Пазарджик с нова модерна автогара за над 1 млн. лв.

Над 1 млн. лв. са инвестирани в изграждането на модерна автогара в Пазарджик, която беше открита официално на 17 септември. "Реализираният проект е успешен пример за публично-частно партньорство между община Пазарджик и "Тролейбусен транспорт-Пазарджик" АД", заяви кметът Тодор Попов и посочи, че вече е решен един дългогодишен транспортен проблем за града.
През януари 2012 г. с решение на МС бяха прехвърлени безвъзмездно в собственост на община Пазарджик 60 дка военни терени, върху част от които е реализиран строежът на новата автогара със съпътстващата инфраструктура. "Надяваме се новото правителство да ни отстъпи и останалите 40 дка от бившата казарма, за да изградим един нов градски район", добави кметът Попов. Предвижда се през следващата година да започне изграждане на търговска част, обществен паркинг за 120 коли и жилищна зона върху 8.5 дка.
Главен проектант на автогарата е пазарджишкият архитект Димитър Боюклиев. Изпълнител е "Заводски строежи" АД, който заедно с община Пазарджик е акционер в "Тролейбусен транспорт-Пазарджик" АД".
Двуетажната сграда с обща застроена разгъната площ от над 860 кв.м е ситуирана на ул. "Христо Касапвелев" в североизточната част на бившата казарма.
На първия етаж има билетен център, гише за информационно обслужване, охрана, чакалня, багажно отделение, стая за шофьорите със санитарен възел към нея, стълбище към второто ниво, санитарни възли за посетителите, вкл. за хора с увреждания, стая за повиване на бебета.
На втория етаж за удобство на посетителите, изчакващи автобусите по съответните направления, е разположено кафене с атрактивна тераса с панорама към града. Там се намират и административните офиси на "Тролейбусен транспорт-Пазарджик" АД.
Конструкцията на сградата е монолитна - стоманобетонова. Покривът е плосък. Фасадата е решена с каменна облицовка и окачена фасада.
Изградени са осем сектора за отпътуване на автобусите по над 50 направления в общината, областта и в цялата страна. Автогарата разполага и с паркоместа за изчакване на автобусите на различните превозвачи. Пред терминала е обособен и красив парк с екзотична растителност, чешмичка и фонтан.
Тодор Попов, кмет на Пазарджик:
Строежът на автогарата е първата стъпка към изграждане на съвременна градски район на мястото на бивши казарми
Позиционирането на Автогара Пазарджик на ул. "Христо Касапвелев" е много стратегическо.
Освен в близост до жп гарата, новата автогара ще е основна връзка и със Западния околовръстен път, който ще свързва мост "Атлантик" с АМ "Тракия". За изграждане на 20-километровото трасе в следващите три години, са необходими 20 млн. лв., за които община Пазарджик ще кандидатства за целево финансиране от държавата.
През следващата година ще бъде направена връзка на автогарата с бул. "Царица Йоанна". А инфраструктурата на целия бивш военен терен ще започне да се изгражда през 2016 г.
Никола Тиков, управител на "Заводски строежи" АД:
Основен приоритет е осигуряването на района с тролейбусен транспорт
Точно за 8 месеца изградихме от нула сградата на автогарата и прилежащата инфраструктура с вертикалната планировка на 20-декаровия терен. Очакваме засилен трафик през новия терминал в 50 направления. Бъдещи разширения засега не се предвиждат. Ангажимент на община Пазарджик е да изгради паркинг за 120 коли, и транспортна инфраструктура, която да свърже автогарата с жп гарата. Това ще стартира като проектиране и строителство в средата на следващата година. Основен приоритет за нас като акционер в "Тролейбусен транспорт" АД е осигуряването на района на автогарата с тролейбусен транспорт. Надяваме се до края на 2015 г. да имаме изграден проект за контактна мрежа. Това е доста сложна за изпълнение техническа инфраструктура, тъй като включва и изграждане на токоизправителна станция. По предварителни разчети строителството ще струва 400 000 лв. на километър двупосочно. Предвиждаме и изграждане на контактна мрежа от центъра на града към Областната болница.
Надяваме се през новия програмен период като публично-частно дружество да бъдем допуснати като бенефициент по мярка "Устойчив градски транспорт" на ОП "Региони в растеж" и да получим финансова подкрепа от ЕС за модернизиране на тролейбусната мрежа в Пазарджик.