През последните години агенцията по геодезията и кадастъра реализира значими ИТ проекти
Инж. Светослав Наков, директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър
Инж. Наков, в съобщението за вашето назначаване на МРРБ от януари т.г. се казва, че основна задача на новия изпълнителен директор ще бъде минимализирането на грешки в наличните данни и недопускането на нови при създаването на карти и регистри. Как ще се реализира тази цел?
- Службите по геодезия, картография и кадастър (СГКК) осъществяват контрол на качеството по създаване на КККР, включващ извършване на полски проверки по изпълнението на геодезическата мрежа с местно предназначение на работната геодезическа основа, като и проверка на точността и съдържанието на кадастралната карта, проверка на данните в кадастралния регистър на недвижимите имоти и на окончателно завършените материали и данни.
С предложения законопроект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР) се отстраняват някои терминологични несъответствия, както и непълноти и несъвършенства в нормативната уредба, констатирани в прилагането на ЗКИР след последното му изменение, като:
- Разграничаване на непълнотата или грешката в кадастралната карта, произтичащи от неточно отразяване на граници на недвижими имоти към момента на нейното създаване от явната фактическа грешка, пренесена от картите и плановете, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, изразяваща се в неточно отразени или липсващи топографски обекти с естествен или изкуствен произход – реки, дерета, пътища, техническа инфраструктура, които фактически намаляват територията на възстановените недвижими имоти
- Създаване на процедура за отстраняване на явна фактическа грешка, пренесена в кадастралната карта от картата на възстановената собственост и възможност за обезщетяване на засегнатите собственици
- Ясно разграничаване на контролните функции на Агенцията по геодезия, картография и кадастър и на териториалните й звена от дейностите, осъществявани от правоспособните лица
- Регламентиране на начина на използване и съхранение на хартиен носител на скиците и схемите от кадастралната карта и кадастралните регистри, издадени като електронен документ.
Какви са приоритетите на АГКК за 2015 година? Как ще се извърши обезпечаването на по-голяма част от територията на страната с кадастрална карта с по-добро качество?
- Приоритетите на АГКК за 2015 година са, както следва:
1. Усъвършенстване на законовата и подзаконовата нормативна уредба в областта на кадастъра
През 2015 г. очакваме да бъде приет от Народното събрание закон за изменение и допълнение на Закон за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР) и да бъдат разработени, съответно изменени и допълнени, нормативните актове към него. С разработването на нови или чрез изменение на действащите нормативни актове се цели привеждане на подзаконовата нормативна уредба в съответствие с последните изменения в ЗКИР, както и за:
- ускоряване на процеса по установяване на АГКК като единствен орган, предоставящ кадастрална информация за територията на цялата страна
- подобряване и улесняване на реда за поддържане в актуален вид на кадастралната карта и кадастралните регистри
- подобряване на административно-техническото обслужване, включително относно електронните услуги, предоставяни от АГКК
- нормативно уреждане на вида на услугите, реда и условията за предоставяне на кадастрални данни от АГКК
- прилагане на разходно ориентиран принцип при определяне на размера на таксите на предоставяните услуги
- стандартизиране на кадастралните данни съгласно изискванията на международните стандарти в областта на геоинформатиката, което е предпоставка за изпълнение на директивата на Европейския съюз INSPIRE и на Закона за достъп до пространствените данни.
2. Увеличаване покритието на страната с кадастрална карта и кадастрални регистри
През 2015 г. ще продължат дейностите по изработване и одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР) на осем района на гр. София - "Красно село", "Възраждане", "Подуяне", "Слатина", "Изгрев", "Лозенец", "Илинден" и "Триадица", землищата на 14 бр. общ. центрове и 46 др. населени места (включващи и нас. места в общини Шумен, Златарица, Ловеч и др.), землищата на 27 бр. населени места от обл. Варна и обл. Бургас, включени в зона Б по Закона за устройството на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК), както и финансираните от друг инвеститор, но процедирани от АГКК населени места в общини Белица, Полски Тръмбеш, Мирково, Костенец и Иваново.
През април 2015 г. АГКК възложи и пилотен обект за създаване на КККР на неурбанизираната територия на 5 землища (въз основа на картата на възстановената собственост).
3. Създаване на специализирани карти и регистри извън морските плажове, на останалите обекти по чл. 6, ал. 4 и 5 ЗУЧК, включително охранителни зони А и Б
През 2015 г. ще продължат дейностите по изработването на специализирани карти и регистри (СпКР) на обекти по чл. 6, ал. 4 и 5 от ЗУЧК (крайбрежни езера, острови, лагуни, лимани, влажни зони, брегоукрепителни и брегозащитни системи и съоръжения), включително и охранителни зони А и Б, попадащи в землищата на общини Несебър, Созопол, Приморско, Царево, Бургас, Поморие и Камено, и в землището на с. Дебелт, общ. Средец, област Бургас, както и в землищата на общини Аксаково, Варна, Белослав, Девня, Аврен, Долни чифлик и Бяла, област Варна, а за територията на област Добрич ще бъдат определени и границите на охранителни зони А и Б, с което ще бъдат изпълнени задължения на АГКК, възложени със ЗУЧК.
4. Преизмерване на Държавната нивелачна мрежа I клас
Процесът на преизмерване на Държавната нивелачна мрежа I клас е един непрекъснат процес, който не е преустановяван от нейното първо измерване през 1930 г. Досега са завършени три цикъла на преизмерване, на дневен ред е завършване на четвъртия цикъл.
5. Предоставяне на услуги на физически и юридически лица
Административно-техническото обслужване на гражданите, ведомствата, общините и дружествата е изключително важен приоритет за Агенцията по геодезия, картография и кадастър и за нейните териториални структури. Обслужването се извършва в 28 служби по геодезия, картография и кадастър. За улеснение на гражданите при обслужването са изградени и функционират 83 изнесени работни места в общинските центрове, където има създадена и одобрена кадастрална карта.
През 2015 г. се създава възможност всички услуги, предоставяни от АГКК, да бъдат реализирани в електронен вид, както и официалните документи (скици, схеми, удостоверения и други) да бъдат издавани от всяка служба по геодезия, картография и кадастър за цялата територия на страната, независимо от местоположението на обекта на кадастъра.
Ще продължи сътрудничеството с ведомствата при обмена на данни, при предоставяне на кадастрални материали и данни за създаване на специализирани карти по чл. 32 ЗКИР, при оказване на методическата помощ от страна на АГКК и т.н.
В изпълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост скиците на поземлени имоти, скиците на сгради и схемите на самостоятелни обекти, които са общинска собственост, се предоставят без събиране на държавна такса. Безвъзмездно се предоставят и скици и схеми на ведомства, за имотите държавна собственост, необходими за съставяне на актове за държавна собственост.
Какво означава фактът, че през 2016 г. над 90% от страната ще има кадастър?
- Изготвен е проект на закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР). Една от заложените в него цели е да се ускори процесът по създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри (КККР) за територията на страната, като се регламентира облекчена процедура за създаването й за неурбанизираните територии. Предвижда се преобразуване на картата на възстановената собственост в кадастрална карта от службите по геодезия, картография и кадастър, което ще осигури възможност в кратки срокове и минимален финансов ресурс да се постигне покриване на голям процент от територията на страната с кадастрална карта и кадастрални регистри.
Към настоящия момент 18.3% от територията на Република България са с одобрена КККР. След промените в ЗКИР ще се даде възможност с облекчена процедура да се достигнат 94% покритие на територията на страната. Обслужването на гражданите с кадастрална информация ще се съсредоточи в един административен орган, което ще доведе до унифициране в предоставянето на услуги с кадастрална информация и заплащането им и ще даде възможност за по-бързо и облекчено реализиране на големи инвестиционни проекти.
До одобряването на КККР за останалите урбанизирани територии, обслужването с кадастрална информация ще продължи да се осъществява от неголям брой общински администрации.
Какви са конкретните цели и етапи при въвеждането на електронни услуги, етапите и планираните средства?
- Наистина през последните няколко години в агенцията бяха реализирани редица изключително значими ИТ проекти, финансирани по оперативна програма "Административен капацитет". Проекти, които не само доведоха до по-ефективно електронно управление на огромния обем от данни и информация, с които АГКК работи, но и до подобряване на работните процеси и дейности, в това число тези по електронно административно обслужване. При реализацията на тези проекти натрупахме много опит, но, разбира се, продължаваме да се изправяме пред редица предизвикателства. Още повече поради това, че отговорностите на агенцията са големи, както и очакванията към нея.
За обезпечаване на държавните потребности и подобряване обслужването на потребителите с информация през 2014 г. АГКК успешно внедри Кадастралната административна информационна система - КАИС, предназначението на която е да предоставя възможност на всички клиенти на АГКК за подаване на заявления за предоставяне на административни услуги по електронен път, да извършват електронни справки и плащания, както и да получават официалните документи (скици, схеми, удостоверения и други) от всяка Служба по геодезия, картография и кадастър за цялата територия на страната, независимо от местоположението на обекта на кадастъра. В изпълнение на разпоредбата на чл. 55, ал. 5 ЗКИР (в сила от 13.06.2014 г.) през август 2014 г. АГКК разработи и внедри функционалност за предоставяне на отдалечен достъп до информационната система на кадастъра на нотариусите за получаване на скици на поземлени имоти и сгради, и схеми на самостоятелни обекти в сгради, за нуждите на нотариалното производство.
На какъв етап е внедряването на информационната система за специализираната карта на черноморското крайбрежие и с кои информационни системи е съвместена тя? Въвеждането й в каква степен ще улесни ползвателите - инвеститори и т.н.?
- Чрез изпълнението на проект "Надграждане на съществуващи информационни системи и развитие на е-услуги от АГКК за по-добро административно обслужване" на обща стойност 2 247 945 лева, с подкрепата на оперативна програма "Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд, приключил през март 2015 г., Агенцията по геодезия, картография и кадастър разработи информационна система за специализираните карти на черноморското крайбрежие.
Първо ще отбележа, настоящият проект надгражда всички положителни резултати, постигнати до момента в областта на представянето на висококачествени административни услуги за данните, администрирани от агенцията. Този проект бе изключително важен за нас, защото по него реализирахме първата по рода си информационна система за специализирани кадастрални данни. С внедряването на системата ние отговаряме и на редица регулаторни изисквания в тази област, като стремежът ни е да осигурим необходимата публичност и прозрачност на информацията. Специализираните карти и регистри съдържат данни както за границите и характеристиките на морските плажове и пясъчните дюни, така и за обектите, попадащи в имотите публична държавна и общинска собственост – брегозащитни и брегоукрепителни системи и съоръжения, преместваеми обекти, елементи на благоустрояването и техническата инфраструктура и други. Въз основа на информацията за морските плажове се определят границите на охранителните зони А и Б, които дефинират специалните режими за опазване на територията и акваторията. Основно предизвикателство при изпълнението на проекта бе огромният обем от разнообразни данни, които следваше да бъдат обработени, заредени и интегрирани в ГИС системата – става въпрос за над 500 типа обекти, които впоследствие бяха структурирани в отделни слоеве. Ключова роля бе използването на съвременните ГИС технологии.
Реализирането на проекта е от съществено значение за процесите по изработване на устройствени схеми, общи и подробни устройствени планове на територията на черноморското крайбрежие, опазване на естествения ландшафт и морския бряг, предоставяне на концесия на морските плажове и много други.
От няколко години работите по създаването на дигитален архив. Как се развива този процес като време, финанси, цели и очаквани резултати?
- Агенция по геодезия, картография и кадастър администрира специализирания технически архив Геокартфонд (ГКФ), който е част от националния архивен фонд. В Геокартфонд се съхраняват и предоставят копия от данните и материалите резултат от геодезическите и картографски дейности, възлагани от държавата, извършвани в страната от 20-те години на миналия век до наши дни. Наистина от няколко години работим по трансформирането на тези материали и данни в цифров вид.
През последните две и половина години по реализирания проект "Надграждане на съществуващи информационни системи и развитие на е-услуги от АГКК за по-добро административно обслужване", в рамките на Дейност 2 "Развитие на електронните административни услуги от Геокартфонд" бе цифровизирана голяма част от съхраняваните в Геокартфонд материали и данни. Тези данни ведно със съхраняваните в цифров вид данни бяха преструктурирани и класифицирани и се създаде Електронният архив на Геокартфонд (ЕАГ). Той съдържа данни и метаданни със съответни схеми, каталози и описания за над 83 000 броя триангулачни точки в КС 1970 г. и почти същия брой в КС 1950 г., както и за 16 500 точки от ГММП, определени чрез ГНСС технологии; данни и метаданни за над 10 700 броя нивелачни репери и за всички нивелачни линии; данни, метаданни и сканирани изображения на над 80 000 картни листове от ЕТК, в т.ч. издателски оригинали, картни листове от Баланси на земята 1956 г. и 1968 г.; данни, метаданни и сканирани изображения на над 21 000 листа от архивни кадастрални и регулационни планове на населени места и на земеделски земи. Това допринася за подобряване опазването на оригиналните архивни документи чрез намаляване на използването им за сметка на висококачествени дигитални заместители.
Разработена и внедрена е специализирана информационна система за управление (интегрирано събиране, натрупване, архивиране, обработка на данни) на електронния архив. Предстои да бъде внедрено и публично приложение на системата, с помощта на което чрез съвременни интерактивни начини за извеждане на пространствените и текстови данни в международно разпространени обменни формати да се осигури достъп на потребителите до архивната информация.
Считам, че сме създали необходимите предпоставки за повишаване бързината и качеството на административното обслужване от страна на АГКК при предоставяне на пространствени данни. Постигнали сме заложените досега цели, като сме напълно наясно, че процесът по попълване, актуализиране, поддръжка на електронния архив на Геокартфонд продължава.
По какви други проекти работите в момента и как ще надграждате реализираните до момента проекти?
- Към настоящия момент АГКК изпълнява поредния проект по договор с ОПАК, чрез който ще се осигури оперативна съвместимост и усъвършенстване на информационните системи за подобряване на административното обслужване и насочването му към потребителя; осигуряване на връзка между КАИС портал за електронни административни услуги на АГКК и единния портал за достъп до електронни административни услуги www.egov.bg и оптимизиране на предоставянето на административните услуги, свързани с кадастралната карта по електронен път.
Реализирането на проекта ще създаде надеждна работоспособност на централизираната информационна система при многократно нарастване на обема от данни в централната база данни и значително увеличаване на онлайн заявките към нея. Проектът ще позволи използването на основните предимства на open source (с отворен код) PostgreSQL по отношение на различни инфраструктурни решения, като резервна база данни, решение за отказоустойчивост и др.
За успешното реализиране на всеки ИТ проект преди всичко следва да бъде налице осигуряването на човешки капацитет за неговото изпълнение. Екип от експерти, който да има необходимите опит и ноу-хау, който да познава в дълбочина съответната материя и да участва във всеки етап от внедряване на ИТ системата в даденото ведомство.
Нашата дейност играе ключова роля за редица сфери и аспекти на икономическия живот у нас. В тази връзка ние следва непрекъснато да развиваме нови ИТ системи, които да отговарят на постоянно променящите се среда, нормативни изисквания и нарастващите нужди на нашите потребители. Трябва да поддържаме, развиваме, усъвършенстваме и интегрираме внедрените ИТ системи, да предоставяме нови електронни административни услуги и все по-качествено административно-техническо обслужване на граждани, ведомства, общини и други потребители. А за тази цел освен отделянето на значителен човешки ресурс с необходимия капацитет е необходимо и осигуряване на съответното финансиране. Това обаче не е лесна задача, тъй като повечето от проектите се реализират по оперативни програми на проектна основа. Така че предизвикателства пред нас има. Надяваме се, че ще успеем и в бъдеще да се справяме с тях, като реализираме все по-успешни ИТ проекти.
Интервюто взе
Николай Тодоров