За първи път Форум за мобилност на EUROCITIES в София

На 14 и 15 април 2015 г. Столичната община е домакин на Форум за мобилност на мрежата от европейски градове EUROCITIES, в който участват представители на над 50 градове-членове на мрежата от над 30 европейски страни. Основна тема на събитието е "Финансирането на обществения транспорт и новите бизнес модели". Обменят се добри практики за устойчива градска мобилност и се установява партньорство в интерес на градовете пред европейските институции.
Проблемите на големите градове са общи. Добре е да се обсъждат и съвместно с другите столици да се решават, каза кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя припомни скорошен форум в Париж, според който замърсването на въздуха, паркирането, задръстванията и безопасността по пътищата са сред най-големите проблеми в европейските столици.
Кметът направи преглед на проектите за градска мобилност с акцент върху метрото и кръстовищата на две нива, като мерки за подобряване на средата и живота на хората в София. За тази година кметът съобщи като основни проекти:
- завършването на участъка от разширението на първи метродиаметър до Бизнес парк "София" и откриването му на 8 май, активното изграждане на удължаването на втори метродиаметър до "Парадайз Център", старта на строителството на третиметродиаметър;
- строителството на пробива "Токуда" от големия проект за кръстовища на две нива при Телевизионната кула и резширение на бул. "Черни връх" по същия проект
- изграждането на кръстовището на две нива при бул. "Гешов" и бул. "България" - труден за изпълнение и за организация на движението проект.
По-късно в представянето на транспортните поректи зам-кметът Любомир Христов добави и старта на ремонта на бул. "Цариградско шосе" - първо в частта до околовръстното, а след 30 май и при бул. "Алея Яворов", за обновяването на уличната зона около площад "Руски паметник" и други.
Генералният сектетар на мрежата на европейските градове EUROCITIES Анна Лиса Бони напомни, че на тези форуми се обменят опит не само между експерти, за по-доброто изпълнение на проектите, но и се обсъждат най-добрите подходи за общуване между местните власти и политиците в съответните държави, а и в Евросъюза.
Милан Обрадович, заместник-кмет на Малмьо и предстедател на форума за градска мобилност, постави проблема и от друга гледна точка - повече алергии и повече шумаво замърсяване в градовете; жертвите на шума са повече от тези при ПТП. затова са необходими повече пешеходни зони и улеснен достъп до важните инсткитуции в центровете на градовете.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова съобщи, че за периода 2007-2013 г. шестте големи града и София разполагаха с 400 млн. лв. за градски инфраструктурни проекти и интелигентни транспортни системи. през периода 2014-2020 средствата за градска среда и ингегриран градски транспорт са почти 500 млн. лева - от тях за транспорти проекти са отделени 280 млн. лв, а 250 млн. лв. са за зелените зони около тях. Министър Павлова отчете още сътрудничеството между трите оперативни програми - "Транспорт", "Околна среда" и "Регионално развитие", за подвижен състав и градски транспортни проекти, което всъщност представлява многофондово финансиране (между Европейски фонд за регионално развитие и Кохезионен фонд). Министър Павлова припомни финансовия инженеринг, който сега се осъществява по Jessica и така фокусира вниманието върху начините на финансиране на бъдещите проекти. Важното е да се активизира публично-частното партньорство за транспортни проекти и тези от градската среда.
Павел Гуджаров, заместник-министър на околната среда Каза, че за този програмен период са предвидени 115 млн. лв. за 29 града. Той, както и всички български участници, поставиха акцент върху използването на средства от ОП"Околна среда", за метровлакове, тролеи и трамваи по мярката за запазване на чистотата на въздуха, което и експертите, и политиците определиха като постижение.
През втория ден работата ще се съсредоточи по работни групи, съставени от представители на градовете-членове на мрежата.
EUROCITIES предлага на своите членове платформа за споделяне на опит и обмяна на идеи, осигурява и подкрепа за градовете в Европейския съюз, както и активно допринася за развитието и внедряването на европейски политики, нормативна уредба и програми, които са важни за градовете-членове на мрежата.