Министър Лиляна Павлова: Довършването на АМ "Хемус" е приоритет. Отказахме се от огромните тунели по лот 3 на АМ"Струма" - завършваме цялата магистрала до 2023 г.

Довършването на АМ "Хемус" е приоритет на правителството.
Това заяви в телевизионно предаване министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя подчерта, че са построени 170 км от аутобана между София и Варна, като за дострояване остават 250 км с индикативна стойност около 1.9 млрд.лв. с ДДС. "Поне част от нея ще се финансира от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура", напомни регионалният министър.
Министър Павлова припомни, че в момента се провежда тръжна процедура и до няколко месеца ще бъде избран изпълнител за строителството на двата участъка от 60 км между Ябланица и кръстовището за Ловеч (участък 1 и 2 в етап І от изграждането на АМ"Хемус"). Строителството може да започне още догодина, като продължи две години, ако няма обжалване на процедурите и проблеми с отчуждаването на земите. Министърът обясни, че строителството ще е сложно, защото в протежение на 60 км ще има четири тунела с различна дължина и пътни възли с различна сложност.
Министър Павлова коментира още, че пътен възел "Белокопитово" отговаря на всички проектантски норми и грешка няма.Това тя каза по повод възникнала медийна дискусия около откриването на големия възел тип "диамант".
"Имаме прекрасно съоръжение, каквото се прави за пръв път в България и може би това, че е по-различно, предизвика притеснение у гражданите, които все още не са пътували по него", обясни министърът. Тя бе категорична, че дори най-големите критици на пътния възел са променили мнението си за него, когато са преминали през него.
"Проблем няма. Пътният възел функционира изключително добре, а най-важното е, че създава условия за безконфликтно и безаварийно преминаване", каза още министър Павлова.
Министърът напомни, че пътния възел е проектиран през 1984 г., а отчужденията на земите са извършени в периода между 1996 и 1998 г., с което опроверга спекулациите с отчуждение на терените.
Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров заяви в същото телевизионно предаване, че пътният възел "Белокопитово" на автомагистрала "Хемус" е проектиран с идеята в него в бъдеще да се включва трафикът от две магистрали. При проектирането му инженерите са разглеждали проекта в перспектива, тъй като в следващите години след цялостното завършване на АМ "Хемус" от Ябланица до Белокопитово и изграждането на автомагистралата Русе - Варна в пътния възел ще се пресича движението от двете направления. В момента чрез него се осъществява връзката с път I-2 Русе - Варна и път I-4 Коритна - Белокопитово.
При проектирането на съоръжението са спазени всички технически норми, подчерта инж. Лазаров и обясни, че техническото решение тип "диамант", какъвто е п. в. "Белокопитово", е напълно функционалнен пътен възел, който има всички връзки от всички посоки за всички посоки, и е по-добър вариант от пътния възел "детелина", защото при него не се намалява скоростта на движение от Русе за Варна и от София за Варна. Друго предимство на възела е, че завоят наляво за включване в движението е сведен до 180 градуса, докато при "детелините" има 270-градусов завой.
Министър Лиляна Павлова информира, че активно се работи и по АМ "Струма". След пускането на отсечката Сандански - Кулата, до края на месец октомври ще е готов и лот 2 от аутобана между Дупница и Благоевград.
За строителство остава лот 3, който преминава през Кресненското дефиле.
"Отказахме се от строителството на двата огромни тунела, защото не са подходящи и това сочат всички проучвания. В момента търсим най-доброто проектантско решение за преминаване, което включва серия от по-малки тунели, полутунели, виадукти, сложни съоръжения.
До 2017 г. ще имаме избран изпълнител за строителство в Кресненското дефиле", обясни министър Павлова. За участъците преди и след Кресненското дефиле – между Благоевград и Крупник и между Кресна и Сандански в момента има избрани изпълнители и до края на месец август ще се подпишат договорите за строителство.
"До 2023 г. магистралата трябва да е готова, защото това е крайният срок за европейско финансиране. Ако нямаме проблеми с отчужденията и проектирането е напълно възможно в следващите 5 години да имаме изцяло завършена магистрала София - Кулата", изрази увереност министър Павлова.
Министър Лиляна Павлова още веднъж увери, че няма да има Тол -такси за леки автомобили.
"Това, което предвиждаме, е Тол -такси да заплащат превозните средства над 3.5 тона за изминато разстояние, а леките коли ще продължат да заплащат, но електронна винетка", заяви министър Павлова. По думите й в момента се правят анализи за цената на винетните такси от страна на Световната банка, чиято стратегия показва, че значително трябва да се увеличат инвестициите в пътища, което респективно върви в бъдеще с повишение на пътните такси.
"Пет години цената не е пипана. С приходите, които генерираме, едва покриваме разходите за текущ ремонт и зимно поддържане. Увеличаване на приходите значи по-голяма възможност за рефинансиране на средствата в изграждането и ремонта на пътища", коментира тя.
Министър Павлова коментира още и общинските пътища около плажовете - никой няма право да ги загражда, каза министър Павлова. Кметовете трябва да спазват законите.
"Пътят над "Алепу" е бивш републикански. Тъй като е изградено основно трасе, необходимостта от него като републикански е отпаднала. Ето защо е предоставен на общината, но това не значи, че тя може да го затваря", коментира Павлова.