В западната част на станцията има евакуационен изход, стълбите на който излизат на северния тротоар на булеварда до ул. "Хан Крум".
Метростанцията прави връзки с трамваите по ул."Граф Игнатиев" (10, 12, 18) и тролеите по бул. "Васил Левски"(1, 2, 5).
За всички нива е осигурена достъпна среда с асансьори

Метростанция НДК, №10

Метростанцията е разположена под бул. "П. Евтимий" между ул. "Княз Борис I"/ул. "Цар Асен" и бул. "Витоша". Две влизания в станцията. От изток през съществуващия подлез към 2-ри метродиаметър – 3 входа със стълби и асансьор. На запад – два входа – северен тротоар в градинката на храм "Св. Георги" – стълби и асансьор и южни стълби в тротоара. Дълбочина до -4 м.
На метростанция №10 третият метролъч прави връзка с втори метродиаметър и с тролеите по бул. "П. Евтимий" - 1, 2, 5, 9.

Метростанция бул. "Г. Софийски" - Медицинска академия, №11

Метростанцията е разположена под бул. "Г. Софийски" между входа на Медицинска академия при ул. "Константин Иречек" и бул. "П. Р. Славейков". Има две влизания – югозападно от Медицинска академия с два входа: стълбите са на площадчето срещу академията, а към Медицинска академия при Александровска болница има стълби, ескалатори и асансьор. Североизточното влизане от кръстовището с бул. "П. Р. Славейков" е с три входа със стълби и асансьор – двата по югозападните тротоари на бул. "П. Р. Славейков" и един към баня "Мадара".
Метростанцията прави връзка с тролеи 2, 8 и 9 и автобус 72, 604.
Още за метростанции 9, 10 и 11 - в брой 45 на "Строителство Градът"

Изпълнител на позиция 3
е Обединение "Метростроителство", съставено от "Трейс груп холд", "Евроалианс" и "Инжпроект" ООД.
Изпълнител на позиция 4 – тунелното преминаване през цялото 7-метрово трасе с тунело-пробивна машина, е Гражданско дружество ДВУ, обединяващо "Доуш иншаат ве тиджарет"АД, "ВИА Конструкт Груп" и "Ултрастрой"ЕООД.

Добавяне на коментар

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.


Прочетете и "Правила за писане на коментари".

Брой 5 | септември - октомври 2018
Корица на изданието
Ежеседмичен бюлетин с най-важното от Градът.bg