Адаптираме интелигентните технологии и ноу-хау на UTI към нуждите на клиента
Адриан Флореа, вицепрезидент и главен изпълнителен директор на Systems Branch - UTI Group

Г-н Флореа, историята на UTI започва от 1990 г. В момента компанията работи в повече от 10 държави. Какви са вашите бъдещи инвестиционни планове, към какви проекти и региони са насочени?
- Международното развитие е една от стратегическите цели на UTI. През последните шест години компанията реализира редица проекти в чужбина и сме решили да консолидираме нашите позиции на регионалния пазар.
Реализираните в Румъния проекти са най-добрата препоръка и ние адаптираме нашата технология и ноу-хау към нуждите на клиента: проектите за интелигентни транспортни системи, реализирани в редица румънски градове като Букурещ, Яши, Крайова, Дева, Брашов, са мултиплицирани в полските Шчечин и Калич, решението за пренос на телефонен номера вече е изпълнено и в Албания, решенията за сигурност на електронната идентичност са осъществени и в Албания и Азербайджан. Друг успешен проект в Румъния - персонализирано решение за тахографска дигитална карта, беше изпълнено в Молдова, Узбекистан, Украйна, Сърбия, Финландия и Норвегия.
Ще продължим с фокус върху решенията, които са нашата сила: интелигентни транспортни системи, системи за сигурност, киберсигурност, инсталиране и контрактуване.
В момента компанията има местни офиси в шест държави и портфолио от разнообразни клиенти и проекти в различни държави.
В България вие участвахте в два от седем проекта за интегриран градски транспорт. Какво е специфичното на този проект, който комбинира управление на трафика, интегрирани билетни системи и информация за пътниците в реално време?
- Надяваме се, че успешно сме комбинирали стратегии за оптимизация на трафика, последните ИТ решения, онлайн решения за увеличаване на градската мобилност, комфорт и сигурност на пътниците. Онлайн средата е изключително важна за такива системи като обществения транспорт и решенията за управление на трафика. Всички данни трябва да бъдат обработени в реално време, иначе данните стават безполезни или се изгубват. Ние приехме това предизвикателство за обработка на данните в реално време и осигуряване на подходящото решение.
Интелигентните транспортни системи (трафик, публично управление, информация в реално време) имат директно въздействие върху хората. На практика системите, въведени от UTI, въздействат върху живота на стотици хиляди хора всеки ден. Това е голяма отговорност, която ние не се побояхме да поемем и успяхме да не разочароваме очакванията.
Решенията за управление на трафика, реализирани в много румънски градове, бяха репликирани в Шчечин. Къде още оперират вашите системи?
- Наскоро завършихме нашата втора система за управление на трафика в Калич. Проектът беше много успешен въпреки всички предизвикателства по време на изпълнението. Трябва да споменем голямото разнообразие от подсистеми, които ние интегрирахме в рамките на уникален графичен потребителски интерфейс - най-стриктните местни регулации, с които сме се сблъсквали, и да организираме различните участници в процеса в съответствие с различните изисквания.
Същите решения ли използвате в Бургас?
- Приложените в Бургас решения са същите, които успешно функционират в Румъния. Системата в Бургас не включва управление на трафика, но включва решения за обществения транспорт (билетни системи, видеонаблюдение на автобусите, пътнически информационни системи), както и наблюдение на обществени пространства с приоритет общественият транспорт.
Договорът ни в Бургас не включва подмяна на съществуващата светофарна инфраструктура или въвеждане на други системи за управление на трафика.
От друга страна, в Полша сме приложили системи за управление на трафика и широка гама от свързани решения (изчисляване на времето на пътуване с използване на променящи се знаци, камери за наблюдение, като информацията от всички системи е налична в модерен контролен център).
Решението за пренос на телефонен номер вече е приложено в Албания след успешното използване в Румъния, предстои решенията за сигурност на електронната идентичност също да бъдат приложени в Албания. Какви други компании се конкурират с вас на този пазар?
- По отношение на решението за пренос на номер ние имаме силна конкуренция както от местните Infosoft Systems и Intelligent Systems Albania, така и от международните компании, които работят на албанския пазар: S&T Austria, Asseco Poland, HP, Tekelec Germany.
Дигиталните персонализирани тахографски решения са развити за властите в Молдова, България, Узбекистан, Украйна и Сърбия. Какво е бъдещето на този тип технологии?
- Създали сме и сме внедрили система за издаване на дигитални тахографски карти в Румъния, България, Украйна, Молдова, Сърбия, Узбекистан, а в други държави като Норвегия или Финландия сме осигурили сертификационните услуги, изисквани от техните национални власти за издаване на дигитални тахографски карти.
Бихме искали да бъдем ангажирани с бъдещото развитие на тази технология. Например иновативна функция, която осигурява надеждни данни за адекватна GNSS базирана позиция, скорост и време, ще бъде интегрирана в следващото поколение дигитални тахографи и ще позволи създаването на много ITS приложения за този вид данни.
Дигиталната тахографска система комбинира последните технологии като смарт карти, модерна криптография (PKI инфраструктура, криптографски ключове и дигитални сертификати, кодиране, цифров подпис и др.), а ние осигуряваме наличното ноу-хау и експертиза в тази област с цел да помогнем за подобряване на тахографската система и тя да отговаря на последните постижения в ИТ сектора и криптографията, предвид че крайната цел на дигиталната тахография е да гарантира и да подобри сигурността по пътищата и нашата сигурност.
Вашите летищни решения са приложени в летище Варна в България. С кои други летища работите?
- UTI осигурява интегрирани решения за летищни терминали. Основните зони, които покриваме, са строителни операции, интегрирана сигурност - физическа и компютъризирана, осветление на летищната площадка, управление на паркирането, обслужване на багажа, приложение за интегрирано управление на летището.
Портфолиото на UTI включва най-важните летища в Румъния: Henri Coanda - Букурещ, Aurel Vlaicu - Букурещ, Traian Vuia - Тимишоара, летищата в Таргу Муреше, Яши, Сибиу, Клуш-Напока.
Работихте с Astaldi по линия 4 на метрото в Букурещ. Кажете ни какъв тип системи инсталирахте и какви са иновациите?
- За линия 4 на метрото сме технологични партньори на Astaldi и продължаваме традицията на много успешни проекти, успешно изпълнени в Румъния и Полша.
В рамките на този проект UTI инсталират цяла фиброоптична комуникационна мрежа, както и CCTV, синхронизирана часовникова система, радиокомуникационна система, система за пожародетекция и за паркиране. Успяхме да предложим модерна билетна система, която дава възможност на пътниците да влизат в метрото чрез своята карта Mifare (която се използва за наземната транспортна система).
Успяхме да осъществим синергия и да поддържаме добър баланс между технологиите, които вече са внедрени в метрото, и новите модерни технологии, които предложихме за линия 4.