Заводът на "Витте Аутомотив" в Русе стана естетически и технически стандарт за следващите проекти в Чехия и Азия
Арх. Георги Стоянов, ръководител на "Архитектурно-дизайнерско студио"

Динамиката при индустриалните инвестиции изисква все по-модерен и иновативен подход при планирането и проектирането на промишлени обекти. Кое е специфичното и различното при разработката на един индустриален проект?
- Права сте за динамиката! Аз лично съм доста притеснен от постоянно скъсяващите се срокове, които се поставят при реализацията на всеки следващ проект! Понякога се чудя с какво ще ме изненадат следващия път. За съжаление невинаги сроковете могат да се контролират и да им се влияе, тъй като всеки проект минава законови процедури, обвързани със стъпки и последователност, която не може да бъде нарушавана. Това, разбира се, се превръща в необходимост да се намират бързо верните решения за всеки казус, без лутане и без проба-грешка, като решаващи за бързината са рутината и информираността. Това е важно за формирането на правилната начална концепция, докато естетиката и дизайнерските въпроси могат да се решават и в движение, по време на строителството. Когато има една правилна и добре структурирана предварителна подготовка от страна на Възложителя, оформена в подробно задание, проектирането стартира на скорост и могат да се скъсят значително сроковете за изпълнение на инвестиционния проект. Напоследък се появяват точно такива проекти, което е сериозно улеснение за нас.
Трудно ли се работи в интердисциплинарни екипи по индустриални проекти, тъй като при тях е много важно постигане на енергийна ефективност, максимална функционалност, качество и безопасност на работната среда и оптимизация на експлоатационните разходи?
- Не бих казал, че е трудно. Когато има яснота по заданието и изискванията към проекта, а от нашата страна има екип с ясна и отработена структура на взаимодействие, работата върви гладко и без засечки. Намирането на точните решения е отговорност на всеки специалист, сглобяването на общата концепция и модел – отговорност на ръководителя. Това последното при нас става все по-лесно при формулата за работа в постоянен екип. Ако позволите да направя една аналогия с ансамбъла в гимнастиката – това е постоянен състав и затова синхронът е забележителен, а взаимодействието изглежда елементарно, но то е продукт на дълги упражнения и тренировки.
Какво е мястото на естетиката и дизайна при този тип проекти, имайки предвид, че технологията на планираното производство е основата при проектиране на промишлени сгради?
- Ние като архитекти много бихме искали естетиката да заеме по-предно място, но невинаги това се случва. И преди съм казвал, че промишлените сгради се считат за по-ординерни, скучни и не особено атрактивни, като при тях водещи са функционалността и рентабилността. За радост все по-често напоследък виждаме примери, които разчупват този стереотип и се създават интересни сгради. Възложителите все по-често осъзнават принадената стойност, която носи едно интересно архитектурно решение, не само финансово, но и за самочувствието и комфорта на работниците, когато обитават дадена среда. Това, разбира се вдига още повече летвата пред нас и се налага, образно казано, да скачаме все по- високо…
Вие сте главен проектант на много индустриални проекти. Миналата година получихте награда в конкурса "Сграда на годината" за завода за автомобилни части на Witte Automotivе. Наскоро завърши разширението на "Магна Пауъртрейн" в индустриална зона "Раковски", както и реконструкцията на завода на АББ в Севлиево. С няколко изречения бихте ли посочили мащабността на всеки от тях?
- Проектът на "Витте Аутомотив" определено беше професионално предизвикателство за нас като екип и това, че получихме наградата и признанието на професионалната общност, беше още един повод за удовлетворение. Ще споделя с вас, че не по малко неочаквано и шокиращо беше признанието от страна на Възложителя, който в лицето на собствениците от Германия реши, този завод да стане естетически и технически стандарт за двата следващи проекта – в Чехия и последващата им експанзия в Азия. Двата други проекта, които споменавате, са вече зад гърба ни – "Магна" реализира първото си разширение и вече оперира на площ над 20 000 кв.м. Проектът на "АББ Авангард" в Севлиево беше интересен с друго. Там на площ от 15 000 кв.м се изпълни пълна реконструкция и технологична модернизация на съществуващ сграден фонд, за покриване на съвременните сградни стандарти, разбира се, с прилагане на най модерни строителни технологии. Реконструкцията се оказа изключително сложна и отговорна, за което основна заслуга имат куражът на Възложителя да се заеме с подобно начинание и професионализмът на строителите от "Микс ПС".
Пред откриване е предприятието за производство на сензори на американската компания "Сенсата Технолъджис" в индустриална зона "Марица" край Пловдив. Какви бяха най-големите предизвикателства при проектирането на обекта?
- Този проект се оказа очаквано сложен поради естеството на производството и изискванията към него. Макар че сме участвали в няколко проекта на предприятия от аутомотив индустрията, не сме имали толкова сложна инсталационна концепция, която да търпи развитие почти през целия период на строителството. Концепцията "сграда в сградата" наложи проектиране на много сложна конструкция и цял инсталационен етаж над "чистите стаи". Предизвикателство беше също довеждащата и отвеждащата инфраструктура на обекта, както и срокът за нейното изпълнение. Въпреки сложностите бих обобщил, че всички проектанти се оказаха на нивото на предизвикателствата и този изключително високотехнологичен проект успешно наближава финала.
В партньорство с ливански проектантски екип работите по реконструкцията на завод за металообработка и машиностроене в Асеновград, в комплекс с административна сграда, технически колеж и общежитие. С какво се отличава работата по този мащабен и комплициран проект?
- Проектът е интересен с нещо различно от останалите проекти. Макар да изглежда рутинна задача, огромната амбиция на Възложителя я прави необичайна и сериозно надминава моите очаквания за резултатност. Концепцията за реконструкцията и дизайна се разработва от ливанския архитект RabihBreidi, който прави интересен микс от ориенталски лукс, пречупен през една модерна визия и функционалност. Ние правим адаптация и организираме проектно останалите специалности. Това реално са два проекта. Първият е реконструкция на съществуваща административна сграда, един изключително сложен като конструктивно укрепване по съвременните норми проект, за превръщането й в представителен офис на фирмата, технически колеж за специализация и подготовка на кадри за машиностроенето, както и общежитие за студентите. От това, което виждам като дизайн до момента, мисля, че в България няма обект с подобни 5* условия за обучение и пребиваване на студенти. Вторият проект е цялостна реконструкция на фасадите и покрива на съществуваща производствена сграда, за привеждането й към съвременните стандарти за енергийна ефективност, свързано с демонтаж на старата фасада и монтаж на нова. Начинът, по който това се прави обаче, далеч надминава индустриалните стандарти в България и за сметка на леко завишение на себестойността се постига една удивителна пластика и изразителност на фасадата, с вградено ефектно осветление и цветово разнообразие, което, уверявам ви, няма да остане незабелязано след завършването на проекта.