Предстои да се развие потенциалът на проекта за електронно обучение в УАСГ

Стартиралият преди повече от година европейски проект на Университета по архитектура, строителство и геодезия за въвеждане на елементи на електронно обучение включва създаване на 30 мултимедийни електронни учебника, самоучител за системата за електронно обучение, видеоконферентна връзка и електронно хранилище с необходимия хардуер и софтуер. Eлектронното обучение ще има допълващ характер и ще се ръководи от специален Център за дистанционно обучение - приемник на Центъра за продължаващо обучение. Ръководител на проекта е гл. ас. инж. Стефан Кинарев, зам.-ръководители са проф. дтн инж. Коста Младенов и гл. ас. инж. Петър Дракалиев, доц. д-р арх. Боян Георгиев. Проектът "Електронни форми за обучение в строителството, архитектурата и геодезията" е с продължителност 22 месеца със 100% финансиране по програма "Развитие на човешките ресурси" и Европейския социален фонд и е на обща стойност 721 298.72 лв.
На 29 юли 2013 г. бе подписан договор с избран изпълнител в открита процедура за обществена поръчка с предмет "Разработване, изграждане и внедряване на платформа с модул видеоконферентна връзка, модул електронно хранилище и модул за самообучение за работа със системата и техническо изграждане на мултимедиен учебник" с изпълнителя консорциум "Електронно обучение" с партньори "Димар 88" ЕООД и фондация "Право и интернет", с чийто представител публикуваме интервю в този брой.
Вторият договор по същия проект беше "Доставка, инсталиране, въвеждане в експлоатация и гаранционен сервиз на информационно-компютърна техника" с изпълнител "ЛИРЕКС БГ" ООД.
Гл. ас. инж. Стефан Кинарев, ръководител на проекта:
За нашите специалности дистанционното обучение има поддържащ характер
Още в началото при кандидатстването и изготвянето на условията за проекта ни беше ясно, че сто процента дистанционно обучение не е подходящо за спецификата на нашите специалности и това не е нашата цел. Дистанционното обучение във вида, в който е замислено по проекта, е поддържащо обучение, защото специалностите в сферата на архитектурата, строителството и геодезията имат огромен процент практически дейности, които могат да се реализират само в зала съвместно с преподавател, с правене на корекции - "занаятът" на тези професии не може да се учи само дистанционно.
Другата ни цел, за която ни помогнаха разработчиците, е да се опитаме да отстраним пропуските, които са се случвали до този момент в подобни системи - например за защитаване на авторските права на авторите на учебници. Така беше създадено хранилище за електронни учебници на отделен сървър, където до всеки учебник имат достъп само авторите. Беше създадена и система за управление на учебния процес, където всеки лектор си създава своята дисциплина, прави си семестриален график, който указва коя седмица откъде се вземат материалите - от учебниците, които са в хранилището за електронни учебници, като може да ползва и вече въведената библиотечна система за сканиране на книгите, а могат да се ползват и други материали от цял свят при стриктно спазване на авторските права.
Имаме за цел, след като студентите от училище са свикнали с новата интерактивна онлайн среда, и ние да влезем "в тон" и да бъдем по-близко до тях. По тази причина са въведени в системата различни начини за създаване на групи към дисциплините и към преподавателите - с електронна поща, с различни чатове, с видеоконферентна връзка, с всички съвременни форми, но събрани и обединени на едно място, за да могат да се управляват и да се вижда кой какво пита и какво точно работи, тъй като много от въпросите се повтарят. След време, като разгледаме най-често задаваните въпроси, ще разберем какво не са разбрали студентите и ще можем да коригираме системата през следващия семестър.
Амбициите, които си поставяме в сферата на задочното и дистанционното обучение за следдипломната квалификация, имат за цел обучаваните да имат достъп до материалите и по-лесно и удобно да се подготвят.
Включихме и комплект от въпросници, които да бъдат попълнени от участниците след края на всеки курс - за оценка на преподаването и съдържанието, което е част от изискванията на атестационните органи на държавата за информация, която да бъде в помощ на академичното ръководство за подобряване на учебния процес.
Какво можахме и какво не можахме да свършим? В началото, когато кандидатствахме, малко се стъписахме и не предвидихме създаване на студио за изготвяне на такъв тип материали. Причините бяха няколко - да не се оскъпи много проектът, а и нямаме такъв тип специалисти. Сега се надяваме на втори етап да кандидатстваме за изграждане на такова студио. Вече се опитваме да се свържем с други университети, които имат подобни системи, с които бихме могли да си разменяме информационни материали и потоци, за което повече информация има зам.-ректорът доц. Богомил Петров.
Искаме да изкажем специална благодарност на изпълнителите на проекта за труда, който положиха, за успешната комуникация, за всички допълнения и изменения, за които настоявахме, за да може системата да заработи и да бъде в помощ на студенти и преподаватели.
Гл. ас. инж. Петър Дракалиев, зам.-ръководител на проекта:
Системата предлага разнообразни форми на контакт
Една от основните ни цели е Центърът за следдипломна квалификация да се трансформира в Център за дистанционно обучение. Има какво практически да се направи за въвеждане на реални курсове за дистанционно обучение на специалисти от всички области, които поддържа университетът. Подготвя се промяна на статута и функционирането на Центъра за следдипломна квалификация.
При развиване на системата за мултимедийно електронно обучение на нашите студенти за момента тежестта беше не толкова върху дистанционното обучение, а върху това самата система да бъде в помощ на преподавателите и студентите в редовното обучение, т.е. те да могат онлайн да използват различни учебни материали, помагала за семинарни занятия и упражнения, с възможност за частично оценяване на работата на студентите с проверовъчни и официални тестове.
Преподавателите имат възможност да създават помощни учебни материали към своите лекционни курсове. Учебните материали влизат в системата за електронно обучение по два начина. Първо, създава се график на учебните занятия, към който се прикрепват учебните материали и материали от проверовъчен характер, които могат да бъдат разнообразни - чисто графични, мултимедийни - клипове, презентации, и др. Другата възможност е за тематично изложение на материали, особено за форми като задочното обучение, където няма строго фиксиран календарен график за занятията и учебният процес се изгражда на тематичен принцип, като към всяка тема се прикрепят учебни материали.
Системата предлага възможности за видеоконферентна връзка между студенти и преподаватели с възможност за заявка за видеоконферентна помощ от преподавателя и разяснения. Преподавателят от своя страна може да насрочи видеоконферентна лекция, като всички записани за нея могат да участват онлайн, тя може да е от отворен/затворен вид, да бъде записана и да се преглежда допълнително.
Системата съдържа много разнообразни форми на контакт - блогове, форуми, мнения, коментари по вградените материали.
Проф. дтн инж. Коста Младенов, зам.-ръководител на проекта:
Електронното обучение ще бъде голямо облекчение за следдипломната квалификация
Моята задача като координатор беше да съдействам за подготовка на материалите за електронните учебници. Искам да подчертая сериозността, с която нашите автори подготвяха материалите на съответното ниво и реагираха бързо на всички изисквания. Трийсетте учебника, създадени от представители на всички факултети, ще изиграят не само ролята си по основно предназначение, но ще подбудят и останалите колеги в бъдеще при наличието и функционирането на електронната система и те да създадат електронни учебници. Функционирането на системата ще бъде голямо облекчение за колегите от по-отдалечени райони, защото знанията в нашата област сега се развиват много интензивно. Достъпът е възможен от всяка точка с интернет при наличие на потребителско име и парола - ако досега студентите отиваха в университета, сега университетът вече отива при студентите.
Доц. д-р арх. Боян Георгиев, директор на Центъра за международна дейност и мобилност:
Технологиите се развиват изпреварващо
Технологиите се развиват много бързо и в един момент от развитието на проекта вече виждаме колко много неща могат да се направят по-добре и по-добре. С реализацията на проекта ние вече имаме един съвременен инструмент - отлична система за електронно обучение, която ще се опитаме да натоварим още до края на този семестър. Започваме с пилотни дисциплини. В момента наши млади изследователи и докторанти са във водещи университети по цял свят и от място коментират как подобни системи за електронно обучение и комуникация функционират много успешно.
Доц. д-р инж. Богомил Петров, зам.-ректор:
Подготвяме се за активно сътрудничество с чужди университети
Има интерес у нашите международни партньори за обмен на основата на такава нова електронна платформа. Значителна част от тях са доста по-напреднали и отдавна са готови с подобни системи. Трябва да се уточни техническото уеднаквяване на връзката с тях. Преди седмица с ректора проф. Красимир Петров посетихме Московския държавен строителен университет (познат като МИСИ), където работи една прекрасна система за дистанционно обучение, и проведохме интересни разговори. Предполагаме, че в скоро време ще можем да осъществим реален работен контакт като обмен на лекции и на информация. В същото време развитието на тази система дава съвсем нови възможности за продължаващо обучение на нашите специалисти, защо не и за визуални защити на докторски работи и тяхното транслиране с цел запознаване на всички заинтересовани - все още изучаваме възможностите на системата.
Владимир Чернев, разработчик, представител на консорциума - изпълнител на софтуерната платформа
Изключително сме доволни от нашата работа и успешно сътрудничество с УАСГ. В процеса на работа имахме много успешна комуникация и се опитахме да отговорим на всички изисквания на заданието и на оперативните корекции и промени.
Постигнати цели по изпълнението на проекта
* Разработването, изграждането и внедряването на платформа за дистанционно обучение с модул електронно хранилище и модул видеоконферентна връзка е пряко свързана с основната цел на проекта по развитието на дистанционно обучение във висшето училище |
Чрез създадената платформа на мултимедийни електронни учебници, на модул електронно хранилище и видео-конферентна връзка, се предвижда през зимния и летния семестър на 2014/15 академична година да бъдат обучени:
- 1000 (хиляда) студенти от различни възрастови групи и пол. Дисциплините, в които те ще бъдат обучени, са едни от основните и фундаментални за висшето училище: математика и аналитична геометрия, диференцирани уравнения с приложение в механиката, строителна физика, приложение на еврокодове в различни инженерни дисциплини и др. |
Някои заглавия на създадени вече е-учебници
Слънчева архитектура; Архитектурни конструкции; Технически инсталации и системи; Реконструкция на сгради; Пространствени политики за устойчиво развитие; Архитектурна фотограметрия; Картография; Метод на крайните елементи; Динамика на строителните конструкции; Избрани въпроси от земетръсното инженерство; Строителна механика; Статика на строителните конструкции; Метод на граничното равновесие; Метални конструкции – избрани и допълнителни въпроси; Специални стоманени конструкции - избрани и допълнителни въпроси; Дървени и пластмасови конструкции, текстилни мембрани; Стоманени и комбинирани мостове – избрани и допълнителни въпроси; Изпълнение на метални конструкции; Организация и управление на строителството; Управление на проекти в строителството |