Наложителна е актуализация на нормите за проектиране на пътища
Работна среща на Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура" обсъди още и икономически ефективни предложения за проекти в транспортната инфраструктура

Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура" проведе работна среща миналата седмица. На нея бяха обсъдени две основни теми: "Икономически ефективни предложения за проекти в транспортната инфраструктура" и "Актуализация на нормите за проектиране на пътища съгласно съвременните тенденции за развитие на автомобилния парк в България - предложения и обсъждане". Форумът беше воден от председателя проф. д-р инж. Николай Михайлов, секретаря проф. д-р инж. Румен Миланов и члена на управителния съвет инж. Павел Диковски.
Присъстващите на срещата се обединиха около необходимостта от промяна на нормативите за проектиране на пътища и улици. От изказване на зам.-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков стана ясно, че тази седмица със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството се създава работна група, която:
Първо, да разглежда постъпили предложения за решаване на проблеми и въвеждане на добри практики, както и научно-приложни разработки в областта на транспортната инфраструктура и да предлага икономически и ефективни решения за изменение и допълнение на техническата нормативна уредба в областта с оглед подобряване на безопасността на пътната инфраструктура и нейните елементи. Тази задача има постоянен срок за изпълнение.
Второ, да разгледа и приеме сравнителен анализ на националните норми, нормативи и стандарти за планиране, проектиране и изпълнение на пътища и улици, и концепция за обхват и съдържание на задача: "Определяне на норми и нормативи за оразмеряване и изчисление на функционални, проектни и транспортни характеристики и експлоатационни показатели за планиране и проектиране на пътищата и улиците в урбанизираните територии". Срокът за изпълнение на тази задача е 10 септември 2015 г.
Следващата стъпка е приемане на забележки и отразяването им. Така в първата десетдневка на март 2016 г. готовият продукт следва да бъде приет и да се предложи решение за приемане и включване на определените национални норми и нормативи в проекти на наредби за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии и проектиране на пътната инфраструктура.
Самото разработване на проектонаредбите - наредби за изменение и допълнение на Наредба №1 от 2000 г. за проектиране на пътища и на Наредба №2 от 2004 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии, трябва да стане до 10 май 2016 г.
Актуализацията е наложителна
поради остарели вече нормативни изисквания и липсващи цели важни раздели, които се отнасят до:
- проектиране на пътни настилки
- проектиране на ограничителни пътни системи
- проектиране на пътни възли и кръгови кръстовища
- проектиране на зони за отдих
- проектиране на шумозащита
- проектиране на инженерно-технически съоръжения
- определяне на изисквания за основен ремонт, реконструкция и рехабилитация на съществуващи пътища и улици
- определяне на изисквания, свързани с предвижване на пешеходни и велосипедни трасета
- определяне на изисквания за зони с успокоено автомобилно движение
- обвързване на действащите нормативни изисквания за достъпна градска среда със специализираните наредби за проектиране и строителство на пътища и улици.
Проф. Иван Трифонов е на мнение, че актуализацията не бива да се бави. Правилниците за проектиране на съществуващата пътна и улична мрежа да се отделят от правилниците за проектиране на нови пътища и улици.
Инж. Илияна Захариева, член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", адмирира заинтересоваността от актуализирани норми за проектиране на пътищата, като застана зад предложението на проф. д-р инж. Иван Трифонов: нормите за проектиране на нови пътища и улици да се разделят от нормите за проектиране на рехабилитацията на съществуващите пътища и улици. Процесът за промяна на нормите няма да е бърз, но може да се започне с най-неотложното.
Валентин Зарев, председател на секция "Проектиране и строителен надзор" към КСБ:
"Всичко е остаряло, остаряло, остаряло. Ние говорим за 100-годишна вълна, но с новите дъждове тя дойде веднага. Трябва да се помисли и за откосите на насипи и изкопи, за съоръженията. Към наредбите 1 и 2 прибавям и Наредба 3, в нея линейни обекти не съществуват. Безопасността трябва задължително да бъде включена в нормите. Проектантите чакаме новите норми."
Арх. Петър Диков подкрепи промяната на нормите за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии.
Другата тема, която беше обсъдена на работната среща на Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура", е свързана с
икономически ефективни предложения за проекти в транспортната инфраструктура
Арх. Диков представи пред професионалната общност актуализирани варианти на транспортни коридори през страната, като постави акцент и върху български неизградени участъци от големи коридори. Такава е отсечката Калотина - София. До края на 2016 г. Сърбия ще има вече аутобан на българската граница. По въпроса арх. Диков получи подкрепата на инж. Валентин Зарев, който добави към важните проекти и южната дъга на Софийския околовръстен път, т.е. връзката между магистралите "Тракия" и "Хемус".
Алтернативен вариант на коридор 9 Русе - Маказа е Русе - София – Солун с разклонения към Атина и Игуменица, добави арх. Диков. Смисълът на Източнобалканския коридор е да свърже Румъния – България и Турция. В този смисъл трасето Русе – Варна – Бургас – Къркларели – Истанбул прави много важна отсечката Русе – Варна и дава нова визия на АМ "Черно море" като товарна тангента.
С коридор Лом – Солун арх. Диков постави акцент върху пристанище Лом и свързването му със Солун. Той предложи и развитие на железниците, обвърза ги с развитието на пристанищата и отново спомена жп връзката Одрин - Елхово - Ямбол. По жп темата той получи подкрепата на проф. д-р инж. Милчо Лепоев. Като жп инженер проф. Лепоев защити железниците, акцентира върху жп трасето София - Пловдив, спомена, че жп транспортът у нас е почти изчезващ вид.
Проф. д-р инж. Николай Михайлов постави въпроса за изграждане на 3 нови мостови съоръжения над река Дунав в пакет:
"Изграждането на нови мостови съоръжения над река Дунав и развитието на вътрешните връзки от опорните коридори към тях ще отворят допълнителни възможности както за международен транспорт на стоки и услуги, така и за развитието на туризма в България. В този смисъл считаме, че следва да се осъществи изграждането на три нови мостови съоръжения, съответно при Никопол – Турну Мъгуреле, Силистра – Кълъраш и Русе – Гюргево (втори мост, успореден на съществуващия). Пакетното реализиране на подобен проект от три нови съоръжения, а не всяко поотделно, би било икономически по-ефективно, тъй като ще намали крайната ценова стойност на проекта и ще позволи единно управление при последващата им експлоатация, което да осигури също така възможността за контролирано и равномерно разпределение на трафика. Бихме предложили възможността за реализирането им чрез публично-частно партньорство като източник на финансиране и възможност за насърчаване на частните инвестиции в строителството и постигане на по-добра стойност на вложените публични средства."
Проф. д-р инж. Румен Миланов говори за връзките между Северозападна България и Сърбия.
Проф. д-р Митко Димитров, зам.-председател на Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура", направи икономически анализ на коридорното развитие през България.
По темата икономически ефективни предложения за проекти в транспортната инфраструктура се изказаха и членовете на УС на АПИ Илияна Захариева и Дончо Атанасов. На част от форума присъства и председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров.
Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков добави:
"Необходимо е цялостно преориентиране на модела за реализиране на приходи от държавата в транспортния сектор. Затова постепенно ще преминем от винетна към ТОЛ система, която е по-справедлива по отношение на плащане за изминато разстояние. Тя ще осигури допълнителни средства за изграждането и модернизацията на приоритетните проекти, по които страната ни работи активно през последните пет години, и по подготовката на други важни обекти."
Милена ВАСИЛЕВА