Жп възел София – най-големият български транспортен център

В края на август ДП "Национална компания "Железопътна инфраструктура" представи "Развитието на жп възел София", който е част от проект "Инструмент за подготовка на железопътни проекти по Трансевропейската транспортна мрежа". Експертите подчертаха значимостта на проекта, възможностите за реализация, осведомиха за етапа на проектиране и началото на строителните дейности.
Железопътен възел София се намира на коридор "Ориент/ИзточносСредиземноморски" от основната ТЕN-Т мрежа, което го прави най-големият железопътен транспортен център в страната. Дейностите по жп възел София включват изготвяне на технически проекти и подробни устройствени планове (ПУП) за модернизация и рехабилитация на отделни участъци от жп възел София, реконструкция на съществуващите и строителство на нови гарови здания, спирки и сгради, попадащи в неговия обхват.
Индикативната стойност за техническо проектиране на обекта е 13 368 706 лева без ДДС.
Индикативна инвестиционна стойност на обекта е 682 287 041 лева без ДДС.
Очаква се строителните дейности да стартират в края на 2016 г.
Железопътен възел София обхваща участъците между гарите Волуяк - Казичене, Казичене - Столник, Захарна фабрика - София - Курило и гара Биримирци.
По проект "Инструмент за подготовка на железопътни проекти по Трансевропейската транспортна мрежа" се извършва изработване на технически проекти и ПУП за следните следните гари и жп участъците между тях: Волуяк, Централна жп гара София, Подуяне, Подуяне разпределителна, Искър, Казичене, Столник, София-север, Илиянци, Биримирци и междугарието Казичене – Елин Пелин.
Единствената част от жп възел София, която попада в проекта за модернизиране на жп линията София - Елин Пелин, е едноименният участък, за който също се изработва технически проект и подробен устройствен план. По същество в рамките на проекта за развитие на жп възел София в участъка от гара Волуяк до гара Елин Пелин ще се проектира още един, трети, жп коловоз, който ще бъде специализиран за извършване на товарни превози. Към проекта София - Волуяк ще бъде оптимизирано и реконструирано стрелковото развитие в Централна жп гара София. Особеност на този проект е препоръката на Национален институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) за запазването на съществуващото приемно здание на гара Волуяк, което ще доведе до затруднения в процеса на проектиране на новото коловозно развитие в гарата.
Преди месец и половина след директно кандидатстване Европейската комисия одобри финансирането на реализацията на няколко нови проекта по Механизма за свързване на Европа (МСЕ). Сред тях е проектът за модернизацията на железопътната отсечка София – Волуяк, която е част от железопътен възел София. За изграждането на железопътната отсечка са отпуснати 76 336 880 евро, което е 73% от прогнозната стойност на обекта.
Проект "Инструмент за подготовка на железопътни проекти по Трансевропейската транспортна мрежа" се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие чрез оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 г.