Подготвят се нови изисквания при издаване на разрешително за строеж за четвърта и пета категория строежи

Промените в Наредба № 4 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти ще бъдат приети в срок от две до три седмици, съобщи пред журналисти вчера заместник-министърът на инвестиционното проектиране архитект Георги Савов. Предвижданите изменения ще позволят на възложителя да избере строителя по ясни критерии, ще му осигурят ефективен и реален контрол и предвидимост. Ще се уеднаквят критериите за обем и съдържание на проектната документация, която е необходима на общинските администрации за издаване на разрешение за строеж.
На срещата, която се проведе в сградата на Министерството на инвестиционното проектиране (МИП), присъства и началникът на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) инженер Милка Гечева.
Липсата на достатъчна прозрачност в инвестиционния процес в досега действащата Наредба № 4 е наложила необходимостта от промени в нея, според заместник-министър Савов. Измененията целят да включат работните детайли, спецификациите и количествените сметки към проектната документация на фаза Технически проект, по която се издава разрешение за строеж, по която се възлагат и изпълняват строителни дейности. Това е от особено значение за обекти, които се финансират с публични средства.
Заместник-министър Савов поясни, че към момента от различните браншови организации са на мнение, че много от текстовете в Наредба № 4 не са точно дефинирани, което води до разнородни практики и тълкувания.
На второто заседание на Обществения съвет министъра на регионалното развитие и министър на инвестиционното проектиране Екатерина Захариева, което се проведе вчера, всички браншови организации се обединиха около идеята, че подобни изменения са наложителни. Те изложиха своите предложения за промени в Наредба № 4 с цел да бъдат определени по-точни критерии за обема и съдържанието на инвестиционните проекти.
Предвижданите промени в Наредба № 7 относно правилата и нормите за устройство на отделните видове територии и устройствени зони акцентират върху поощряването на използване на мерки в сградното строителство, които повишават енергийната му ефективност. Един от стимулите за това може да бъде ако разгънатата застроена площ бъде измервана без в нея да се включват топлоизолационните системи или други енерго-ефективни фасадни решения. Друга възможна мотивация може да бъде площите, необходими за разполагане на климатици и инсталации, осигуряващи енерго-ефективност, също да не бъдат включвани в общата застроена площ на сградата, която определя коефициента на интензивност на застрояването. Идеите за промяна в Наредба № 7 относно правилата и нормите за устройство на отделните видове територии и устройствени зони на този етап не могат да бъдат осъществени поради необходимостта от промени в основния закон, регулиращ строително-инвестиционния процес - Закона за устройство на територията (ЗУТ).