Само обходите в Северна България се финансират чрез ОП "Транспорт"

През 2009 г.за средства от ОП "Транспорт" кандидатстваха околовръстни шосета, принадлежащи към по-големи проекти. Това са обходите на Враца и Монтана, които са част от трасето София – Видин, и байпасът на Габрово, който пък е свързан с тунела под Шипка.
Обходът на Враца остана двулентов
Обходът на Враца като част от трасето София – Видин при всички случаи би бил по-функционален като четирилентов. Но сега той е двулентово трасе - такова е било решението на тогавашния експертен съвет. Според Лазар Лазаров, председател на АПИ, ще се търси алтернатива за удвояването му.
Проект "Обходен път на гр. Враца" – Път I-1 (Е79) от км 0+000 до км 6+816,60 е част от общоевропейски транспортен коридор №ІV Дрезден/Нюрнберг – Прага – Виена – Братислава – Будапеща – Арад – Букурещ – Констанца/Крайова – София – Солун/Пловдив – Истанбул.
Обходният път на Враца е отсечка от участъка Видин – Ботевград на първокласен път І-1/Е-79/ Видин - София - ГКПП Кулата.
Трасето на новия път започва, като се отделя от път І-1 Монтана – Враца при км 0+000 (около км 141+300 от километража на път І-1) с пътен възел с подлез и завършва при км 6+816,6, като се включва в съществуващия обходен път.
Общата му дължина е 6.817 км, проектната скорост е 90 км в час.
По трасето има: 1 пътен възел тип "тромпет" с подлез, 2 четириклонни кръстовища, 1 кръгово кръстовище, 1 жп прелез с автоматична бариера, 17 водостока.
Строител: Дружество по ЗЗД "Обход Враца" с водещ партньор - "Трейс Груп Холд" АД – гр. София, и партньор Пи Ес Ай АД - гр. Стара Загора.
Стойност на договора за строителство: 14 600 989.45 лв. с ДДС
Дата на издаване на разрешение за строеж: 24 април 2013 г.
Срок за изпълнение: 360 календарни дни.
Строителен надзор: "Трафик холдинг" ЕООД за 1 125 600 лв. с ДДС.
Околовръстното на Габрово - строи се къс тунел и виадукти
Големи са шансовете обходът на Габрово да бъде завършен до края на годината, смятат от АПИ. От управляващия орган са настроени по-скептично.
Очаква се изграждането на 500-метровия тунел. Строят се виадуктите. Забавянето на решението по ОВОС забави и строителството на обхода с почти две години. Това са все обекти от етап 3 (от общо 5) на проекта, който е по изцяло ново трасе. Отсечката е близо 5 километра - от км 10+940.74 до км 16+010. Третият участък започва от кв. "Чехлевци" и достига до кв. "Дядо Дянко" на Габрово. В тази част има два пътни възела – п.в. "Чехлевци" и п.в. "Дядо Дянко", четири мостови съоръжения – при км 11+800, с дължина 647 м, при км 14+660 (130 м), км 15+450 (198 м) и над река Паничарка (21 м), както и тунел от 540 м при км 12+400.
Наскоро завърши строителството на втория етап от обходния път на Габрово, в който се включват 3.2 км - от км 7+670 до км 10+940,74. Изградени са липсващите пътни връзки по направленията кв. "Чехлeвци" – Габрово и Севлиево – Велико Търново, с което пътен възел "Поповци" става "пълна детелина".
Вторият етап включва рехабилитация и реконструкция на съществуващия третокласен път. Трасето минава западно от кв. "Войново" и завършва при кв. "Чехлевци". Участъкът започва от пътен възел "Поповци" – връзката с път ІІ-44 Севлиево – Габрово и е до кв. "Чехлевци".
Проектът "Път III-5004 "Обход на гр. Габрово" от км 0+000 до км 31+000, участък от км 0+000 до км 20+124.5 и етапна връзка от км 0+000 до км 3+130" се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП "Транспорт" 2007 - 2013 г. Той включва строителството на участък от 23.25 км, етапна връзка на обхода със съществуващия път І-5 (3.1 км) и изработването на разширен идеен проект за тунел под връх Шипка.
Обходният път на гр. Габрово е част от Трансевропейски транспортен коридор ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението в посока север – юг. Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът, са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа).
Изпълнител на обходния път на Габрово е консорциум ПСВТ, в който са "Хидрострой" АД, "Пътни строежи – Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой – Т" ЕАД. Договорът за строителство е за 92 940 000 лв. с ДДС.
Строителният надзор осъществява ДЗЗД "Обединени консултанти" с партньори "Трансконсулт БГ" ООД, "Рубикон Инженеринг" ООД и "Трафик Холдинг" ЕООД за 1 096 032 лв. с ДДС.
Авторският надзор е на "Пътпроект" ЕООД. Техният договор е за 116 640 лв.
Байпасът на Монтана - пред завършване през октомври
Предстои завършването на обходния път на Монтана. Почти готови са големите съоръжения (97%). Проектът "Път I-1 (Е79) Обходен път на гр. Монтана от км 102+060 до км 114+512,20" се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП "Транспорт" 2007-2013 г. Общата дължина на участъка е 12.452 км. При последната проверка е установено, че на обекта работят над 120 души, 51 строителни машини и 65 товарни автомобила. Ежедневно се полагат по 1000 тона асфалт, подчерта изпълнителният директор на "Трейс Груп Холд" инж. Боян Делчев.
Трасето на обходния път на гр. Монтана започва от километър 102+060 в землището на с. Долна Вереница, където се отделя от съществуващия път I-1 (Е79), обхожда гр. Монтана от северната му страна, пресича пътя за гр. Арчар (път III-112), преминава през съществуващия пътен възел за гр. Лом, преминава над р. Огоста и достига до км 114+512.20, където отново се включва в съществуващия път І-1 (Е 79) за Враца.
Обходът е с параметрите на скоростен път – с по две ленти на движение в двете посоки. На обекта има 4 пътни възела, 11 големи съоръжения – мост над река Огоста, 7 подлеза, 2 надлеза, и надлез над жп линията Бойчиновци – Монтана - Берковица, каза инж. Иван Досев - началник на отдел в АПИ.
Обходният път на Монтана е по маршрута на Общоевропейски транспортен коридор №ІV и е отсечка от участъка Видин – Ботевград. По път Е79 се осъществяват транспортните връзки между три европейски държави – Румъния, България и Гърция. С пускането на втория мост над р. Дунав при Видин - Калафат се увеличи транзитният трафик в Северозападна България, като направлението се използва все по-интензивно като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия..
Строител е обединение "Обход Монтана", в което участват: "Трейс Груп Холд" АД, гр. София, и Пи Ес Ай АД, гр. Стара Загора. Стойността на договора е 46 572 618,11 лв. с ДДС.
Строителният надзор осъществява обединение "ЕН АР – ИНФРАМ - 2", в което са: "ЕН АР Консулт" ЕООД - Хасково, и "ИНФРАМ" АД - Прага. Техният договор е за 1 512 000 лв. с ДДС.