Софийският околовръстен път – политика, икономика и строителство

Зоните около Софийския околовръстен път, а и самото негово трасе се превърнаха в арена на задкулисни, открити и съвсем не мирни действия през последните десетилетия. Първо започна голямото купуване на терени и тяхното застрояване. ДНСК правеше опити да събаря незаконни постройки на територията, жертва на които стана и някогашният началник на ДНСК Светлана Гебрева.
По-късно се стигна до строителството на магистралния обход и тогава започна голямото отчуждаване. Понякога дори не ставаше ясно кой е взел повече пари – собственикът на земята или строителят.
Сега част от софийското околовръстно е построено - завършена е голяма част от Южната дъга.
Като лот 31 от ОПРР беше рехабилитиран и реконструиран път II-18 Софийски околовръстен път – Южна дъга от км 41+137.87 до км 44+720 и пътна връзка №2 на пътен възел "Младост" в участъка от СОП до началото на съществуващия надлез. Стойността на проекта е 29 234 104 лв., дължината на трасето е 3.582 км. Той беше завършен през октомври 2012 г. от ДЗЗД Консорциум "Главболгарстрой - Южна дъга" със строителен надзор "Рутекс" (358 326 лв.). Впоследствие беше сключен допълнителен строителен договор за 3 602 199 лв., с което общата стойност на обекта стана около 34 млн. лева.
Първата част от Южната дъга от Симеоново до Драгалевци, която беше построена преди лот 31, погълна около 89 млн. лева. Тя също беше изградена от обединение на ГБС.
През 2009 г. се появи един нов проект – за магистрала София – Калотина. Тя беше разделена на няколко лота, три от които попадат на околовръстното на София – двете части на Западната дъга и Северната скоростна тангента.
Западна дъга на СОП, участък 1 – предстоящо завършване през октомври
Изграждането на Западната дъга, участък 1, започна през септември 2012 г., когато беше издадено строителното разрешение. Тя заедно с участък 2 представлява лот 1 от АМ "Калотина - София", която през 2009 г. беше предложена за финансиране по ОП "Транспорт" 2007 - 2013. Участък 1 се простира от км 59+400 до км 61+629 и от км 0+000 до км 0+780.
Общата й дължина есамо 3.009 км, но пък има много съоръжения:
- Пътен възел "Царица Йоанна" с естакада над бул. "Царица Йоанна"
- Пътен възел при бул. "Сливница"
- Мост над р. Какач по направление Калотина
- Мост над р. Какач при км 0+745.
Това прави трасето атрактивно и въздействащо върху територията.
Западната дъга на СОП се явява естествено продължение на АМ "Люлин". Трасето ще осъществява връзка от и към Сърбия, като ще осигурява безконфликтно разпределение на локалния и транзитния трафик. Технически параметри на обекта:
В хода на изпълнение на трасето се появиха особености от различен характер. Отчуждителните процедури са едно от тях. Второто са археологическите находки, а третото е изграждането на пътен надлез "Филиповско шосе". Пътната агенция имаше намерение да направи пешеходна пасарелка между зоните на "Люлин" и кв. "Филиповци", но Столичната община, която изработи проекта за пътния надлез, настоя за този тип достъп.
По тези причини Западната дъга все още не е завършена.
Строител е Дружество по ЗЗД "Трейс СОП" за 47 820 000.00 лв. с ДДС.
Строителен надзор: Дружество "Сдружение Пътконсулт 2000 - Три Ес" за 1 171 800 лв. с ДДС.
Авторски надзор: ЕТ "Людмил Коларов – Канел" за 96 000 лв. с ДДС.
"Филиповско шосе" става част от проекта за Западната дъга
Проектът за пътна връзка при "Филиповско шосе" е на Столичната община и ще свърже кварталите "Филиповци" и "Люлин". С него Агенция "Пътна инфраструктура" ще кандидатства за финансиране по ОП "Транспорт" 2007 - 2013 г. като част от проекта за Западната дъга, участък 2. Стойността му е 4.250 млн. лв. Напълно възможно е тази връзка да бъде изпълнена до края на 2015 г., твърди председателят на УС на АПИ Лазар Лазаров.
За трасето беше обявен търг за пътен надлез на ул. "Филиповско шосе" над Софийски околовръстен път при км 59+500 в участъка на ул. "Добринова скала" до ул. "Трети март".
Явиха се две компании:
- "ИСА 2000" ЕООД
- "Трейс Груп Холд" АД.
Строителството ще започне при приключване на локалните платна на Западната дъга.
Западна дъга на СОП, участък 2 - в дилема кой програмен период да "избере"
Проектът за Западната дъга, участък 2 от път ІІ-18 Софийски околовръстен път – от км 0+780 до км 6+309 е с обща дължина на отсечката 5.5 км. Индикативната стойност на поръчката е 92 720 268 лв. без ДДС.
Проектът все още не е префазиран, т.е. не е преместен от този програмен период в следващия, въпреки че желание за това има още от времето на министъра на транспорта Данаил Папазов. Ще вземем решение, след като завършат процедурите по обжалване, каза инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ.
АПИ отвори ценовите оферти и прекрати процедурата с мотива, че офертите не отговарят на зададените условия. Последва обжалване от кандидата с най-добри показатели. Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконосъобразно решението на председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" за прекратяване на търга за "Определяне на изпълнител за строителство на обект: Път II-18 Софийски околовръстен път - Западна дъга в участък от км 0+780 до км 6+309" и върна преписката на възложителя, за да продължи той процедурата от етапа на разглеждане и оценка на цените.
Участниците в търга бяха 10, до отваряне на цени бяха допуснати три:
Ценовите оферти са следните:
- ДЗЗД "Витоша 2014", в което участват: "Инжстройинженеринг" ЕООД и "Автомагистрали Хемус" АД - 92 355 861.40 лв. без ДДС
- ДЗЗД "Европейски пътища", в което са: "Джи Пи Груп" ООД, "Автомагистрали Черно море" АД и "Пътстройинженеринг" АД - 84 999 888.88 лв. без ДДС
- ДЗЗД "Волуяк 2014", в което са: "ПСТ Груп" ЕАД и "Понсстройинженеринг" ЕАД - 88 311 584.37 лв. без ДДС.
Обжалва ДЗЗД "Европейски пътища".
Северната скоростна тангента след битката за отчуждаване на терени
Северната скоростна тангента също има история. Тя нерешително се местеше ту в ОП "Транспорт", ту в ОПРР. Последно остана в ОПРР под името лот 30, етап 8.
Съгласно графиците към момента и срока на ОП "Регионално развитие" целта е до края на декември 2015 г. съществено да бъдат завършени основните работи по проекта за Северната скоростна тангента. По този начин за следващата година ще останат само довършителни работи, които ще са за сметка на бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура". Според правилата страната ни има право да завърши проекта до края на 2016 г., без да бъдат загубени пари по програмата, като доразплащането става за сметка на бюджета.
Основно предизвикателство за изграждането на Северната скоростна тангента са отчуждителните процедури. От 300 имота сега е останал само един неотчужден.
По трасето има бавещи проекта археологически разкопки.
В момента се работи по големите съоръжения по трасето на тангентата, които са ключови за строителството й – мостовете над реките Искър, Владайска и Перловска и естакадата в кв. "Илиянци".
Проектът се изпълнява от консорциум "ХПВС-ССТ, в който участват 5 дружества: "Хидрострой" АД, "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Водстрой 98" АД.
Северната скоростна тангента е от км 0+000 до км 16+540
Обща стойност на проекта: 220 104 260.95 лв.
Начало на проекта: 17.02.2015 г.
Срок за изпълнение: 15 месеца.
Строител: Консорциум "ХПВС-ССТ" за 179 999 999 лв.
Строителен надзор: ДЗЗД "СЖС Технос - СЖС България" за 882 000 лв.
Нови 6 км от Южната дъга на Околовръстното са процедура по регулация
Предстои разглеждане на експертен съвет на нови 6 км от Софийския околовръстен път - Южна дъга от "Цариградско" до п.в. "Младост". Проектът фигурираше в "Транзитни пътища VІ", но сега е кандидат за "Европейски транспортни коридори". Отговорността за проекта и подробните устройствени планове е на Столичната община. Търговете за изграждане са работа на Агенция "Пътна инфраструктура" според споразумение между СО и АПИ за развитието на Софийския околовръстен път.
В средата на юли направление "Архитектура и градоустройство" на Столичната община разпрати съобщения до гражданите от райони "Витоша", "Младост", "Панчарево" и "Искър" за инвестиционното намерение. Процедурите по линейната регулация продължават. Целта им е да се осигури отчуждаването на териториите.
"Софпроект - ОГП" разработи идеен проект за Софийски околовръстен път в частта бул. "Цариградско шосе" - ул. "Крайречна" - п.в. "Младост 4", или от км 35+180 до км 41+100 от път ІІ-18. Трасето е с дължина почти 5920 м. Идейният проект е предаден, предстои обсъждане на експертен съвет. Проектите за техническата инфраструктура са на ОП "София проект".