Двадесет години европейски опит в инфраструктурните проекти
Конференция на катедра "Пътища", УАСГ и "Рутекс"ООД се проведе на 26 септември

Катедра "Пътища" в Университета по архитектура, строителство и геодезия и "Рутекс" ООД организираха конференция на тема: "Двадесет години европейски опит в инфраструктурните проекти" с участието на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Модератор беше проф. д-р инж. Иван Трифонов. В нея с доклади участваха:
о инж. Лазар Лазаров, председател на УС на АПИ: "Предпроектни проучвания. Съвременни (европейски) практики"
о проф. д-р инж. Николай Михайлов, ръководител на катедра "Пътища" в УАСГ: "Проблеми на общинската пътна инфраструктура"
о проф. д-р инж. Петър Стефанов от катедра "Пътища" в УАСГ, управител на "Рутекс" ООД: "Рехабилитация на пътищата в България – двадесет години опит"
о инж. Валентин Зарев, председател на секция "Проектиране и строителен надзор" към Камарата на строителите в България: "Проблеми при проектирането и упражняването на строителен надзор на инфраструктурни обекти"
о инж. Юлиян Тюфекчиев, "Трансконсулт": "Стана ли качеството на рехабилитацията на пътищата у нас европейско?"
о проф. д-р инж. Румен Миланов, катедра "Пътища", УАСГ: "Скоростният път и пътната безопасност"
о н.с. инж. Веселин Димитров (ЦИПТНЕНС): "Износващи пластове и асфалтови смеси"
о ас. инж. Марин Дончев, УАСГ: "Изследване поведението при полируемост на дребния и едрия скален материал".
Последните 20 години сочат пътя ни от запълването на дупките до внедряването на интелигентни транспортни системи, каза инж. Лазар Лазаров, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура". Той направи преглед на постигнатото през двете десетилетия, като спомена старта на програмата "Транзитни пътища", показа в презентацията си български магистрали и се похвали, че от година в страната има автоматично преброяване на трафика. Цялата страна ще бъде покрита с автоматични преброители след около две години, допълни инж. Лазаров.
Проф. Николай Михайлов изнесе доклад за общинската пътна мрежа, като анализира състоянието й, постави проблемите и още веднъж постави акцент върху необходимостта от превантивното й поддържане.
Темата с превантивното поддържане засегна и проф. Петър Стефанов: пренебрегването на превантивното поддържане води само до текущо поддържане и "тежки" рехабилитации. Изборът на оптимална концепция за възстановяване на експлоатационните качества на пътищата от републиканската и общинска пътна мрежа е проблем от първостепенна важност както у нас, така и в световната пътна практика. Този проблем търпи съществени промени с развитието на знанията и технологиите в повечето страни, докато у нас тази практика напредва с много бавни темпове. Така обобщи състоянието на нещата проф. д-р инж. Петър Стефанов.
Първата в България концепция за рехабилитация на пътища беше сътворена през 1993-1994 г. от екип сътрудници на Института по пътища основно на базата на опита в Германия, Франция и Англия. Тя беше съобразена с реалното състояние на пътната ни мрежа и силния недостиг на финансови средства. Това предизвика необходимостта от залагане на нестандартни принципи за ремонт на настилките. Приложените два подхода бяха компромисни, неподходящи от теоретична гледна точка и в противоречие със световната пътна наука, но необходими за нашите условия.
В каква посока следва да насочим усилията си днес?
Базовите задания за проектиране на рехабилитация на пътища следва да се преработят основно. В тях инженерните решения трябва да се базират изцяло на резултатите от обследването на пътната мрежа. България разполага със съвременна, на нивото на Европа, апаратура за тази цел и не е обосновано да не изцеждаме максимума от нейните възможности. В заданието следва да се постави изискване за определяне на хомогенни участъци и съответстващите им технологии. Част от пътните участъци могат да се възстановят само с един износващ пласт, а други да се усилят след фрезоване. Основно компрометираните участъци могат да се възстановят по сегашния подход с изравнителни пластове.
Необходимо е да се измени нормативната уредба и да се изработят ясни предписания за избор на адекватен тип (материали, дебелини, технология) на рехабилитацията.
Говорейки за уреди за обследване на настилките, искам да обърна внимание на пътната администрация върху грапавостта (разбирайте коефициента на сцепление) на пътните покрития за пътища в експлоатация, постави специален акцент проф. Петър Стефанов.