Саваци повдигат нивото на Перловската река, нови пътни ленти облекчават трафика
Кръгово кръстовище е предвидено за пресечката на бул. "Евлогий Георгиев" с ул. "Гурко"
Екипът на "Стефан Добрев Архитектура и Дизайн" ЕООД беше класиран на първо място в конкурса на Столичната общиназа изработка на проект за изграждане, възстановяване и обновяване на публични пространства за Зона 1 от централната градска част. Неговият избор беше потвърден и с решение на Върховния административен съд. Прогнозната стойност за реализация на проекта е 2 050 000 лв. без ДДС.
Зона 1 обхваща бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", зелените площи покрай река Перловска и пл. "Орлов мост".
Проектът на екипа на арх. Стефан Добрев предвижда във всяка посока на булеварда да се добави по още една автомобилна лента. Пътната настилка се разширява с 90 см за сметка на широките тротоари и така в най-натоварената си част бул. "Евлоги Георгиев" преминава от две на три ленти. Кръстовището на Орлов мост се оптимизира чрез по-рационална организация на автомобилното пространство, което позволява да се разположи още една лента за ляв завой откъм бул. "Цариградско шосе", без да бъдат засегнати скулптурите на орлите.
Предвижда се голямо кръгово кръстовище на пресечката с ул. "Гурко", което също да облекчи автомобилното движение. Пред главния вход на Националния стадион "Васил Левски" се разполага обширния монументален
"Площад на спорта"
Той е фланкиран от 28 високи пилони със знамената на страните от европейската общност и осемте съществуващи бронзови скулптури. Тук могат да бъдат организирани тържества и спортни мероприятия. Под него се препоръчва да бъде изграден извън обхвата на проекта подземен паркинг на едно ниво за 120 коли с достъп от улица "Гурко", без да бъде засегната високата дървесна растителност. Велоалеята се измества на север и на нейното централно място се предвижда да мине "Алеята на спортната слава". Тя се простира от Орлов мост до Моста на дружбата и е гръбнак на композицията, свързващ тематичните площади на атлетиката, футбола, гимнастиката, волейбола, бокса и борбата с централния площад.
Проектът предвижда речното корито
на река Перловска да бъде запълнено с вода, като за тази цел ще бъде повдигнато нивото й с около метър чрез разполагането на три малки саваци, които автоматично се вдигат и свалят според притока на дъждовната вода. Това е широко разпространена практика и в други европейски столици, като например канала "Сен Мартен" в Париж, коментират проектантите.
"Така с изграждането на тези прости и нескъпи хидросъоръжения каналът ще се превърне отново в красива река, което е от извънредна важност както за благоустрояването на цялата зона, така и за цялостния пейзаж на столицата", допълват авторите на идеята.
Общата прогнозна строителна стойност
за Зона 1, включваща изпълнението на всички настилки, озеленяване, поливни системи, електро-, ВиК и градските елементи на обзавеждането е 2 050 000 лв. без ДДС. Подземните паркинги са препоръчителни и не влизат в тази стойност.