Подменихме горното строене, отводняването, контактно-кабелната мрежа
Кривите по параметри остават непроменени, защото границите на трасето и неговата геометрия са даденост от времето на първоначалното строителство на бул. " България"


Завършихте проекта за трамвай №7 с известно закъснение. Общината поиска неустойки. Как се развиха взаимоотношенията ви по този казус?
- Завършен беше само първият етап на проекта, като остана за изпълнение частта от договора в участъка при пресичането на булевардите "Гешов" и "България". Позицията на възложителя - Столична община, беше изразена, а ние като изпълнител представихме обстоятелствата за застигналите ни по време на строителството обилни валежи и възникналите при изпълнението непредвидени видове работи.
Кои са предизвикателствата при реализацията на проекта, който е свързан с несъстоялото се все още кръгово на булевардите "Гешов" и "България"? Кои са особеностите при реализацията му? С колко се повиши скоростта на трамвая?
- Работният проект за трамвая в участъка около бъдещото кръгово ще е на база окончателния работен вариант на съоръжението. На идейна фаза трасетата на двата коловоза и местоположението на стълбовете за контактната мрежа са съгласувани с местата на опорите на моста. Промените в тази посока за трамвая не са съществени и са изпълними като втори етап. Известно предизвикателство за нас е наложилото се последващо разделяне на договора за изпълнение на етапи. Изчакването води до промяна в организацията ни на работа и в сроковете за доставките на основните материали, предвидени от нас на фаза оферта.
Договорът и проектът по задание и по рамка на финансиране от ОПРР ("Проект за интегриран градски транспорт") по същество е преди всичко трамвайно трасе, отколкото възможност да се доизгради в още по-голяма степен градската среда около него. Съгласно това ние изпълнихме основно СМР за реконструкция на трамвайния релсов път и на контактно-кабелната мрежа и някои неголеми по обем (до около 7%), но задължителни строителни работи по оформяне на пероните и подлезите, ограждането на трасето и спирките и монтиране на нов тип електронни информационни табла. Реализирана е цялостната подмяна на горното строене с ново изграждане на отводняване на трамвайния път по дължина под него и подмяна на контактно-кабелната мрежа. Имаме 4 различни конструкции релсов път с три различни вида релси - релсов път на стоманобетонова плоча с улейни безстеблени релси, също с улейни стеблени релси, релсов път с баластова основа и моноблокови траверси с еластични скрепления и също така стоманобетонова конструкция, но с двублокови траверси в района на пешеходните подлези, приложена поради недостатъчна конструктивна височина. По-голямата и видима част от трамвая е на баластова основа - като една изолирана железница в града. Това решение за изолирани трасета е разпространено в много европейски градове и е удачно особено за текущото поддържане по време на експлоатация. По задание проектните параметри на трасето са за 50 км/час в права. Кривите по параметри остават непроменени, защото да не забравяме, че границите на трасето и неговата геометрия са обективна даденост от времето на първоначалното строителство на бул. "България" и не можеха да се променят. По друг отделен проект се подновяват пешеходните подлези по продължение на булеварда.
Кои са съвременните тенденции при осигуряването на безопасност при обособени трамвайни трасета? Прилагат ли се те в страната? Удобен ли е този трамвай за изполване на системата за контролиран достъп?
- Има голямо разнообразие във възможностите да се реализират обособени в т.ч. скоростни трамвайни трасета или градски железници в централните райони или покрайнините на градовете. Зависи от конкретните условия, от парка трамвайни мотриси – различни по вид и години на едно трасе или не, от интеграцията на трамвая с другите видове релсов или не транспорт, от транспортната и техническа политика на администрациите. Една широка тема.
По отношение на контролирания достъп на пътниците до спирките по трасето на бул. "България" това е лесно да се реализира. Даденост е фактът, че практически всяка спирка е при пешеходен подлез, сега вече е оградена с тип мрежа точно с тази цел за насочване на достъпа и с още някои допълнителни мероприятия и дооборудване с турникети. Столична община обяви, че ще реализира тази идея в близко бъдеще.
Интервюто взе
Милена ВАСИЛЕВА