Проблем при жп проектите са тежките процедури
Инж. Севдалин Вълнаров, собственик и изпълнителен директор на "Рубикон инженеринг" ЕАД:

Навлизаме в период на реализация на големи железопътни проекти, някои завършват, други очакваме да стартират през новия програмен период. Проектите в сектора имат немалко специфични аспекти, като се започне от системата на ДП НКЖИ, персонала, всички "външни" изпълнители и доставчици. Всеобщо известно е, че железничар не се става за един ден или с диплома, свързана със железопътния транспорт. За съжаление немалка част от персонала на ДП НКЖИ започва да показва отдалеченост от призванието железничар. Тук е коректно да отбележа, че във връзка с реализацията на проектите е необходим и персонал, подготвен по управленски и финансови въпроси. Администрацията добре трябва да проучи опита в другите страни и да защити, без да нарушава европейските правила, българските фирми. Скоро научих, че при конкурсите за възлагане на поръчки в съседна Сърбия от 15 до 20% се завишава оценката, ако участват местни фирми и се използва местен персонал. Тоест целта е голяма част от финансовия ресурс да остане в страната и респективно да се реинвестира в хора, машини и др.
Сериозен проблем при реализацията на железопътните проекти са тежките съгласувателни, разрешителни, земеотчуждителни и други процедури (само необходимите становища и съгласувания на един инвестиционен проект са повече от 20). Преди две-три години представих в общественото пространство идея: всички лица, които съгласуват, одобряват, издават становища във връзка с реализацията на един инфраструктурен проект, да бъдат под една "шапка", в която да се включат представители от всички министерства, агенции и браншови организации, които имат отношение към строителния процес.