Интермодалният терминал в Русе може да бъде изграден през 2017-2018
В Русе представиха избрания вариант, предстои подготовка на идеен проект, цялото проучване завършва в края на 2015 г.

Входно
На 24 юни представиха фаза 1 и фаза 2 на проекта за Интермодален терминал Русе. Възложител е Национална компания "Железопътна инфраструктура". Изпълнител е обединение "Дунав", съставено от "Евротранспроект" ООД и "Мигети" ЕООД. Стойност на техния договор е 3 898 900 лв. без ДДС. До този момент са изпълнени всички дейности по фаза 1. Извършени са предпроектни проучвания, на тяхна основа ДП НКЖИ утвърди площадка на интермодалния терминал на терена на гара Русе–изток разпределителна. Изпълнителят подготви варианти на генерален план на площадката на ИМТ и ще бъде избран най-ефективният вариант на разположение на елементите на интермодалния терминал. Всички институции - национални администрации, местни институции, експлоатационни дружества, са уведомени за инвестиционното предложение за изграждане на ИМТ Русе. Започната е процедурата за преценка на приложимите, свързани с оценка въздействието върху околната среда. Предстои подготвянето на идеен проект за избраната площадка в 3 варианта.
От общо 5 възможни площадки (А, В, С, D и Е) експертите избират вариант С. Той се намира на мястото на бившата Гара разпределителна на Русе, която някога е изградена, за да поеме международния трафик от Румъния. Тома Йоцов, ръководител на проекта, съуправител на "Евротранспроект" (част от обединение "Дунав"), казва, че най-големите предимства на варианта са достъпът до него. До вариант С има пътен и жп достъп от всички посоки - директна пътна и жп връзка с Варна, София, Дунав мост, Силистра, Източната индустриална зона на Русе. Друго предимство е здравината на земната основа - теренът е бил жп гара някога. Почти цялата територия е собственост на НКЖИ и почти няма да се налагат отчуждения. Теренът според предвижданията на ОУП на Русе е предназначен за транспортно-складови дейности. Площадката също така отстои на 3 км от р. Дунав и лесно може да поеме дела от товарите, който идва по вода - 10% от общите.
Терминалът е с дължина 992 м и широчина 128 м. Общата площ на пътните настилки е 80 093 кв.м, общата дължина на железния път е 7420 м, а общата площ, на която е разположен терминалът, е 12.4 ха.
Максималният капацитет на съоръжението е 115 200 TEU (twenty foot equivalent unit)- интермодални единици, а инвестиционната му стойност е 21 792 543 евро.
Според проучванията през 2020 г., когато се очаква терминалът да заработи, на седмица ще има по 7 чифта контейнерни влакове (1 контейнерен влак има 26 вагона), или всеки ден ще има по един влак в двете посоки от различни зони на Централна Европа, Турция, Западна Европа, Гърция, вътрешността на страната, Румъния и др.
На самия вход на интермодалния терминал има сканиращо устройство за влакове. Техните състави влизат в зоната, за да бъдат разтоварени или натоварени, маневрират и излизат от зоната. За камионите има отделна сканираща рамка и външен паркинг преди оградата на терминала. Сканиращите рамки събират информация за габаритите на превозното средство, товара, номера му, броя на вагоните, контейнерите, теглото му и т.н. След входния портал се намира административно обслужващата сграда, вътрешен паркинг за автомобили, митница, площадка за ремонт на механични средства, отделен автомобилен кантар, площадка за ремонт и почистване на контейнери, вътрешен паркинг за автомобилни влекачи и др.
Интермодалният терминал има 5 входни места: 2 за влизащи коли, 1 за излизащи, отляво и отдясно има по още една лента за аварийно влизане и излизане.
Проектната част ще бъда завършена до края на 2015 г. Строителството може да започне през 2017-2018 г. - ще бъде необходим и технически проект.
Милена ВАСИЛЕВА