Нов устройствен план на квартал "Илиянци"

Модерен район, който съчетава в себе си жилищна зона с нискоетажно строителство и високотехнологични промишлени територии с екологично чисти производства. Така ще изглежда столичният квартал "Илиянци" според новия Подробен устройствен план на района, който бе приет наскоро от Столичния общински съвет. Той е изготвен от консорциум "Урбан груп" с водещи проектанти арх. Снежина Станоева и инж. комуникатор Живка Зюмбюлева. Разработката включва териториите на научно-производствената зона "Илиянци-запад" и жилищния квартал "Илиянци" в обхвата на бул. "Рожен" от жп линията Биримирци – Волуяк до Северната скоростна тангента, район "Надежда". Според новия план в тази територия има възможност за изграждането на над 50 нови производствени и около 60 жилищни сгради.
Комуникация и транспорт
Проектантите предлагат съществуващият булевард "Рожен" да бъде изнесен извън жилищната зона на квартал "Илиянци", която той пресича в момента. Булевардът ще бъде преместен на изток, така че да минава между производствената зона и жилищния квартал. След това той ще прави връзка със Северната скоростна тангента на София.
Новото трасе е с две транспортни ленти с ширина 7.5 м и локални платна по 7 м, а разделителната ивица е 1.5 метра. Старият булевард "Рожен" се превръща в събирателна улица от IV клас и поема функцията на главна транспортна и търговска улица за квартала.
Трасето на съществуващия трамвай се запазва, като преминава от изток на новия бул. "Рожен" и достига до ново обръщало, от което има директна връзка с трамвайното депо. Предвидена е възможност в бъдеще то да се превърне в метротрасе. При последната спирка е проектирана малка автогара за автобусите, обслужващи близките населени места.
Жилищна зона
Това е част от територията на кв. "Илиянци", заключена западно от новия бул. "Рожен" и източно от ул. "Рожен". Тук преобладава нискоетажното застрояване. Новият план запазва и доразвива функциите на жилищната зона, като допуска наред с основната жилищна функция да бъдат застъпени и редица обслужващи дейности в сферата на образованието, културата, услугите, търговията, здравеопазването и т.н.
В квартала има възможност за изграждането на над 60 жилищни сгради. Максималната плътност на застрояване и минималната озеленена площ в него са определени на 40 процента. Допустимата етажност е три етажа или до 10 метра височина. В зоната е задължително високата дървесна растителност да представлява 50% от озеленяването на всеки имот.
Смесена производствена зона
Тази зона заема основната част от прилежащата територията на изток от новото трасе на бул. "Рожен" и има предимно производствен и логистичен характер. Тя е предвидена за разполагането на високотехнологични и екологично чисти производства, както и за логистика. Тук може да се изграждат производствени, складови, търговски и други обекти, предназначени за съхранение и търговия с голямогабаритни стоки, както и на офис сгради със съпътстващите ги рекламно обслужващи дейности. По-едрата имотна структура дава възможност и за обработка на контейнери.
Максималната плътност на застрояване в зоната е 55%, а минималната озеленена площ – 40 процента. Най-малко 20% от площта за озеленяване на всеки имот трябва да са заети от висока дървесна растителност.
Производствена зона
Разположена е в северната част на територията между ул. "Джерман" и Северната скоростта тангента. Освен наличните производствени сгради и съоръжения се допуска и изграждане на административни и научно-производствени сгради към предприятията, както и такива, свързани с ежедневното обслужване на работещите. Не се допуска строителство на жилищни сгради освен за охраната на обектите. Максималната плътност на застрояване в зоната е 60%, а минимална озеленена площ във всеки имот трябва да бъде 25 процента.
Озеленяване
В най-южната част сепредвижда да бъде оформена градина за отдих на обитателите и работещите в зоната. В нея няма да се допуска застрояване освен детски или спортни площадки.
Проектът залага допълнително уплътняване на уличното озеленяване, както иизолационно озеленяване покрай трамвая и новия бул. "Рожен". Ще бъде създаден итерен за озеленяване и търговия на открито в северна част на района, където отпада съществуващото трамвайно колело.
Проектантите смятат, че при постигането на 40% дворно озеленяване ще се създаде организирана, богато озеленена и функционираща структура със запомнящ се облик и много благоприятни качества за обитаване.
Радостина Попова