ФЛАГ е доказан партньор на общините при изпълнението на инфраструктурни проекти
Г-жо Данкинова, какви са основните приоритети на фонд ФЛАГ през 2015 година?
- Приоритетите на ФЛАГ до края на 2015 г. са свързани с успешно приключване на значимите инфраструктурни проекти в сектор води и отпадъци на ОПОС, както и тези за градска среда по ОПРР. Финансовият ресурс, с който фонд ФЛАГ разполага към днешна дата, е 320 млн. лева, от които 94 млн. лева акционерен капитал и 226 млн. лева привлечен капитал. Целият наличен ресурс на фонда е ангажиран с приключване на програмния период 2007 - 2013 г.
За следващия програмен период се подготвяме за привличане на нов заемен ресурс от международни финансови институции. За целта проектът ФЛАГ кандидатства и бе избран да бъде представен на Петата глобална инфраструктурна среща в Базел (The 5th Global Infrastructure Basel Summit, 27-28.05.2015 г.). Форумът е посветен на насърчаване на частното финансиране в инвестиции за устойчива инфраструктура и ФЛАГ е първият български проект, който се представя на този форум.
Едновременно с товаобсъждаме възможността за пласиране на облигационна емисия, водим разговори с международните финансови институции. Важното е, че фондът има добра репутация, много добри финансови резултати, отлични партньорски отношения с кредиторите и може да разчита на финансиране за следващия програмен период.
Бихте ли споделили някои по-мащабни проекти, които предстои да се реализират с финансиране от ФЛАГ?
- Всички проекти, които финансираме и които се реализират с подкрепата на ФЛАГ, са значими и мащабни. Финансирани са 800 проекта за близо 3500 млн. лв. Ще спомена някои от най-мащабните, които са финансирани през последните месеци или са в процес на разглеждане, с уговорката, че не ги подреждам по значение, важност или качество на изпълнението.
· Изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Велико Търново.
Проектът предвижда изграждане на регионалната система за управление на отпадъците, която включва депо за неопасни отпадъци, инсталация за механично-биологично третиране,пречиствателна станция за отпадни води и други спомагателни съоръжения и обслужващи сгради.
· Зелена, достъпна и привлекателна градска среда в Ловеч.
Проектът предвижда благоустрояване и подобряване на физическата среда чрез рехабилитация на улична и автоалейна мрежа в с дължина 3 842 м., дейности по паркоустойство; подмяна и поставяне на ново градско обзавеждане, изграждане на велоалейна мрежа с обща дължина 1 498 м., изграждане на 5 бр. детски площадки, 2 бр. площадки за фитнес на открито, площадка за тенис на маса и игрище за бадминтон, рехабилитация на многофункционално спортно игрище.
·Изграждане на регионалната система за управление на отпадъците в регион Стара Загора.
Проектът предвижда изграждане на регионална система за управление на отпадъците в землището на село Ракитница, община Стара Загора. В рамките на проекта ще бъдат изградени и три претоварни станции за битови отпадъци за общините Казанлък, Павел баня и Мъглиж, за общините Гурково, Николаево и Твърдица и за община Гълъбово.
·Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води в гр. Първомай.
·Изграждане на районна пречиствателна станция за отпадни води – Силистра, доизграждане на канализационната мрежа и частична реконструкция на водопроводната мрежа на гр. Силистра.
·Интегрирана система за градски транспорт на град Русе.
·Интегриран воден цикъл за гр. Шумен.
Може да се обобщи, че през 2015 г. с подкрепата на ФЛАГ ще се финансират всички проекти за регионални системи за управление на отпадъците, проектите за интегрирани водни цикли, които предстои да се завършат, както и проектите по мярката "Зелена и достъпна градска среда" на ОПРР. Едновременно с това финансираме и значими, но не толкова мащабни като финансов ресурс проекти по програмите за Трансгранично сътрудничество, някои от които са доста интересни и иновативни. Като например проекта на община Балчик - "Черноморски велосипед – диверсифициране на туристическите услуги в трансграничния регион Констанца – Балчик чрез велосипеди – BSB", който предвижда изграждане на велосипедна мрежа, заедно с 30 велосипедни станции (24 на територията на град Констанца, Румъния, и 6 на територията на град Балчик, България), окабеляване и изграждане на интернет връзка между станциите и доставка на 100 бр. велосипеди за община Балчик. Всички станции ще бъдат разположени на туристически маршрути.
Общините разчитат много на заемно кредитиране от фонд ФЛАГ за осигуряване на собствено съфинансиране по европейски проекти. Предвиждате ли подобряване на заемните условията за следващия програмен период?
- ФЛАГ е доказан партньор на общините при изпълнението на инфраструктурни проекти, за което свидетелства и фактът, че 196 от общо 265 български общини са получили подкрепа от фонда. Освен гъвкавостта и съобразяване на кредитните продукти със спецификата на финансираните проекти и бюджетните възможности на общините съществено преимущество са и предоставените заемни условия. Комбинирането на публични ресурси и заемни средства от финансови институции (Европейска банка за възстановяване и развитие; Уникредит Булбанк; "Хипо Ное груп" - Австрия; СИБанк; Банка ДСК ) е в основата на благоприятните условия, които ФЛАГ предлага. Към момента съотношението е 1:2,3 и в случай на предоставяне на повече публични средства може да говорим за подобряване на заемните условия. Средствата от банковите институции са договорени при оптимални лихвени равнища.
- Вие сте изпълнителен директор и на Фонда за устойчиво градско развитие на София (ФУГРС). Кои са основните предизвикателства пред ФУГРС през тази година?
- Предизвикателствата пред фонда през 2015 г. са свързани основно с успешното изпълнение на договорените проекти - провеждане на процедури по ЗОП за публичните бенефициенти,успешно договаряне с изпълнители на дейностите, и съответно качествено завършване и въвеждане в експлоатация на обектите.
До края на януари 2015 г. подписахме 12 договора за проектно финансиране чрез предоставяне на заем на обща стойност 49.65 млн. лв. На практика договорихме целия наличен ресурс. Към момента са изпълнени успешно и разплатени на 100% пет от финансираните проекти. Останалите седем са в процес на изпълнение.
Фондът разполага с около 500 хил. лв. – средства от икономии след провеждане на процедурите за избор на изпълнители. Налице е списък с резервни проекти, които са в процес на разглеждане и оценка.
Как се развиват проектите, финансирани от ФУГРС, които вече се изпълняват?
- Завършените пет проекта функционират успешно и част от тях вече генерират приходи, с които започна изплащането на предоставените заеми. От проектите в процес на изпълнение три са в напреднал етап – проектът за възстановяване на пазар "Връбница", проектът за спортна база на открито на "Спортна София 2000" ЕАД, както и проектът за "Спортно-образователен комплекс Лозенец".
От останалите проекти този на Специализираната болница по онкология е с проведени успешно процедури за избор на изпълнители по всички дейности. Сключени са договори, вписани са всички обезпечения и от края на май стартира изпълнението на СМР.
Другите три проекта – Парк "Възраждане" на "Софийски имоти" ЕАД; "Пазар на цветята" на "Пазари Възраждане" ЕАД и "Лъчетерапевтичен комплекс" на "УМБАЛ Св. Ив. Рилски" ЕАД, са с все още неприключили процедури за избор на изпълнители. Нашите очаквания са до края на юни 2015 г. всички да имат успешно избрани изпълнители и съответно проектите да започнат реализация.
Какви са перспективите пред развитието на фонда през следващия програмен период на ЕС?
- ФУГРС е избран като фонд за градско развитие за София след проведена процедура от страна на Европейската инвестиционна банка и функционира в рамките на програмния период 2007 - 2013 г. Средствата, предвидени за финансови инструменти за градско развитие по оперативна програма "Региони в растеж" 2014 - 2020 г. надвишават 5-6 пъти заложеното в предходния период, което свидетелства както за нарастващата роля на финансовите инструменти в европейски контекст, така и за успешното прилагане на инструмента JESSICA в България.
Решението за структурирането на бъдещите финансови инструменти за градско развитие е от компетенциите на Управляващия орган на ОПРР. Разчитаме, че ще бъде оценено постигнатото от двата фонда за градско развитие до момента и ще бъде използван натрупаният опит. Пред ФУГРС е налице възможността за реинвестиране на средствата от вече предоставените заемии сме заявили готовност за това.
Интервюто взе Радостина ПОПОВА