Покритието на страната с кадастрални карти ще стане повече от 90% през 2016 г.
Предвижда се постепенно увеличаване на броя на предоставяните от АГКК електронни услуги

Последните промени в ЗКИР и резултатите от тяхното прилагане
Последните промени в Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР) са в сила вече почти една година. Изменението на ЗКИР беше обнародвано в бр. 49 на Държавен вестник от 13 юни 2014 г. Основните промени, които бяха направени, са в следните насоки:
Оптимизиране на процесите по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри и подобряване качеството на административното обслужване чрез:
- отпадане на акта за непълноти и грешки като част от процедурата по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР)
- ясно определяне на случаите, в които процедурата по изменение на КККР завършва с издаване на заповед, и в кои не
С това изменение се намали значително необходимото време за приключване на административните процедури за изменение на КККР, провеждани от службите по геодезия, картография и кадастър (СГКК).
- разширяване на съдържанието на кадастралната карта с данни за зоните на ограничения върху имотите и със самостоятелни обекти в съоръжения на техническата инфраструктура
- създаде се възможност чрез конкретно упълномощаване от изпълнителния директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) една СГКК да извършва административното обслужване вместо друга СГКК, в която има по-голям брой заявления за услуги и по-голям обем от работа
- предоставяне на отдалечен достъп до информационната система на кадастъра на нотариусите с цел получаване на скици и схеми, необходими им за провеждане на нотариалното производство. По този начин се спестяват време и средства на собственика за заявяване и получаване на скицата/схемата
- въвеждане на яснота относно случаите, в които СГКК издават удостоверения, необходими за въвеждане в експлоатация на сгради – обекти на кадастъра
- безвъзмездно предоставяне на кадастрални данни на всички ведомства и общини в случаите, в които същите са им необходими за изпълнение на законови правомощия. Това ще доведе до значителни финансови облекчения.
Подобряване качеството на кадастралната карта и кадастралните регистри чрез:
- безвъзмездно получаване от ГРАО на данни за име, адрес и ЕГН на физическите лица. Това значително улеснява попълването на данните в кадастралния регистър на недвижимите имоти (КРНИ), като и процеса на уведомяване на лицата – собственици на имоти, засегнати от процедурите по изменение на КККР
- създадено е задължение за правоспособните лица, които изработват кадастралната карта, да издават удостоверителни документи на собствениците, които им предоставят документи за собственост. По този начин се улеснява доказване изпълнението на задължението от страна на собствениците и това кой е отговорен за отстраняване на допуснати дефекти по приетата КККР.
Привеждане на българското законодателство относно правоспособността по кадастър с изискванията на европейските директиви в тази област
Отпаднаха дискриминационните изисквания относно българско гражданство за физическите лица и регистрация в българския Търговски регистър за геодезическите фирми. Така се създаде възможност граждани на държавите - членки от Европейския съюз, или юридически лица, регистрирани като търговци в такива държави, да придобият правоспособност по кадастър и да работят на територията на страната.
Ускоряване на процеса по създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри
За да бъде отговорено на нуждите на обществото от кадастрална информация, е необходимо да се ускори процесът по покритие на страната с кадастрална карта и кадастрални регистри. Това може да се постигне чрез изработване на КККР за неурбанизираната територия, ползвайки данните от картата на възстановената собственост (КВС). Предвижда се преобразуването на картата на възстановената собственост в кадастрална карта да се извърши от службите по геодезия, картография и кадастър, което ще осигури възможност в кратки срокове и с минимален финансов ресурс да се постигне покриване на голям процент от територията на страната с кадастрална карта и кадастрални регистри. Към края на 2014 г. кадастрална карта и кадастрални регистри, създадени по реда на ЗКИР, са налични за 18% от територията на страната, а след ускорено създаване на кадастрална карта за останалата неурбанизирана територия от страната КККР ще бъде налична за повече от 90% от територията на страната.
Преминаване към система, основаваща се на данни за имота
Една от предпоставките за преминаването от поименна към поимотна система на вписване е наличието на кадастрална карта, одобрена по реда на ЗКИР. Към момента покритието на страната с КККР е около 18%. С предстоящото през следващата година одобряване на КККР за 16 административни района в Столичната община, както и след приемане на промените в ЗКИР, които предвиждат преобразуване на картата на възстановената собственост (неурбанизираните територии) в КККР,покритието на страната с КККР ще стане повече от 90%.
Необходимото финансиране за изготвяне на кадастралните карти и регистри
Съгласно ЗКИР финансирането на дейностите по създаване, поддържане и съхраняване на кадастъра се осъществяват чрез трансфер от бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, с такси по ЗКИР, със средства на общините от собствени приходи, с други приходи, както и със средства по национални и регионални програми за развитие на техническата инфраструктура, по международни програми, проекти и споразумения. Към момента финансирането на дейностите по създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри се осъществява чрез средства от държавния бюджет.
Обслужването с кадастрална информация
Административното обслужване на гражданите с кадастрална информация от АГКК се извършва както в офисите на службите по геодезия, картография и кадастър, които се намират в градовете – административни центрове на областите, така и в 83 бр. изнесени работни места в общинските центрове.
Кадастралната информация, създавана, поддържана и съхранявана от АГКК, е достъпна за потребителите и по електронен път чрез информационен портал с електронни услуги от базата данни на кадастъра. АГКК е реализирала възможността за предоставяне на скици и схеми за недвижими имоти – обекти на кадастралната карта, на посочено от заявителя гише независимо от местонахождението на имота. Заявяването на услугите може да се извършва както на гише в СГКК, така и чрез информационния портал.
Във връзка с прилагане на чл. 55, ал. 5 от ЗКИР е създадена възможност за предоставяне на скици и схеми от кадастралната карта на нотариусите чрез отдалечен достъп до информационната система на кадастъра и имотния регистър. Съгласно цитираната по-горе разпоредба скиците и схемите имат силата на официален удостоверителен документ, издаден от Агенцията по геодезия, картография и кадастър.
Предоставените документи на нотариусите съкращават времето и намаляват разходите на гражданите при осъществяване на нотариалното производство.
Предвижда се постепенно увеличаване на броя на предоставяните от АГКК електронни услуги. Например с направените предложения в ЗИД ЗКИР се предвижда издадените от АГКК електронни скици и схеми, които са получени от административен орган, лице с публични функции или организация, предоставяща обществени услуги, да могат да разпечатват на хартия електронната скица/схема, да удостоверяват идентичността на съдържанието й и да я използват са извършваните от тях административни производство или процедури.
В по-натоварените СГКК административното обслужване може да се извършва без оглед на териториалния обхват на действие на службата, като обслужването се поеме например от някоя от съседните СГКК.