Целта ни е до края на годината да усвоим 90% от безвъзмездната помощ
Мария Чакърова, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в ДП НКЖИ:

ЕК одобри окончателно проектите по Механизма за свързване на Европа. Кои са те, на каква стойност са, кога ще бъдат подписани договорите и кога стартират търговете?
През юни 2015 г. Европейската комисия одобри финансирането на три нови проекта по Механизма за свързване на Европа. Първият проект е за модернизацията на железопътната отсечка София – Елин Пелин като участък от линията София - Пловдив и е на стойност 67 984 600 евро, от които ще получим до 85% от сумата от ЕС и останалата от държавния бюджет. За НКЖИ няма участие, защото финансовият дефицит по този проект е 100%. Очакваме подписването на договорите да стане до края на септември, след което ще бъде обявен търгът.
Вторият проект е за модернизацията на железопътната отсечка София – Волуяк, който е на стойност 104 571 068 евро. От цялата сума ще получим до 73% от нейната стойност от ЕС, 12.8% са от държавния бюджет и останалите ще осигури НКЖИ. Процедурата ще бъде обявена през първото тримесечие на 2016 г.
Третият проект е "Техническа помощ за подобряване изграждането на капацитет за мениджъри на железопътна инфраструктура в страни членки с право да кандидатстват по кохезионния пакет на Механизма за свързване на Европа". Стойността му е 325 000 евро и представлява 100% безвъзмездна помощ за НКЖИ. По проекта предстои подписване на финансово споразумение.
Докъде стигна подготовката на документите за кандидатстване във "второто повикване" през ноември 2015 г.?
Първо трябва да се обяви поканата, което е предвидено за ноември (възможно е и да закъснее), ще видим критериите за подбор и тогава ще подаваме предложения. Без значение кога се ще отвори схемата – крайният срок за подаване на документите ще е февруари 2016 г.
През втория период по Механизъм за свързване на Европа ще бъдe предложен проектът за модернизиране на жп линията Видин – София, участък Видин – Медковец. Консултантът "Обединение СЕ-22" завършва техническия проект, което ще позволява движение на влаковете със скорост V=160 км/ч. Вече са завършени и са предадени разработените материали от проучванията, актуализацията на идейния проект и от предварителните проекти за подробни устройствени планове – парцеларните планове.
Ще кандидатстваме още и с проект за завършване направлението София - сръбска граница в участъка Волуяк - Драгоман, който се проектира в момента.
Ще участваме също и с проекта София - Перник, за да свържем двата града поради усиления пътникопоток и в двете направления. Този проект също е на фаза изготвяне на технически проекти и ПУП. Тъй като Столичната община не е съгласна с удвояване на жп линията за Перник, която минава през Западен парк, нито с тунелен вариант там, линията ще остане единична и ще бъде само пътническа. За товарната линия София - Перник търсим варианти – единият е обходно трасе.
Сега не можем да говорим за стойност на проектите, защото се оптимизират както трасетата, така и разходите. Консултантите по различните проекти ще са готови с предварителните стойности до края на октомври.
Преди време обещахте строителни търгове за жп проекти по ОПТТИ 2014 - 2020 - третото тримесечие на 2015 г. Кои от тях стартират до края на годината и кога точно? Кои са жп проектите по ОПТТИ?
Вече е подписан договор за ремонт, рехабилитация и модернизация на тягови подстанции Ямбол, Карнобат и Бургас. Това е първият договор на жп проект в ДП НКЖИ, който ще се финансира по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020" – трите подстанции бяха предвидени за фаза 1 на проекта, но останаха за фаза 2, т.е. проектът беше префазиран.
В началото на второто тримесечие започнахме работа по документите и в момента се провеждат съгласувателни процедури за жп участъците Скутаре – Оризово и Стралджа – Церковски, за които ще бъде обявен един търг. Възможно е да стане до края на септември. Веднага след това ще бъде обявен и търгът за избор на консултант за извършване на строителен надзор/супервизия.
В този проект има 12 обекта за строителство. Сред тях са жп възел Пловдив, жп възел Бургас, отсечката Пловдив – Михайлово, осигурителни системи, гари, лесозащитен пояс и други. Част от тях ще стартират до средата на 2016 г. Изграждането им ще бъде съобразено със завършването на проекта Пловдив – Бургас, фаза 1. Цялото трасе от Пловдив до Бургас ще бъде обновено до 2020 г.
По ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" ще бъдат финансирани модернизациите на жп линията Пловдив – Бургас, фаза 2, и на жп линията София - Пловдив, участъците Елин Пелин – Ихтиман и Ихтиман – Септември.
Откъде ще намерите финансиране за жп възел София и жп възел Пловдив, които представихте през август?
Както вече казах, жп възел Пловдив и жп възел Бургас се финансират от проекта Пловдив – Бургас, фаза 2. Все още не е ясно дали ще бъдат изградени всички техни части или само най-необходимите – ресурсът е лимитиран и преценката ни трябва да бъда внимателна и прецизна. Община Пловдив е дружелюбна към железниците и към използването им в целия град. Където те искат, бизнесът се прави по-лесно. Нека изчакаме завършването на проектирането.
Части от жп възел София ще бъдат изградени по Механизма за свързване на Европа като елементи от направление от трансевропейската мрежа. За да бъдат финансирани останалите части, трябва да се докаже, че по тях има трафик или че ще мине трафик, ако бъдат ремонтирани. Пак напомням - финансовият ресурс е ограничен.
Какво е нивото на изпълнение на проектите от ОП "Транспорт", които следва да бъдат завършени до края на годината? Ще бъдат ли спазени сроковете?
Първо искам да уточня какво означава срок на договора. Договорът за безвъзмездна помощ е едно. Договорите за строителство са друго.
Според условията на договорите за безвъзмездна финансова помощ, подписани между Управляващия орган на ОПТ и НКЖИ като бенефициент на програмата, срокът за разплащане на предоставените от ЕС средства към изпълнителите изтича на 31 декември 2015 г. Това е крайната дата, до която бенефициентите могат да извършват плащания със средства от програмата. Според голяма част от договорите, подписани с изпълнителите обаче, сроковете им са в началото на 2016 г., а за някои има и срокове през октомври 2016, т.е. вероятно ще има закъснение според Договора за безвъзмездна финансова помощ и малко вероятно - спрямо самите договори за строителство.
Ако говорим за договора за безвъзмездна помощ, той няма да бъде изпълнен. Нашата цел е да усвоим 90% от безвъзмездната помощ по всички проекти до изтичането на допустимостта на разходите до края на 2015 г.
Какво означава до края на периода за допустимост на разходите по ОП "Транспорт" да усвоим не по-малко от 90% от този ресурс:
За Позиция 2 на проект Пловдив - Бургас, жп участък Стара Загора - Зимница, остават за изпълнение около 3% от дейностите и е възможно да бъдат завършени до края на 2015 г. Характерното е, че това са малки по количество, но разнообразни по вид дейности, което би могло да създаде известни затруднения при организацията на изпълнението им, защото това изисква интензивна мобилизация на различни по състав и големи на брой екипи от изпълнители.
За Позиция 3 на проект Септември - Пловдив, жп участък Стамболийски - Пловдив, към момента остават за физическо изпълнение около 20% от дейностите. Изпълнителят е създал адекватна организация и дейностите се изпълняват така, че е напълно възможно до края на 2015 г. този участък да бъде завършен без системите за сигнализация и телекомуникация.
За Фаза 4.2 на проект Пловдив - Свиленград, отсечка Харманли - Свиленград и жп линия Свиленград - граница с Република Гърция, към момента остават за физическо изпълнение около 19% от общия обем на СМР. Изпълнителят е създал организация, мобилизирал е достатъчно ресурси и техника и е поел ангажимент за завършване на дейностите до края на 2015 г. без системите за сигнализация и телекомуникация. Считаме, че това е възможно при наличие на подходящи атмосферни условия.
Важно е да се знае, че оставащите проектни дейности ще бъдат завършени през 2016 г. и тогава финансирането ще бъде изцяло осигурено от бенефициента. Тъй като финансовата подкрепа от общността покрива само част от необходимите инвестиции, още от самото начало е ясно, че НКЖИ с помощта на държавния бюджет трябва да финансира със собствени средства успешното завършване на проектите си.
За нас е изключително важно проектите да бъдат приключени и въведени в експлоатация в срок до 31март 2017 г. Тогава те ще се считат за функциониращи съгласно указанията на Европейската комисия и съфинансирането им със средства от ЕС ще бъде оценено като ефикасно. В окончателния доклад за приключване на оперативната програма трябва да бъде отразена информация и доказателства за успешното им функциониране. Затова усилията ни ще бъдат концентрирани по посока на окончателно завършване и въвеждане в експлоатация на проектите ни, съфинансирани от ОПТ преди края на 2016 г.
По отношение на изпълнението на проектите
данните, които цитирам, са към 31 август 2015 г.
На първо място по изпълнение е жп проектът Пловдив - Бургас. Средното изпълнение за четирите лота е към 77%. Трудното в този проект е последователността на строителството и осигурителните системи, чието монтиране изостава. Темпът на работа обаче в този лот е много добър, изпълнението от март досега е колкото през цялата 2014 г. Затова очакваме, че в края на годината ще бъдат поставени 50% от осигурителните системи. До края на годината безвъзмездната помощ по този проект ще бъде изпълнена 100%. Сега числото е 92%. Съфинансирането от НКЖИ е 12.7%.
Вторият проект, Димитровград - граница с Гърция (част от Пловдив - Свиленград), е със среден темп 81-84%. Трябва да отбележа, че изпълнението на договора за системите е пряко свързано и следва финализирането на СМР по обособените фази за железопътните участъци. За този проект усвояването на безвъзмездната помощ ще е над 90%
Третият проект е Септември - Пловдив. В началото на годината изпълнението му беше под 20%, а сега има позиции, при които то е 80%. Ако се спазят темповете на този проект, смятаме, че до края на годината ще бъдат усвоени 75% от безвъзмездната помощ.
От проекта за обновяване на жп гара Бургас изпълнението е 41%, но срокът на договора изтича през март 2016 г. Убедена съм, че ще усвоим 100% от безвъзмездната помощ до края на 2015 г. Не бива да забравяме, че този проект е доста по лесен от ремонта на Централна гара София.
Проектът за рехабилитация на гаровия комплекс на Централна жп гара София е труден. Изпълнението му е 66%, при работата си строителите откриват много непредвидени допълнителни "язви" в конструкцията и общото състояние на сградата. Затова вървим към удължаване на срока за строителство, обектът ще бъде завършен по-скоро през февруари 2016 г. В рамките на проекта се изгражда многофункционална зала, която е собственост на НКЖИ. Засега тя ще е място за социални мероприятия, но най-вероятно ще бъде отдавана под наем.
Допълнително сключените договори ще оскъпят ли проектите, за които се отнасят?
Трябва да признаем, че в процеса на изпълнение на проектите действително се наложи да бъдат възложени договори за допълнителни и непредвидени дейности. Те обхващат работи, необходимостта за изпълнението на които възникна на по-късен етап, и към момента на възлагане на основното строителство тази необходимост не можеше да бъде предвидена. Договорите за допълнително строителство се възлагат по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
За някои от проектите допълнително възложените дейности вече са в процес на изпълнение, а за други процедурата по възлагането им е на финален етап. Например за Фаза 4.2 на Пловдив - Свиленград и за Позиция 2 на Пловдив - Бургас допълнително възложените СМР се изпълняват, а за Фаза 4.1 на Пловдив - Свиленград и за Позиция 3 на Пловдив - Бургас възлагането им е към своя финал. Възможно е и за някои други проекти да се приложи аналогичен подход за допълнително възлагане на строителство. Тъй като обхватът на тези допълнителни и непредвидени дейности излиза извън рамките на първоначално сключените договори и съответните им бюджети, необходимите за финансирането ресурси също се явяват допълнителни. В този смисъл наистина се получава увеличаване на общата стойност на проектите с размера на допълнително сключените договори. Искам да обърна внимание върху факта, че стойностите на допълнително възложените строителни работи в условията на чл. 90 от ЗОП са относително ниски в сравнение с бюджетите на основните договори.
Интервюто взе
Милена ВАСИЛЕВА