Все повече се говори за комфортна и качествена среда на обитаване
В България посрещаме 350-годишния юбилей с изградени сериозни партньорства със строители, дистрибутори, проектанти и експерти

Г-н Пенев, честит празник на екипа на Сен-Гобен! Как отбелязахте юбилея?
- Сърдечно благодаря! Това наистина е сериозен юбилей и ние го отпразнувахме подобаващо. На 9 юни имахме официална галавечеря в Националния исторически музей, Бояна. Присъстваха официални лица, представители на строителния бизнес, наши дългогодишни партньори и архитекти. Наши специални гости бяха Н.пр. Ксавие Лапиер дьо Кабан, посланик на Република Франция в България, г-жа Меглена Кунева, вицепремиер на Република България, българският посланик в Париж Ангел Чолаков, както и членове на френско-българската търговска камара, българското правителство и представители на офиса на президента. От страна на Сен-Гобен присъстваха вицепрезидентът на Сен-Гобен и президент на сектор "Строителни материали" г-н Клод Имовен, г-н Франсоа-Ксавие Мозе – регионален изпълнителен директор на Сен-Гобен Констракшън Продъктс и генерален делегат на Сен-Гобен за България, Румъния и Полша, както и г-н Жан-Люк Гардаз – президент на Weber.
В програмата беше включено визуално представяне на 350-годишната история на Сен-Гобен, от създаването на малка манифактура за производство на стъкла за двореца във Версай по време на крал Луи XIV до прерастването в мултинационална компания и световен лидер в производството на строителни материали. Кулминацията на вечерта беше 3D спектакъл, прожектиран върху фасадата на музея, който бе допълнен с изпълнения на великата Валя Балканска и Теодосий Спасов.
Може ли накратко да ни представите развитието на Сен-Гобен в България? Как е структуриран бизнесът с отделните направления и придобивания през годините и в момента?
- Част от направленията на Сен-Гобен имаха своето присъствие в България преди повече от 20 години. Rigips откри своето представителство през 1995 г. след това през 2001 Isover и Weber също стъпиха на българския пазар. През 2003 беше създадено първото търговско дружество, а през 2009 трите действащи дивизии се обединиха в едно дружество Сен-Гобен Констракшън Продъктс България. Към нас също е лидерът в системите за акустика Ecophon, както и представителства на Saint-Gobain Glass, специалните гипсове Formula. Отскоро имаме представител на тръбите PAM и Saint-Gobain Abrasives. В най-общи линии – имаме всичко необходимо за качествено изпълнение на една сграда. От фасадата, през изолационните материали до интериора. Стремежът на Сен-Гобен е да разполага и предлага цялостно изпълнение за един устойчив хабитат.
Какви са основните ви бизнес показатели? Какви са направените инвестиции през годините? Какви са резултатите през последните кризисни години и в момента?
- Нашите финансови резултати са положителни. От 2013 г. имаме един плавен, но стабилен ръст в оборота и печалбата. За нас най-важното е да намерим своето място в тази изключително конкурентна среда, която беше сериозно повлияна от икономическата криза и спада в строителството. Фокусът на нашата дейност са нови и специални продукти, които осигуряват по-високо качество на живот, сигурност, комфорт и енергоефективност на сградите.
За последните 10 години у нас бяха направени инвестиции предимно в сектора сухи смеси и мазилки. В началото на 2009 г. Сен-Гобен България открива първия си завод на направление Weber в страната – за производство на сухи строителни смеси. Той се намира в гр. Костинброд, заема над 30 дка и е с капацитет над 100 000 тона. Две години по-късно е открит и втори завод за сухи строителни смеси с капацитет 50 000 тона в близост до гр. Варна. Към момента компанията е инвестирала в България над 20 млн. eвро.
Вие отговаряте за продуктите Rigips в България - как се утвърдиха те на пазара през годините?
- Началото беше трудно, защото трябваше да разчупим стандартното мислене по отношение на строителните материали за интериора – всичко ново се приемаше с доза недоверие. Постепенно това се промени – системите за сухо строителство на Rigips се утвърдиха като синоним за качество. Участвахме в изпълнението на множество референтни обекти в България – от малки офиси и хотели до големи търговски центрове и мултифункционални зали.
Изградихме и солидни партньорства с едни от най-добрите строителни компании и дистрибутори в страната. Заедно с Ecophon имаме контакти с утвърдени архитекти и проектанти и можем да предложим най-доброто решение за вътрешен комфорт в сградите.
Как навлизат иновациите в строителните продукти на компаниите от Сен-Гобен?
- Това, което прави положително впечатление, е, че в последните години, и особено след кризисните моменти, все повече се говори за комфорт – акустичен, термичен и други качествени показатели. Това означава, че се променят стандартите за мислене в търсене на по-различен начин на обитаване на затворените пространства. И именно в тази сфера е силата на Сен-Гобен, която е призната като една от 100-те иновативни компании в света. Групата непрекъснато инвестира в разработването на нови продукти и системи, като стремежът е внедряването им всяка година да достига около 25% от оборота на компаниите. Ще спомена един от новите продукти на Rigips, който е без аналог на строителния пазар – гипсови плоскости, които са произведени по технология Activ‘Air. Те пречистват въздуха в помещенията от формалдехид и по този начин способстват за един по-здравословен начин на живот. Другите сектори от групата също имат високотехнологични продукти. През 2005 г. Isover създава и патентова концепцията "Мултикомфортна къща" за постигане на максимална енергийна ефективност. Weber са участници в международен проект по въвеждане на "зелените" свързватели.
Какви са вашите прогнози за бизнеса със строителни продукти за 2015 г. и следващата и от кои фактори ще зависи пазарът?
- Нашите прогнози се основават на официалните статистически данни и прогнозни икономически показатели от утвърдени източници. В момента те показват, че основният фактор за развитие в България за следващите 2-3 години е инфраструктурното строителство. В сградното строителство обаче данните са противоречиви – от една страна, има леко подобрение в жилищното строителство и спад в нежилищното. Първото тримесечие на 2015 бележи ръст в започнатите сгради, обаче броят на разрешителните намалява... Това означава, че за следващата година ни очаква известна несигурност. Към всичко това трябва да добавим и фактора инвестиции. Все пак ние сме оптимисти и се надяваме повече усилия да бъдат насочени в обществени сгради като болнични и учебни заведения, където можем да развиваме нашия бизнес и да допринасяме за здравето и благосъстоянието на хората.
Какво влага световната компания в мотото "Светът няма граници", което бележи годишнината? Какво означава "устойчив бизнес" и "социална отговорност" в концепциите на компанията?
- Поглеждайки картата на света, на която са отбелязани всички точки, в които има присъствие на Сен-Гобен, човек наистина разбира, че светът няма граници. Поглеждайки дори около нас, отново можем да открием хиляди доказателства за това. Технологиите и системите, които днес влагаме в проектите си в цялата страна, са разработени и или произведени в повече от 150 R&D центрове по целия свят, включително и в България. Ние сме едно голямо семейство и за нас светът наистина няма граници.
Устойчивият бизнес е понятие, което преди всичко означава грижа за околната среда и здравето. А на практика това е процес на производство и употреба на материалите през целия им жизнен цикъл по начин, който да позволява на идните поколения да живеят и работят в същата ползотворна среда. Нашите гипсови продукти са напълно рециклируеми и екологично чисти.
Сен-Гобен е социално-отговорна компания и ние тук, в България, се стараем да бъдем достоен пример за това. Колегите от Weber имат различни програми в подкрепа на културно-историческото наследство. Isover организира международен конкурс за студенти по архитектура "Isover мултикомфортна къща", който се провежда вече 11 години. Дори първото международно издание се провежда за пръв път в нашата страна. Rigips с помощта на фондация I can too помогна за изграждането на дом за деца с аутизъм. Като част от социалната политика Сен-Гобен спонсорира и 2 детски футболни отбора в България, както и отбор по ски. Много и разнообразни са програмите, но това, което според мен е най-ценно в тях, е, че почти всички тези инициативи идват от служителите на компанията. Ние сме длъжни и ще продължаваме да развиваме тези проекти.
Какви са плановете на Сен-Гобен за бъдещото развитие в България?
- Всичко зависи от икономическото развитие на региона. Сен–Гобен е много голяма група и присъства в близо 70 страни. До момента в България има само два завода, и то в сектора на строителните материали. Групата обаче има и други сектори – дистрибуция, автомобилно стъкло и високотехнологични материали.
Тъй като не произвеждаме всичките си продукти тук, ние осъществяваме внос на различни материали от други страни в Европа. В бъдеще Сен-Гобен може да засили своето присъствие в България, но това зависи от конкретната ситуация на пазара.
Интервюто взе
Николай Тодоров