Функционалните архитектурни промени на Централна жп гара София
В проекта са предвидени ремонт и саниране на помещенията на втори сутерен. Разработени са и следните специфични зони на това ниво: Противорадиационно укритие и резервен ЕЦУДВ, Инсталационни помещения и Складове за нуждите на ДП НКЖИ.
При разработването на функционалното решение за първи сутерен е заложено запазване на основната му функция като основен разпределител на пътникопотока в зоната на Централна гара София. На това ниво се концентрират два основни потока:
- на заминаващи пътници, които влизат в приемното здание предимно през подлеза, който свързва сградата с метростанцията и спирките на градския транспорт
- на пристигащи пътници, които пристигат през пешеходния подлез, който обслужва перони от 2 до 6 и е единствен достъп до тях.
Едновременно с това на ниво първи сутерен служи като основен разпределител и на трафика по вертикала към другите етажи на сградата. За осигуряване на по-доброто обслужване на пътниците и по-лесната комуникация между отделните етажи на сградата е предвидена основна промяна на комуникационното ядро от ескалатори и стълби в центъра на приемното фоайе.
Вертикалната комуникация на сградата е подкрепена с предвидените за изграждане 5 асансьора (два пътнически, които обслужват пасажерите на гарата и три служебни товаро-пътнически).
На ниво партер в приемната сграда на Централна гара е разположено пространството на основното приемно фоайе на сградата. В проекта е заложено частично запазване на основния пространствен ефект на приемното пространство - неговата височина 12 метра. Въпреки това е заложено редуциране на част от зоните, които са високи 12 метра, с цел по-лесна и икономична климатизация на пространството. Запазена е основната ос на движение от северния вход в посока основния.
На подходящи места се разполагат търговски и обслужващи обекти. Основна разлика при решението на партера и първи надземен етаж спрямо съществуващото положение е разработването на доста по-отворено пространство с визуална връзка между етажите (сутерен, партер, първо надземно ниво) и реализирането по линията на тази връзка на обществено обслужващи зони. Търсена е и по-добра визуална връзка между приемното фоайе на партера и пространството на пероните. За основна комуникация между приемното фоайе и обществено обслужващата зона, която е предвидена на втори надземен етаж, ще се използват свободно стояща стълба и двата пътнически асансьора. комуникационен възел между партер и сутерен и към първи перон.
Наред с пространствени и функционални промени на приемното фоайе е направена и друга съществена промяна – предвидено е реализирането на мултифункционална зала с център за спортни и рекреативни функции към нея.
В проекта е заложена съвсем нова философия за използване на пространството на втория надземен етаж.
Изпълнява се разширяване зоните за обществено обслужване. Чрез използване на отворена обемно-планировъчна схема голяма част от пространствата на този етаж се приобщават функционално и визуално към пространството на главното фоайе на сградата. Предвидено е разполагането на чакалня за майки с деца. В зоната на чакалнята е отделен кът за бременни жени. Обособена е и зона с детска занималня. Предвидени са самостоятелни санитарни възли, както и помещение за повиване на бебета и тоалетна, пригодена за ползване от деца. В непосредствена близост са разположени основните вертикални комуникации към партера. Съществена разлика спрямо сегашното положение е добавянето на нова подова конструкция, която покрива част от приемното фоайе и поема нови обществено обслужващи функции. На територията на тази новопредвидена част се разполагат заведения за хранене и кафенета. Към тази зона е предвиден и отделен подход със стълба отвън. Групирането на заведенията за хранене в зона, отворена към приемното фоайе, но разположена на друг етаж, ще допринесе за подобряването на комфорта на пребиваване на пътниците и ще предаде характер като на градски площад в рамките на общото пространство на приемното фоайе. Връзката между двете нива партер и сутерен се осъществява посредством стълба, която е разположена в основното комуникационно ядро, и два пасажерски и три товаро-пътнически асансьора.
В основни линии организацията на функциите на третия надземен етаж се запазва, като се предвижда разполагането на изцяло нова функция на Единен център за управление движението на влаковете (ЕЦУДВ).
Към всички обществено достъпни зони е предвиден достъп за хора с увреждания, както и общ достъп, отговарящ на изискванията на "Наредба №4 от 2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания.
Материалът е подготвен от екипа за управление на проекта за рехабилитация на Централна жп гара София