Северната скоростна тангента вече се строи
Западната дъга, участък 2 влиза в ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020

С видоизменен проект, с година и половина закъснение и с финансиране по друга програма стартира изграждането на Северната скоростна тангента от км 0+000 до км 16+540. Общата дължина на трасето е 16.54 км.
Изграждането на тангентата започва от съоръжение при "Ботевградско шосе" с дължина 800 м и от връзката с участък 2 на Западната дъга на Софийския околовръстен път. Тази отсечка от Западната дъга ще бъде прехвърлена във втория програмен период 2014 -2020 на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура", смята председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. Пак според него скоро ще бъде избран изпълнител на трасето (6 км - от р. Какач на север), което следва да се свърже със Северната скоростна тангента. По него в южна посока ще се стига до участък 1 на Западната дъга, който е в процес на изграждане - отчуждителните процедури по трасето му вече са завършени, но откритата във времето на строителство гробница все още не е обработена от археолозите. Въпреки това според Лазар Лазаров пътният възел "Сливница" ще бъде завършен в края на лятото тази година.
Изпълнител на проекта е консорциум ХПВС-ССТ, в който участват "Хидрострой" АД, "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой" АД, Търговище, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Водстрой 98" АД, за 180 млн. лв. с ДДС. Строителен надзор е обединение "СЖС Технос - СЖС България", в което участват "СЖС България" ЕООД, София, и "СЖС Технос С.А.", Испания. Техният договор е за 882 хил. лв. с ДДС. Проектанти са "Виаплан" на пътната част и "Трансконсулт БГ" и "Мостконсулт" на съоръженията.
16-километровото трасе се състои от 19 големи съоръжения и 5 пътни възела: п.в. "Бул. "Рожен", п.в. "Бул. "Илиянци", п.в. "Бул. "Чепинско шосе", п.в. "Източна тангента" и п.в. "Софийски околовръстен път – АМ "Хемус". За всяко от тях ще се взема отделно разрешение за строеж, за да се ускори строителството. Магистралното трасе ще с 6 ленти - по три в посока.
Все още не всички отчуждителни процедури са завършени. Сключени са 193 извънсъдебни споразумения със собственици на имоти за отчуждаване на терените им. За отчуждения са предвидени 20 млн. лв. от ОП "Трансорт"
На символичната първа копка присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Тя връчи на председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Лазар Лазаров разрешението за строеж на обекта. На церемонията присъстваха кметът на София Йорданка Фандъкова, областният управител Веселин Пенев и др.
Трасето преминава през землищата на кварталите Требич, Илиянци, Бенковски, Малашевци, Орландовци и Враждебна, премоства реките Какач, Владайска, Перловска и Искър, пресича 20 електропроводи и газопроводи и 20 ВиК мрежи. Според Лазар Лазаров същинското строителство на обекта ще бъде завършено до края на 2015 г. Това е едно от най-сложните в техническо отношение съоръжения, смятат експертите.
Началото на участъка е западно от Софийския околовръстен път (СОП), на около 1.1 км след разклона за село Мрамор, в близост до участък 2 на Западната дъга на околовръстното; на 2 км след разклона за "Ломско шосе" и на 3.5 км преди разклона за Нови Искър към път II-16 Мездра – София. Краят на отсечката е при км 16+540 на изток от СОП, на 1.1 км след новата част от АМ "Хемус".
Северната скоростна тангента ще осигури директна връзка на магистралите "Тракия", "Хемус" и София - Калотина.
Милена ВАСИЛЕВА