Група Град предлагат цялостна реформа в НАГ и преосмисляне ролята на главния архитект

Необходима е цялостна промяна в политиката за градско планиране и развитие, както и на механизмите, по които тя се изработва и изпълнява. Това заявяват от Група Град по повод оставката на главния архитект на София Петър Диков. Ето и пълния текст на тяхната позиция:
"Оставката на главния архитект на София Петър Диков e логична и закъсняла във времето, но не трябва да се заблуждаваме, че проблемите на градоустройственото управление на столицата ще се решат автоматично с назначаването на нов главен архитект. Ако действително искаме да имаме работещи, полезни за обществото, чисти от корупция градоустройствени политики и дейности, необходима е цялостна промяна в политиката за градско планиране и развитие, както и на механизмите, по които тя се изработва и изпълнява.
Много важна част от тази промяна е реформата в "Направление архитектура и градоустройство" (НАГ). Тя следва да включва и преформулиране на задълженията и отговорностите на главния архитект на София. Това е виждането на ГРУПА ГРАД относно оставката на главния архитект на София Петър Диков, обявена на 17 ноември 2015 г.
Група Град не веднъж се е аргументирала, че която и да е личност на позицията "главен архитект" не би могла да постигне резултати, по-различни от наблюдаваните по времето на работата на арх. П. Диков. Проблемът на градоустройството на София не e в личността, а в цялостната система.
В момента на изпълняващия длъжността главен архитект са възложени отговорности, непосилни за един-единствен специалист, и функции, които налагат авторитаризъм във взимането на решения и създават благоприятна среда за корупция. В длъжността Главен Архитект трите основни проблема в момента са:
- невъзможна експертиза: не е възможно само един специалист да бъде едновременно администратор, урбанист, архитект, надзорник по строителството, и медиатор, и проектен мениджър, и дизайнер, и т.н.
- концентриране на власт: когато у едно лице е съсредоточена толкова много власт, възможностите за корупционни практики са безгранични, а възможностите за контрол – нищожни;
- липса на демократичност: налага се авторитарен маниер на взимане на решенията и се изключват останалите участници в процеса на градско планиране.
Градоустройството, оставено в ръцете на един човек, е обречено на подвизите, знанията и грешките на един човек. Който и да е той. А днес това е процес, който не е възможно да бъде обхванат от знанията и опита на един индивид. Всеки ден градовете се учат, променят се и създават. Това е възможно само при една отворена и прозрачна система. За разлика от сегашната роля на главния архитект, който държи "и баницата, и тавата, и ножа": той измисля, той възлага, той проектира, той одобрява.
Предлагаме цялостна реформа на Направление "Архитектура и градоустройство" и пълно преосмисляне на ролята на главния архитект, неговите задължения и отговорности – отделяне на градоустройствените процедури и политики от неговите задължения. Така главният архитект ще бъде малка част от един механизъм, който съдейства по законосъобразност на строително инвестиционния процес и е изцяло в полза на обществото.
Предлагаме и изцяло нова концепция за структурата на НАГ, която залагала на разделение на експертизата: проектите следва да се ръководят от проектни мениджъри, конкурсите – от конкурсни мениджъри, строителният контрол – от строителни специалисти. Предлагаме създаване на отдел за връзка и работа с обществеността. Той е нужен, за да разяснява всички дейности на екипа, така че да не тънат в мрак решенията на институцията.
Деловодството трябва да стане максимално електронно и уеб-базирано: електронен кадастър, електронни визи за проектиране, електронни подробни и работни устройствени планове и др. , съгласуване на документацията по електронен път с електронни подписи. Електронното деловодство би направило София много по-атрактивен град за инвестиции и би ускорило процесите на обновяване на градската среда с участието на бизнеса.
Градоустройственият процес и развитието на ОУП имат нужда от демократична и новаторска експертиза, обединена в отделен орган за градоустройствени политики с възможност за плурализъм, иновации и граждански контрол. Това се случва днес в голяма част от европейските столици. Там е мястото и на гражданските организации и провеждането на граждански инициативи отдолу нагоре.
Трябва да има и прехвърляне на по-голяма отговорност в политическия орган: дебатите за развитието на града и съществените инвестиционни проекти да се обсъждат активно не в НАГ, а в комисията по Архитектура и Градоустройство. В резюме: Предлагаме по-лека структура, по-прозрачна, електронна и с възможност за активен мониторинг, включване и обратна връзка от неправителствени организации, граждани и инвеститори, като така се намаляват предпоставките за административен натиск, необосновано дълги административни процедури и корупция.
Процесът на реконструкция не може да се осъществи с един замах. Необходимо е да се проучат успешните практики в чужбина. Необходимо е да се създаде работна група, която да проведе продължителен дебат по темата и да подготви нова Наредба за административно устройство на НАГ.
По-далечна, но и осезаема тема е изобщо ролята на Главния архитект в българската практика, която тема визира промени в ЗУТ.
Оставката като знак
Оценяваме обявяването на оставката на арх. Петър Диков като ясен знак за осъзнаване от страна на общинското ръководство за грешния път, по който се развиваше планирането на София през последните години, както и за наличие на воля за промяна в тази област. Също така оставката е и важен катализиращ момент от развитието на гражданското общество у нас. Тя е показателна за това, че обратната връзка от страна на граждани и неправителствени организации най-сетне оказва съответното влияние върху решенията на градската управа. Искрено се надяваме, че процесите за преосмисляне на ролята "Главен архитект" ще доведат до промени в практиката и административните структури, вместо да повторят и задълбочат порочната практика и появата на нов Диков 2.0".