Прекалената атрактивност и "експлоатация на археологията" е заплаха за опазването на Форума на Филипопол
Градските площади са знакови публични територии, заобиколени отвсякъде със сгради. В Пловдив такива са пл. "Ст. Стамболов" до общината и пл. "Римски стадион" (бивш пл. "Джумая"). В този смисъл пространството, наречено площад "Централен", трудно може да бъде формирано като такъв: имаме площен обем на Централна поща, хотел "Тримонциум", който остава доста встрани, зелен фронт на Цар-Симеоновата градина и единствените две прилежащи сгради са Военният клуб и бившият Партиен дом (пунктова висока сграда). Затова аз отдавна поддържам тезата, че тук става дума за дефиниране на система от преливащи се пространства, в които трябва да се каже кое е приоритет: експонирането и социализирането на Форума на Филипопол (превръщането му в притегателна локация на културния туризъм) или създаване на съвременни функции. Пловдив е уникален със своето богато културно-историческо наследство, което заедно с р. Марица и тепетата определя неговата идентичност. Затова считам, че изявата на археологията с цел привличане на туристически поток, с необходимото осигуряване на достъпност на средата и паркиране трябва да са приоритет в едно бъдещо обновяване на градския център. Това е напълно в съзвучие със стратегията на общинската власт за превръщането на Пловдив в силно развита туристическа дестинация.
В избраните три конкурсни проекта финалисти е въведена категорията съвременен и античен площад. Но те на практика не могат да бъдат отделени, тъй като няма достатъчна светла височина от минимум 3.5-4.00 м, за да бъдат категорично разграничени двете нива: подземно археологическо и надземно. Разработването на подобно идейно решение без в дълбочина да се познава конкретиката на археологическата субстанция е твърде подвеждащо...
Основните критерии при избора на концепция за експониране и изява на Форумния комплекс на Филипопол трябва да са:
1. Тенденция за максимално цялостно присъствие на обекта, разчленен сега на части от съвременните нива на площада; обединяване на фрагментите, стремеж към лесно ориентиране в плановата и пространствена схема. Търсене на функционални и визуални връзки със значимите антични обекти – Одеона, Голямата базилика, Античния театър, сградата "Йерене".
2. Реинтеграция на елементи на археологическите структури: архитектурен ордер – аркада на Форума (който е изведен с научно доказана графична реставрация от изследване на автентичен материал) – превес на автентичността и избягване на хипотезата.
3. Експониране на археологическите структури в зелена среда, винаги, когато това е възможно и допустимо.
4. Дискретни, ненатрапчиви съвременни защитни покрития, оптимални и ефективни без търсене на формално претенциозно формотворчество.
5. Цел на експонирането – фокусиране върху изявата и значимостта на Форума, който е сърцето на Античния град.
6. Цел на социализацията – баланс между съвременната използваемост на обекта и неговото опазване. Избягване на прекалена атрактивност и "експлоатация на археологията" като заплаха за опазването и значимостта на обекта.
7. Избор на подходящи функции, съвместими със спецификата на археологическия обект.